تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سرنوشت مروارید سیاه به کدام سمت و سو می رود؟/واردات تیلا پیا چشمگیر نیست

معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

البته توسعه پرورش ماهی در قفس یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که در دستور کار جدی سازمان شیلات قرار گرفته است.

همچنین خاویار ایران حرف اول در دنیا را می‌زند و یکی از پرسودترین و بهترین محصولات صادراتی کشور در سال گذشته است که این روز‌ها بی رونق روزگار سپری می‌کند، اما نباید فراموش کرد که برنامه ریزی‌های منسجمی در زمینه افزایش تولید ماهیان خاویاری در دستور کار قرار گرفته است.

در همین راستا با حسن صالحی رئیس سازمان شیلات و معاون وزیر جهاد کشاورزی گفتگویی را ترتیب داده ایم: 

باشگاه خبرنگاران جوان: در خصوص آخرین وضعیت تولید آبزیان در سال جاری توضیح دهید.

صالحی:براساس برآورد بخش‌های مختلف تولید در حوزه پرورش میگو ۲۵ درصد، قزل آلا ۱۴ درصد، کپورماهیان ۱۰ درصد، خاویار ۱۵ درصد، صید و صیادی ۱۲ درصد رشد نسبت به سال گذشته مواجه خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان: آمارنهایی تولید در سال جاری چقدر است؟

صالحی: با توجه به مجموع برآورد افزایش ۱۰ الی ۱۲ درصدی پیش بینی می‌شود که تولید آبزیان به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان: درخصوص وضعیت نهایی صادرات محصولات شیلاتی توضیح دهید.

صالحی: سال گذشته ۸۰ هزارتن انواع محصولات شیلاتی به ارزش بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد که با وجود افزایش ۱۰ الی ۱۲ درصدی تولید پیش بینی می‌شود که صادرات آبزیان به بیش از ۹۰ هزارتن برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا برنامه‌ای در زمینه افزایش تولید ماهیان خاویاری در دستور کار سازمان قرار گرفته است؟

صالحی: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته و توافق نامه انتقال دانش و زنجیره صنعت ماهیان خاویاری با فرانسوی‌ها و همچنین توافق نامه‌ای که اواخر سال گذشته با بنیاد مستضعفان، سازمان شیلات و استانداران گیلان، مازندران و گلستان انجام شد پیش بینی می‌شود که تولید امسال با افزایش ۲۵ درصدی به ۲ میلیون تن برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان: در خصوص آخرین وضعیت واردات تیلاپیا توضیح دهید.

صالحی: براساس آخرین آمار ، واردات تیلاپیا در سال گذشته هیچ گونه افزایشی نداشت و پیش بینی می شود واردات این نوع ماهی در سال جاری کمتراز ۱۰ هزارتن باشد که این رقم در بازار یک میلیون تنی چندان چشمگیر نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا برنامه‌ای در راستای کاهش واردات تیلاپیا وجود دارد؟

صالحی: همه ساله افزایش تعرفه واردات محصولات شیلاتی ، دستور کار سازمان شیلات قرار گرفته ضمن آنکه وزارت جهاد سیاست واردات در ازای صادرات را در پیش گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان: اقدامات سازمان شیلات در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را توضیح دهید.

صالحی: پرورش ماهی در قفس یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که با توجه به ۳ هزار کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب شرایط برای پرورش ماهی در قفس مهیا است.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا تجهیزات ساخت قفس در دریا در داخل فراهم می‌شود؟

صالحی: با توجه به مذاکرات و توافقات اخیر با کشورهای صاحب دانش و تکنولوژی در زمینه زیرساخت‌ها برای تولید قفس و تجهیزات توانسته ایم امسال بخش عمده‌ای از میله‌های قفس را که نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها دارد در داخل تولید نماییم.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا تولید ماهی در قفس براساس برنامه‌های ریزی‌های صورت گرفته محقق شده است؟

صالحی: در سال زراعی جاری پیش بینی شده که پرورش ماهی در قفس به ۲۰ هزارتن برسد که با وجود زیر ساخت‌های لازم انتظار می‌رود این میزان محقق شود و همچنین تا پایان برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که میزان تولید به ۲۰۰ هزارتن برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا با اجرای برجام سرمایه گذاری خارجی در زمینه شیلات در کشور ما صورت گرفته است؟

صالحی: با اجرای برجام در زمینه‌های مربوط به زنجیره صنعت میگو، فرآوری آبزیان، صید آبزیان، پرورش ماهی درقفس و خاویار توافقات و سرمایه گذاری هایی با شرکت‌های صاحب تکنولوژی و دانش صورت گرفته به طوریکه میان وزارت جهاد کشاورزی ایران و صنایع اولیه نیوزیلند بحث همکاری مشترک برای سرمایه گذاری درقفس و پرورش میگو مورد توجه قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان: در خصوص مقایسه سرانه آبزیان در ایران با سایر کشورهای دنیا توضیح دهید.

صالحی:سرانه مصرف آبزیان حدود ۱۰. ۵ کیلو است که این رقم نصف متوسط جهانی است که طی یک برنامه ده ساله انتظار می‌رود که این میزان محقق شود و بدین منظور با برگزاری جشنواره غذاهای دریایی استانی درصدد تحقق این امر هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: در خصوص وضعیت نوسانات قیمت آبزیان در آستانه سال نو توضیح دهید.

صالحی: با توجه به وضعیت مناسب تولید،  آمار‌ها و اطلاعات از بازار عرضه بیانگر آن است که نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد چرا که شاهد تغییرات غیر قابل قبول قیمت‌ها نسبت به سال گذشته نیستیم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سرنوشت مروارید سیاه به کدام سمت و سو می رود؟/واردات تیلا پیا چشمگیر نیست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..