تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بی‌توجهی به هدایت‌گری؛ نشان‌گر زوال امت/ نقش امام هادی(ع) در جریان هدایت

گروه دانشگاه: حجت‌الاسلام علی لاری‌زاده عنوان کرد: غرض از سراسر قرآن يک امر و آن هدايت است، هدايت عبارت است از دلالت و نشان دادن هدف، به‌وسيله نشان دادن راه، و اين خود يک نحو رساندن به هدف است.

حجت‌الاسلام علی لاری‌زاده، قرآن‌پژوه و مدیر مسئول سابق شبکه رهیاب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به مناسبت شهادت امام هادی(ع) پیرامون این سوال که بی‌توجهی به اصلاح و هدایت فرد چه عواقبی خواهد داشت و با ذکر نمونه‌ای از این هدایت‌گری‌ها و دستگیری‌ها در تاریخ اظهار کرد: امام هادی(ع) مصداق بروز هدایت و هدایتگری بودند، روزی در مجلسی جوانی حضور داشت که متلک‌گو و اهل مسخره بازی بود، وقتی آن عظمت و جلال حضرت و سکوت مجلس را مشاهده کرد، مشغول شوخی و گفتن متلک و جوک شد و افراد را می‌‏خندانيد، حضرت خطاب به آن جوان فرمودند: اين چه کاری است که انجام می‏‌دهی؟ آيا با اين روش شادمان هستی؟ حال آن که از ياد خداوند متعال غافل شده‌‏ای! تو بعد از سه روز ديگر در میان اهل قبور و مردگان دفن خواهی شد. این مصداق بارزی از تلاش امام هادی(ع) در جهت هدایت‌گری است.

وی با اشاره به این موضوع که سراسر قرآن یک چیز و آن هدایت است، افزود: خداوند در آیه 15 سوره مبارکه مائده می‌فرماید: «قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبِينٌ، يَهْدِي بِهِ اللَّهُ، از سوى خدا به سوى شما نورى و كتابى آشكار آمد، كه به سوى خدا راه مى‏‌نمايد»، غرض از سراسر قرآن يک امر و آن هدايت است و امام هادی(ع) نیز مصداق بارز این هدایت و هدایتگری است.

این قرآن‌پژوه گفت: هدايت عبارتست از دلالت و نشان دادن هدف، به‌وسيله نشان دادن راه، و اين خود يک نحو رساندن به هدف است که این كار خداست، چيزى كه وجود دارد این است که سنت خداوند متعال بر اين جريان يافته كه امور را از مجراى اسباب به جريان اندازد و در مسئله هدايت نیز وسيله‏‌اى فراهم می‌كند تا مطلوب و هدف براى هر كه او بخواهد روشن گشته، و بندگان در مسير زندگى به هدف نهايى خود برسند. بی‌توجهی به اصلاح و هدایت‌گری، نشان‌گر زوال امت است.

وی با اشاره به این مسئله که ائمه اطهار(ع) با کلام و رفتار خود مردم را با آموزه‌های خاندان پیامبر گرامی اسلام(ص) آشنا می‌کردند و اسباب هدایت را فراهم می‌نمودند گفت: مرحوم شيخ مفيد از محمدبن اسماعيل نقل کرده که امام حسن عسکری(ع) را نزد علی‌بن اوتاش (اوتامش) زندانی کردند و اين شخص سخت با آل محمد(ص) دشمن بود و با خاندان علی‌بن ابی‏‌طالب(ع) به خصوص خشونت به خرج می‌‏داد. به علی‌بن اوتاش دستور داده بودند که به حضرت اذيت و آزار برساند. بيش از يک روز از زندانی بودن حضرت نزد او نگذشت که در مقابل ايشان خاضع و فروتن گرديد و دقيقه‌‏ای از احترام حضرت فروگذار نمی‌کرد. وقتی که حضرت را آزاد کردند علی‌بن اوتاش بيش از همه به آل‏ محمد(ص) شناخت پيدا کرده و به ايشان معتقد شده بود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بی‌توجهی به هدایت‌گری؛ نشان‌گر زوال امت/ نقش امام هادی(ع) در جریان هدایت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..