تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




برج جهانی قابوس گنبد در انتظار گردشگران نوروزی

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت:یکی از بناهای شاخص و ممتاز در معماری دوره اسلامی، گنبد قابوس بن وشمگیر است. این بنا در جلگه‌ی فرهنگی گرگان درسال ۳۹۷ ه. ق، ساخته شده است که به‌عنوان یادمان شمس‌المعالی قابوس بن وشمگیر ساخته شده است.


برهانی افزود: این بنا که بلندترین برج تمام آجری جهان به شمار می‌آید که درشمال شهر گنبد کاووس قرار دارد همچنین ارتفاع این برج ۵۵ متر و با احتساب بلندی تپه در مجموع ۷۰ متر از سطح زمین است و سال ۹۱ به عنوان پانزدهمین اثر ایرانی در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از این مکان توریستی به شهرستان سفر می‌کنند.

برج جهانی قابوس گنبد در انتظار گردشگران نوروزی 


معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: تالاب آلماگل (دریاچه سیب) از مجموعه تالاب‌های بین المللی ایران است و مساحت آن بالغ بر ۲۰۷ هکتار می‌باشد. این دریاچه دارای کاربری توریستی است. آب و هوای آن مدیترانه‌ای گرم و دارای تابستان‌های خشک و گرم زمستان‌های ملایم است. رودخانه مرزی اترک واقع در شمال تالاب آلماگل که از جمله رودهای اصلی مرزی حوزه آبریز دریای خزر می‌باشد، منبع اصلی تأمین آب این تالاب است. علاوه بر این بارندگی‌های پائیزی و زمستانی نیز آب آن را تأمین می‌کنند و عمده‌ترین گیاهان این تالاب گز، نی، تیغا، آلاله آبی، علف شور، مرغ و سلمه سفید و آبزیان آن شامل سیاه ماهی، گاو ماهی، گامبوزیا، کاراس، زردک، اسبله ماهی، کولی، کپور معمولی می‌باشد.

 برج جهانی قابوس گنبد در انتظار گردشگران نوروزی


فرمانی اضافه کرد: تالاب آلاگل در قسمت شرقی جاده آق قلا به اینچه برون واقع شده که این تالاب همانند تالاب‌های آجی گل و آلماگل از رودخانه مرزی اترک و زهکش‌های طبیعی تامین می‌شود. محیط‌های پیرامونی تالاب با پوشش نی و درختچه‌های گز پوشیده شده است. این تالاب از نظر کاربری توریستی برای ورزش‌های آبی حایز اهمیت فراوان است.

برج جهانی قابوس گنبد در انتظار گردشگران نوروزی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: تالاب آجی گل در جنوب روستای تنگلی در بخش اینچه برون واقع شده و مساحت آن بالغ بر ۳۵۰ هکتار می‌باشد. این تالاب از دو بخش تشکیل شده است. قسمت غربی آن تا حدودی عمیق بوده و عمق آن در بیشتر نقاط ۱ تا ۱.۵ متر و حداکثر ۴ متر است. قسمت شرقی که به وسیله نیزاری از بخش غربی در زمان کم آبی جدا می‌شود و توسط باریکه‌ای از آب به آن راه دارد. آب این تالاب از رودخانه اترک تأمین می‌گردد. پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی که زمستان‌ها به سواحل جنوبی دریای خزر و تالابهای منطقه مهاجرت می‌نمایند در این مجموعه زمستان گذرانی دارند. از گونه‌های مهم آن میتوان به اراده‌ای، تاجدار، گیلار و همچنین غاز خاکستری، انواع سلیم هاو بسیاری از پرندگان شاخه نشینی که در فصل بهار بر روی درختچه‌های پیرامون تالاب جوجه آوری می‌نمایند، اشاره نمود.


برهانی معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: دیوار تاریخی گرگان هم یکی از مناطق باستانی و تاریخی این شهرستان است با نامهای سد اسکندر، سد سکندر، سد پیروز، سد انوشیروان، قزل آلان، مار سرخ شناخته می‌شود از خط ساحلی دریای خزر شروع شده و پس از عبور ضلع شمالی گرگانرود و دشتهای وسیع شهرستان ترکمن، آق قلا، گنبدکاووس، کلاله به کوههای پیشکمر ختم می‌شود.


سد گلستان، بازارچه مرزی اینچه برون، مجموعه سوارکاری، بقعه دانشمند، امامزاده یحیی بن زید، شهر تاریخی جرجان از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

انتهای پیام/م




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «برج جهانی قابوس گنبد در انتظار گردشگران نوروزی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..