تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تحقق اقتصاد مقاومتی با کشت کلزا در شهرستان طارم+تصاویر

ساعت: 16:05 منتشر شده در مورخ: 1396/01/09 شناسه خبر: 1072755

توسعه کشت دانه روغنی کلزا گامی مؤثر در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  برگ زیتون، کلزا گیاهی است از خانواده شب بو ، یک ساله، دگرگشن و یکی از مهم ترین گیاهان زراعی که از دانه آن جهت تولید روغن استفاده می‌شود.

در دهه اخیر این محصول روغنی از نظر متوسط عملکرد روغن جهانی از رتبه پنجم به رتبه سوم صعود کرده است که کشورهای اروپائی و کانادا و چین و هند قسمت اعظم روغن خود را از آن تهیه می‌کنند.

به دلیل وجود گونه هایی با خصوصیات متفاوت، امکان کشت آن در شرایط سرد، گرم و معتدل دنیا وجود دارد که مبداء آن کشورهای آسیای میانه و اروپا است.

مقاومت به شوری کلزا حدوداً از گندم بیشتر و از جو کمتر است و آستانه خسارت ناشی از شوری در ارقام تجاری حدود ۶-۵ دسی زیمنس بر متر می‌باشد.

در مناطقی که دارای بارندگی ۳۵۰-۳۰۰ میلیمتر می باشد می‌توان به صورت دیم اقدام به کشت این محصول نمود بنابراین کلزا تنها گیاهی است که درتناوب با گندم و جو می‌تواند به عنوان یک محصول پائیزه اقتصادی کشت شود و ضمن تولید، نقش بسیار مؤثری درکنترل آفات خاک زی مانند زابروس در اراضی دیم استان داشته باشد.

با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و توجه ویژه دولت به افزایش تولید دانه های روغنی می توان با کشت کلزا در بیشتر مناطق گامی در تحقق اقتصاد مقاومتی برداشت.

گفتنی است کلزا از جمله دانه های روغنی است که توسعه کشت آن در اقتصاد مقاومتی بسیار مورد تأکید قرار گرفته و در این راستا دولت در قالب برنامه های حمایتی مختلف سعی در تشویق کشاورزان به کشت این محصول و افزایش سطح زیر کشت آن دارد.

شهرستان  طارم به دلیل آب و هوای مساعد یکی از قطب های اصلی تولید کلزا در استان زنجان است بنابراین این شهرستان در زمینه کشت کلزا در استان پیشتاز است و امید است با رهنمودهای کارشناسان مدیریت کشاورزی بیشترین برداشت نیز در سطح استان داشته باشیم تا گامی کوچک در تولید روغن خوراکی و مورد نیاز کشور برداشته شود.

یکی از محاسن محصول کلزا اینست که این محصول آب کمتری مصرف می کند کلزا یک گیاه روغنی و یک گیاه مناسب برای تناوب زراعی گندم است که کاشت این گیاه در افزایش درآمد کشاورزان و تأمین دانه‎های روغنی کشور نقش مهمی را ایفا می‎کند.

کاشت محصول کلزا از ۱۵ شهریورماه شروع و تا اواخر مهر ماه ادامه دارد و زمان برداشت آن اواخر اردیبهشت خواهد بود.

IMG_2195

IMG_2179

IMG_2183

IMG_2178

IMG_2201

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تحقق اقتصاد مقاومتی با کشت کلزا در شهرستان طارم+تصاویر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..