تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نگاه مثبت ایران به گسترش روابط با شورای همکاری

وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس فردا(پنجشنبه ) در نشست مشترک خود ، موضوع آغاز گفت وگو با ایران را نیز بررسی می کنند.

به گزارش «شیعه نیوز»، کویت در ماههای اخیر نقش واسطه را میان ایران و شورای همکاری ایفا کرد و پیام هایی میان دو طرف رد و بدل شد.

وزیر امور خارجه کویت ابراز امیدواری کرده است که گفت وگو ها میان تهران و این شورا بزودی آغاز شود.
در خصوص روابط ایران و شورای همکاری چند نکته شایان توجه است :

1-ایران آماده گسترش تعاملات با کشورهای حوزه خلیج فارس است و در همین راستا اواخر بهمن گذشته رییس جمهوری به دو کشور عمان و کویت سفر کرد.
این سفر نشان داد که ایران در ارتباط با همسایگان جنوبی خود به ضرورت تعامل و گفت وگو اعتقاد دارد.

2- تمایل ایران به گسترش روابط با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس مشروط به آمادگی و خواست متقابل آنها برای گسترش روابط است .
به طور کلی سیاست خارجی ایران مبتنی بر تعامل سازنده و منطقی با همه همسایگان خود از جمله کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است ، کشورهای طرف مقابل نیز باید علاقه مندی و جدیت خود را در این مسیر نشان دهند.

3- ایران معتقد است که امنیت منطقه که وجه مشترک ایران و همسایگان جنوبی خلیج فارس است ، می تواند در چارچوب یک حرکت و همبستگی جمعی فراهم شود. سیاست های مبتنی بر همکاری و مشارکت جمعی در حوزه خلیج فارس به منظور تامین امنیت و حل مسایل سیاسی منطقه توسط کشورهای منطقه همواره مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است .
تهران امیدوار است کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس با درک شرایط کنونی و گسترش خطر تروریسم تکفیری که همه کشورهای منطقه را تهدید می کند، سیاستی منطقی در روابط اتخاذ کنند. منافع همه کشورهای این حوزه به هم پیوند خورده و هیچ کشوری را نمی توان از ایفای نقش در تحولات منطقه حذف کرد. بنابر این باید با تلاش در راه دستیابی به فهم مشترک به راه حلی برای غلبه بر مشکلات رسید.

4- ایران روابط خارجی خود را بر اصل حق حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر از جمله همسایگان تعریف کرده است . بنابر این اعتقادی به 'فرقه گرایی' ندارد و خود را کشوری اسلامی می داند که گسترش روابط با دیگر کشورهای اسلامی از اولویت های سیاست خارجی آن است .

5- تجربه توافق ایران و عربستان برای از سرگیری اعزام زایران برای اعمال حج تمتع و توافق دو کشور در خصوص طرح فریز نفتی و استثنا شدن ایران که به توافق اعضای اوپک منجر شد ، نشان داد که حتی پیچیده ترین موارد اختلاف می تواند از طریق مذاکرات دو جانبه حل و فصل شود.
از طریق مذاکره می توان توهم ' ایران هراسی' و در پی آن ' ایران ستیزی' را پشت سر گذاشت و دوران جدیدی را در روابط ایران و شورای همکاری رقم زد.
اگر نگاه مثبت برای رسیدن به تفاهم وجود داشته باشد ، 'خطاهای استراتژیک' ، 'اتهام های واهی' ، 'گفتارهای غیر مسئولانه' ، ' ایران ستیزی در گفتار و عمل' و 'اتکا به قدرت های خارجی برای حل معادلات منطقه ای' باید متوقف شود.
باید مسیری را انتخاب کرد که با تلاش جمعی به سوی آرامش ، ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی رهنمون شود.
از دیدگاه ایران برد مشترک در سایه همبستگی ، درک متقابل و فهم مشترک و همزیستی می تواند فصل جدیدی را در روابط ایران و شورای همکاری خلیج فارس آغاز کند.

6 – به نظر می رسد پس از یک دوره ایفای نقش واسطه کویت میان ایران و شورای همکاری خلیج فارس و ردو بدل شدن پیام های مکتوب ، اکنون دو طرف می توانند مستقیم وارد مذاکره شوند و در خصوص مسایل مورد اختلاف گفت وگو کنند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نگاه مثبت ایران به گسترش روابط با شورای همکاری»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..