تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پرفروش‌های ادبیات در سال گذشته چه بود؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ شاید بتوان گفت سال 95 اقبال مخاطب به کتاب و کتابخوانی بیشتر از سال‌های اخیر بوده است،‌ این را می‌توان هم از فهرست پرفروش‌ها دریافت، هم اینکه چندین کتاب که البته اغلب از حوزه ترجمه بودند مورد استقبال قابل توجه مخاطبان قرار گرفت.

بنا بر آمارهای رسمی خانه کتاب و شمارگان منتشر شده از کتاب‌ها می‌توان پرفروش‌های نشر در سال گذشته را چنین برشمرد.

آثار سید‌مهدی شجاعی

سید مهدی شجاعی یکی از نویسندگان خوش ذوقی است که ادبیات داستانی ایران در دهه‌های اخیر به او و تلاش‌هایش برای به راه انداختن جریان‌های ابدی مدیون است. نویسندگان بسیاری خلق شاهکارهای ادبی خود را مدیون کمک‌های سید مهدی شجاعی دانسته‌اند. با این حال آثار او همیشه به عنوان پرفروش‌های بازار کتاب مطرح بوده استو حتی آثاری که چندین و چند سال از انتشار نخستین چاپ آن‌‌ها گذشته است.

«کشتی‌ پهلو گرفته»‌ پرفروش‌ترین اثر سید مهدی شجاعی و هم‌چنین پرتیراژترین کتاب ادبیات داستانی ایران( طبق آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) از جمله آثار پرفروش این نویسنده در سال گذشته بوده است،‌ این کتاب در سال گذشته 4 بار تجدید چاپ شد . با احتساب شمارگان 5 هزار نسخه‌ای در ه رچاپ مجموعاً‌  20 هزار جلد از این کتاب در سال 95 به فروش رفته است. از این کتاب هم‌اکنون چاپ چهل و هشتم در بازار موجود است.

کشتی پهلوگرفته، ضمن مروری بر نقاط عطف حیات حضرت فاطمه زهرا(س)، روایت مصائب زندگی ایشان از زبان اطرافیانشان و نیز شخص خودشان است. در واقع می توان گفت این کتاب مرثیه ای است منثور از زبان و دل صاحبان عزای فاطمی. کتاب از 14 فصل تشکیل یافته و راوی اول شخص در هر کدام از فصول، یکی از وابستگان حضرت فاطمه (س) هستند.

در این کتاب می‌خوانیم: «روزگار غریبی است دخترم! دنیا از آن غریب تر! این چه دنیایی است که دختر رسول خدا را در خویش تاب نمی آورد؟ این چه روزگاری است که «راز آفرینش زن» را در خود تحمل نمی کند؟ این چه عالمی است که دردانه ی خدا را از خویش می راند؟ روزگار غریبی است دخترم. دنیا از آن غریب تر. آنجا جای تو نیست، دنیا هرگز جای تو نبوده است. بیا دخترم، بیا، تو از آغاز هم دنیایی نبودی. تو از بهشت آمده بودی، تو از بهشت آمده بودی …»

«سقای آب و ادب»‌ اثری است متفاوت از سید مهدی شجاعی؛ شجاعی در این کتاب روایتی از زندگی حضرت عباس(ع) ارائه داده است که به لحاظ فرم و محتوا از دیگر آثار منتشر شده در این زمینه متفاوت است. این کتاب نیز از پرفروش‌های نشر در سال 95 بوده است. انتشارات کتاب نیستان در سال گذشته 25 هزار  نسخه از این کتاب را روانه بازار کرده است.

«پدر، عشق، پسر» دیگر کتاب پرفروش سید مهدی شجاعی در سال گذشته بوده است. از این کتاب در سال گذشته  15 هزار نسخه منتشر شده است. «پدر، عشق، پسر» دربردارنده فرازهایی از زندگی حضرت علی اکبر(ع) است. نکته جالب در رابطه با این کتاب راوی آن است، «پدر، عشق، پسر» از دید «عقاب» اسب حضرت علی اکبر(ع) روایت می‌شود و مخاطب راوی در داستان، لیلی بنت ابی‌مرّه مادر گرامی حضرت علی‌اکبر (ع) است.

فصول کتاب با عنوان «مجلس» نامگذاری شده و داستان متشکل از ده مجلس است که در هر مجلس، عقاب با زبانی عاطفی و دلنشین، صحنه‌ای از زندگی حضرت علی‌اکبر(ع) را روایت می‌کند و مجالس پایانی، به شهادت حضرتش در کربلا اختصاص دارد.

