تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خونریزی های دوران بارداری، چرا نگران باشم؟

خونریزی در طول دوران بارداری نسبتا رایج است اما در برخی از موارد چنین خونریزی هایی ممکن است یک نشانه خطرناک باشد. به همین خاطر بعد از مشاهده چنین مواردی حتما باید با ماما یا پزشک معالج تماس گرفته شود. در اوایل بارداری ممکن است خونریزی بسیار اندک و بی خطری را داشته باشید که به آن لکه بینی گفته می شود. این موضوع معمولا زمانی اتفاق می افتد که جنین در حال توسعه است و دیواره رحم ممکن است کمی آسیب ببیند.

دلایل خونریزی در اوایل بارداری

در طول 12 هفته اول بارداری، خونریزی واژینال می تواند نشانه ای از سقط جنین یا بارداری خارج از رحم باشد. با اینحال بیشتر زنانی که در این مرحله دچار خونریزی می شوند ممکن است بارداری سالم و موفقی داشته باشند.

سقط جنین

اگر بارداری قبل از هفته 24 به پایان برسد به آن سقط جنین گفته می شود. سقط جنین در سه ماهه اول بارداری رایج و شایع است و  از هر 5 بارداری یک مورد به سقط جنین منجر می شود.  بیشتر سقط جنین هایی که در اوایل بارداری( قبل از 14 هفته) رخ می دهد به خاطر مشکلاتی است که در جنین وجود دارد. سقط جنین ممکن است  به خاطر دلایل دیگری همچون  هورمون یا مشکلات لخته شدن خون ایجاد شود. بیشتر سقط ها معمولا  در طول 12 هفته اول بارداری رخ می دهد و متاسفانه بیشتر آن ها غیر قابل پیشگیری است.

بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم( زمانی که لقاح تخمک در خارج از رحم همچون لوله فالوپ انجام می شود) می تواند باعث ایجاد خونریزی در فرد گردد اما این موضوع نسبت به سقط جنین شیوع کمتری دارد. بارداری خارج از رحم معمولا یک شرایط خطرناک محسوب می شود زیرا لقاح تخمک نمی تواند در خارج از رحم به درستی توسعه یابد. تخمک باید برداشته شود. این کار از طریق جراحی یا دارو انجام می شود.

دلایل خونریزی در اواخر بارداری

- تغییرات دهانه رحم می تواند باعث خونریزی شود( این موضوع معمولا بعد از رابطه جنسی ایجاد می شود)

- عفونت واژینال

- این خونریزی ممکن است یک نشانه باشد. زمانی که بخشی از مخاط به بیرون از بدن می اید، نشان می دهد که دهانه رحم آماده شروع درد زایمان است. این موضوع ممکن است چند روز قبل از اغاز انقباضات یا در طول درد زایمان  رخ دهد.

- جدا شدن زودرس جفت: این یک شرایط جدی است که در آن جفت از دیواره رحم جدا می شود. جدا شدن زودرس جفت معمولا باعث ایجاد درد شکم می شود و  ممکن است بدون خونریزی نیز باشد.

- جفت سر راهی: زمانی که جفت به قسمت پایینی رحم، نزدیک یا پوشش دهانه رحم چسبیده باشد چنین شرایطی رخ می دهد. خونریزی ناشی از جفت سر راهی می تواند بسیار زیاد باشد و فرد و جنین را به خطر بیندازد. در چنین شرایطی بهتر است فرد به بیمارستان مراجعه کند تا درمان های مورد نیاز یا سزارین اورژانسی انجام شود.

- Vasa praevia: این یک شرایط نادر است که در آن رگ های خونی جنین از طریق غشای پوشش دهنده دهانه رحم عبور می کند. معمولا رگ های خونی داخل بند ناف و جفت محافظت می شود. زمانی که کیسه آب پاره می شود، این رگ ها ممکن است پاره شوند و باعث ایجاد خونریزی واژینال گردند. جنین ممکن است حجم زیادی خون از دست بدهد که بسیار خطرناک است. درمان Vasa praevia بسیار دشوار است اما می توان آن را قبل از تولد نوازد به وسیله سونوگرافی تشخیص داد. اگر خونریزی وجود داشته باشد و ضربان قلب جنین به طور ناگهانی بعد از پارگی غشاء تغییر پیدا کند باید به وجود Vasa praevia شک کنید.

پیدا کردن دلایل خونریزی  در دوران بارداری

برای اینکه بدانید چه چیزی باعث ایجاد خونریزی در دوران بارداری می شود، باید  معاینه واژینال و لگن انجام شود. همچنین می توان از سونوگرافی یا آزمایش خون  برای بررسی سطح هورمون ها استفاده کرد. پزشک در مورد وجود سایر نشانه ها همچون گرفتگی عضلات، درد و سرگیجه سوال خواهد کرد. در برخی از مواقع دلیل خونریزی ممکن است مشخص نشود. اگر نشانه های شما شدید نباشد  مورد بررسی قرار خواهید گرفت. در برخی از موارد نیز برای بررسی های بیشتر ممکن است در بیمارستان بستری شوید. اینکه چند روز باید در بیمارستان  بستری شوید به دلایل ایجاد خونریزی و مدت زمان بارداری بستگی دارد. بستری شدن در بیمارستان به کارمندان و کارکنان اجازه می دهد شما را بیشتر و بهتر از قبل زیر نظر داشته باشند . در چنین شرایطی اگر مشکلات بعدی وجود داشته باشد می توان به سرعت اقدام کرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خونریزی های دوران بارداری، چرا نگران باشم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..