تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اصلاح‌طلبان باید به سرعت رابطه خود با رهبری را ترمیم کنند

به گزارش ندای ایرانیان ،  محمدرضا تابش با پنج دوره حضور در مجلس از باسابقه‌ترین نمایندگان پارلمان است. نماینده مردم اردکان در سه دوره هفتم، هشتم و نهم که اکثریت مجلس در درست راست‌گرایان بود به عنوان یک اصلاح‌طلب در خانه ملت حضور داشت.

مرد باسابقه اصلاح‌طلبان در مجلس در گفت‌وگو با «عصر ایران» حادثه پلاسکو را بدترین اتفاق سال ۹۵ می‌داند. نایب رئیس فراکسیون امید بر این باور است پیدا کردن شخصیتی مانند هاشمی رفسنجانی در کشور امکان‌پذیر نیست و او حلقه وصل حاکمیت و روشنفکران بوده است. تابش می‌گوید برای جبران فقدان هاشمی باید هرچه زودتر رابطه خود با رهبری را ترمیم کنند.

در ادامه مشروح گفت‌وگو عصر ایران با تابش را بخوانید.

- به نظر شما به عنوان کسی در حضور فعالی در صحنه سیاسی ایران دارید، مهمترین اتفاق‌های سال ۹۵ چه بود؟

در عرصه داخلی تحقق برجام و به نتیجه رسیدن تلاش های مسؤلین و ملت در حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بود و در عرصه خارجی نیز به قدرت رسیدن ترامپ و متعاقب آن تغییر در رویکردها و سیاست‌های داخلی و منطقه‌ای آمریکا.

- بدترین اتفاق سال ٩٥ که در واقع از آن به عنوان اتفاق تلخ یاد خواهید کرد چیست؟

کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان‌مان در قطار مسافربری تبریز به مشهد یکی از تلخ‌ترین اتفاقات سال ٩٥ بود که ناهماهنگی بین عوامل مدیریتی باعث بروز این حادثه شد اما حادثه پلاسکو بدترین اتفاق سال گذشته بود و هشداری به مسئولان امر بود که زیرساخت‌ها فرسوده است و باید فکر اساسی برای اینگونه زیرساخت‌ها شود.

از دیگر حوادث تلخ در سال ٩٥ درگذشت آیت‌الله هاشمی بود که انعکاس ملی و تأثیرات بین‌المللی داشت.

- فقدان آیت‌الله هاشمی چه تأثیری در جریان اعتدال دارد؟

مرحوم هاشمی حلقه وصل بین روشنفکران و حاکمیت بود و ما در کشور کمتر شخصیتی همانند وی داریم. مردم راه خودشان که راه مسالمت‌آمیز بود را در سایه پایمردی‌های بزرگانی چون آیت‌الله هاشمی و حجت‌الاسلام خاتمی پیدا کردند و این مسیر را طی کردند. اگر امثال هاشمی در کشور نبودند شاید تحولاتی که در کشور اتفاق می‌افتاد با هزینه‌های بیشتری انجام می‌شد که این نه به نفع مردم و نه به نفع مجموعه حاکمیت بود. ما که دلبسته به نظام و انقلاب هستیم دلمان نمی‌خواهد مردم با هزینه زیاد خواسته‌هایشان را محقق کنند.

هر کسی که قانون اساسی و جمهوری اسلامی را قبول دارد باید خودش را ذیل پرچم جمهوری اسلامی احساس کند تا امنیت شغل و مسکن و آزادی‌های مشروعش محقق شود و این راه اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی است که عمده مردم نیز این مسیر را پیش گرفته‌اند و خواسته‌هایشان را ذیل پرچم جمهوری اسلامی و قانون اساسی مطالبه می‌کنند این اندیشه در کشور تثبیت شده است و از این نظر شاید بتوانیم بگویم فقدان آیت‌الله هاشمی جبران‌پذیر باشد.

از این نظر که وی حلقه وصل بین مجموعه حاکمیت، روشنفکران و تحول‌خواهان بود و از جمله یاران امام و نحله فکری وی بود و هنوز نیز در صحنه حضور داشت قطعاً فقدان وی جبران‌ناپذیر است که ما باید به سرعت این حلقه را ترمیم کنیم و ارتباطات با سرعت با رهبری نظام برقرار شود.

وجود مقام معظم رهبری مایه خیر و برکت است، شاید تنها باقیمانده جریان روشنفکری و انقلابی که همین اندیشه اعتدالی و اصلاحی داشتند و جمهوری اسلامی را محترم می‌دانستند یعنی برای رأی مردم احترام قائل بودند و از حلقه یاران و نزدیکان امام که در حکومت هم بودند خود آیت‌الله خامنه‌ای هستند که امیدواریم این پیوندها با جریان اعتدال‌گرایی و اصلاح‌طلبی تثبیت شود.

- یکی از افرادی که به عنوان رابط اصلاح‌طلبان با رهبری این روزها مطرح است آقای جهانگیری است، آیا وی گزینه مورد نظر اصلاح‌طلبان است؟

آقای جهانگیری شخصیت مورد احترامی است که از نظر کارکرد اداری و اجرایی وجود وی برای کشور لازم و ضروری است اما باید بگویم تأثیر در حوزه فکری آیت‌الله هاشمی جبران‌ناپذیر است.

- شرایط انتخابات ریاست جمهوری ٩٦ را چگونه پیش‌بینی می‌کنید و فکر می‌کنید حسن روحانی می‌تواند برکرسی ریاست جمهوری تکیه بزند؟

ما نباید رقیب را دست کم بگیریم. رقیب روحانی جریان اصولگرا نیست؛ رقیب آقای روحانی عملکردهای دولت است و شاید خلاءهای که در جریان اطلاع‌رسانی به مردم وجود داشته است و البته رقیب دیگر آقای روحانی که ممکن است در آینده خود را نشان دهد فضایی است که ممکن در پی تخریب‌های ناجوانمردانه علیه آقای روحانی ایجاد شود و کسی نیز جلودار این فضا نباشد و همین سه عامل ممکن است آراء آقای روحانی را کاهش دهد.

- در انتخابات هیأت رئیسه مجلس در سال دوم آیا اصلاح‌طلبان مجددا کاندیدای ریاست مجلس معرفی خواهند کرد؟

تا آن زمان وقت زیادی داریم ولی در هر صورت سیب سیاست از آن بالا که تا به پایین برسد صد بار و شاید هزار بار قل می‌خورد ما نیز در آن زمان متناسب با اوضاع و احوال سیاسی کشور تصمیم می‌گیریم.

- تعامل لاریجانی با روحانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این تعامل خوب است و رئیس مجلس سعی در تعامل با دولت داشته است و ارتباطات نیز تاکنون خوب بوده است آنها نیز در هر صورت سیاست‌ورزی می‌کنند، این دولت است که حاکم است و بخشی ملاحظات سیاسی است و بخشی نیز تعهداتی است که همه نسبت به مردم داریم




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اصلاح‌طلبان باید به سرعت رابطه خود با رهبری را ترمیم کنند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..