«نامیرا» دیگر کتاب پرفروش انتشارات کتاب نیستان در سال گذشته بوده است،‌ از این کتاب تاکنون 220 هزار نسخه به فروش رفته است. «نامیرا» داستانی است تاریخی که در سال 61 هجری و همزان با واقعه عاشورا رخ می‌دهد و داستانی پرکشش درباره پیوستن به قافله حسینی و تردید اهل کوفه در آن را روایت می‌کند. صادق کرمیار برای این رمان در سال 1389 در جایزه ادبی جلال‌آل‌ احمد عنوان شایسته تقدیر را به دست آورد.

مقام معظم رهبری پیرامون این کتاب فرمودند: هرکس می‌خواهد فتنه اخیر _ فتنه 88_ را بشناسد؛ این کتاب را بخواند.

«لم یزرع» تازه‌ترین اثر محمدرضا بایرامی است که برای او جوایزی چون جایزه جلال آل احمد، کتاب سال و شهید غنی‌پور را به ارمغان آورده است. به جرئت می‌توان گفت، لم یزرع یکی از بهترین رمان‌های یکسال اخیر ادبیات داستانی ایران است‌، کتابی که در کمتر از یکسال پس از انتشار به چاپ دوم رسید.

راوی اصلی رمان سربازی جوان با نام سعدون است که از شیعیان دجیل است و دلباخته احلی دختری از اهل سنت این منطقه است و سنت‌های قبیله‌ای اجازه وصلت به آنها نمی‌دهد. سعدون در بن بست این رویداد تصمیم می‌گیرد داوطلبانه عازم جبهه شود و این آغاز فرجامی عجیب برای اوست، فرجامی که برخلاف تصورش نه در جبهه که در زادگاهش که از آن فراری شده رقم می‌خورد.

«رویای نیمه‌شب» اثر حجت الاسلام مظفر سالاری با موضوع وحدت بین مسلمانان داستان عشق پسری سنتی مذهب به دختری شیعی را روایت می‌کند.  نویسنده در این رمان به ترسیم شیوه معاشرت و همزیستی مسالمت آمیز مردمی که معتقد به دو مکتب متفاوت هستند، اما در زیر چتر مشترکات اعتقادی خود چون خدا، قبله، کتاب و پیامبر با صمیمیت و دوستی به مراوده با یکدیگر می‌پردازند،‌ پرداخته است.

این کتاب در چهارمین دوره مسابقه کتاب و زندگی محور قرار گرفت. در سال گذشته 52 چاپ از این کتاب روانه بازار شده و در مجموع 107 هزار نسخه از این کتاب در سال 95 به فروش رفته است.

«عباس دست طلا»  دیگر کتاب پرفروش سال 95 بوده است،‌ انتشارات فاتحان در سال 95 این کتاب را 20 مرتبه تجدید چاپ کرده است. عباس دست طلا روایت عملکرد بسیجیان فنی و تعمیرکار واحد پشتیبانی و تدارکات سپاه پاسداران در دوران هشت سال دفاع مقدس است.

خاطره نگار اثر، ماجراها را از زمانی که کمتر از دو ماه از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گذشته، آغاز می‌کند. عباس علی باقری با مروری کوتاه بر زندگی‌اش و دودلی‌های خود برای حضور در جبهه‌ها، از زمانی می‌گوید که تصمیم می‌گیرد، برای دو هفته به جبهه برود و ببیند در آن جا چه کاری از دستش برمی‌آید.

اما پرفروش‌های بازار ترجمه نیز در جای خود حائز اهمیت است،‌ رتبه نخست پرفروش‌های بازار ترجمه به آثار جوجو مویز اختصاص دارد،‌ «من پیش از تو» در یکسال گذشته بیشترین فروش در بازار ترجمه را داشته‌ است. انتشارات آموت 19 چاپ از این کتاب را در سال 95 روانه بازار کرد که تقریباً همگی نسخه‌های آن به فروش رفته‌اند.

«پس از تو» عنوان دیگر کتاب مویز است که آموت آن را نیز با 15 چاپ روانه بازار نشر کرده است.

اما طرح حمایت از کتابفروشی‌ها نیز که یکسالی است رونق را به کتابفروشی‌ها بازگردانده است،‌ با طرح فروش عیدانه کتاب رونق دوباره‌ای به بازار کتاب داده است. کتاب‌های پر فروش طرح عیدانه نیز در روزهای انتهایی اسفند 95 عبارتند از  «من پیش از تو» ،‌ «پس از تو»،‌ «جزء از کل»‌، «خانه درختی 52 طبقه»‌،«یک بعلاوه یک»،‌ »«بیشعوری»،‌ «شازده کوچولو».

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پرفروش‌های ادبیات در سال گذشته چه بود؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..