تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




قلعه‌ای در مازندران که پناهگاه فردوسی بود +عکس

ساعت: 11:06 منتشر شده در مورخ: 1396/01/09 شناسه خبر: 1072506

در اهمیت تاریخی قلعه اولاد همین بس که در روایت‌های شفاهی آمده که فردوسی هنگام پناه بردن به مازندران، به این قلعه پناه آورد و در خدمت پادشاهان آل‌باوند به مدت 6 ماه بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، شهرستان سوادکوه دارای حدود 600 نقطه تاریخی است که تپه، غارها و قلعه‌ها را در بر می‌گیرد و هر تاریخ‌نگاری را به تأمل وا می‌دارد اما از نظر باستان‌شناسی پژوهش‌های میدانی عمیقی در آن انجام نشد.


یکی از قلعه‌های تاریخی مهمی که در سوادکوه وجود دارد قلعه «قلاع گردان» یا قلعه اولاد (باژگران) است که در دوره ساسانی در فاصله یک و نیم کیلومتری از ورسک قرار دارد.

احمد باوند سوادکوهی نویسنده کتاب سوادکوه میراث‌دار تبار کهن در گفت‌وگو با بلاغ، با اشاره به اینکه قلعه اولاد یا باژگردان یکی از قلعه‌های تاریخی که کمتر مورد توجه قرار دارد، اظهار کرد: این قلعه در زبان عامه «قَلی گِردِن» نام دارد که در تلاقی رودخانه عباس‌آباد و رودخانه ماربَمِرد واقع شده است.

باوند افزود: در اهمیت تاریخی این قلعه همین بس که در روایت‌های شفاهی آمده که فردوسی هنگام پناه بردن به مازندران، به این قلعه پناه آورد و در خدمت پادشاهان آل‌باوند به مدت 6 ماه بود.

http://www.bloghnews.com/images/docs/files/000278/nf00278789-1.jpg
وی تصریح کرد: در روایت‌های شفاهی نقل شد که دیوهایی که در این زندگی می‌کردند سدی در پایین دست این قلعه ساختند که راه آب را بر مردم پایین دست این قلعه می‌بست و از این طریق دیوها به ازای دادن آب به مردم پایین دست از آنها مالیات و خراج و در واقع باج دریافت می‌کردند.

این مورخ تاریخ و نویسنده گفت: قلعه اولاد یا باژگردان به دلیل وجود آب انبار، حمام، برج دیده‌بانی و انبار موارد غذایی از آبادترین و بزرگترین قلعه‌های تاریخی سوادکوه است.

وی از امتیازات مهم قلعه اولاد را در مقایسه با دیگر قلعه‌های سوادکوه وجود آب در اطراف این سد دانست و افزود: آب اطراف این قلعه به دلیل سدی بود که در مسیر منتهی به در این قلعه ساخته شده بود که موجب شد تا آب اطراف این قلعه زیاد باشد.

باوند در پایان بیان کرد: با توجه به آثار تاریخی مختلف در این قلعه، می‌طلبد که این مناطق تاریخی از نظر گردشگری به مردم معرفی و امکانات گردشگری در این مناطق فراهم شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «قلعه‌ای در مازندران که پناهگاه فردوسی بود +عکس»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..