تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رشته ای منطبق با سنت های اصیل ملی/ احیای فرش ایرانی در آموزش های مهارتی محقق می شود

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرش ایرانی همواره زبانزد جهانیان بوده و هر ایرانی و غیر ایرانی به داشتن چنین فرشی می‌بالد از این رو در راستای سیاست توسعه و رواج این هنر و صنعت اصیل ایرانی آموزش رشته مهارتی طراحی و نقاشی فرش دستباف‌ در هنرستان‌های کاردانش برای هنرجویان علاقمند تعریف و پایه‌گذاری شده است.


 

 

هنرجویان چه مهارت هایی از فرش می آموزند؟
هنرجویان در این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی، پنج استاندارد مهارت شغلی را گذرانده و در انتهای هر کدام از استاندارد‌ها به توانایی‌هایی دست پیدا می‌کند. و این مهارت‌ها شامل استاندارد طراحی نقوش سنتی، استاندارد طراحی فرش، استاندارد نقاشی نقشه فرش ، استاندارد بافت مقدماتی فرش و استاندارد رنگرزی‌ مقدماتی فرش است.
 
در اولین استاندارد هنرجو پس از گذراندن این مرحله به توانایی طراحی از طبیعت بی جان و جاندار، شناخت مبانی هندسه نقوش سنتی و هندسی ، طراحی انواع خطایی و اسلیمی، همچنین ترکیب‌بندی‌های آن دست می‌یابند.
 
در استاندارد طراحی فرش هنرجو اصول و مبانی طراحی فرش نظیر رج شمار نقشه، آماده کردن کاغذ نقشه ، انتقال طرح روی کاغذ، نقطه شمار کردن گل‌های طراحی شده و طرح‌های قالی ایران و انواع روش‌های طراحی را هنرجویان فرا‌ می‌گیرند.
 
هنرجویان در استاندارد نقاشی نقشه با آموزش مبانی طراحی و رنگ‌آمیزی نقشه فرش می‌توانند با ترکیب رنگ‌ها و ساخت رنگ مورد نظر طرح‌های هندسی، گیاهی و جانوری رایج در طراحی فرش را رنگ و نقطه کنند.
 
استاندارد بافت مقدماتی فرش مهارتی بوده که هنرجو با تاریخچه فرش و اصطلاحات رایج در فرش بافی‌، مواد اولیه مصرفی آن و انواع دستگاه‌های قالی بافی‌ آشنا می‌شوند که می‌توانند از عهده اجرای عمل چله‌کشی ، گلیم‌بافی، گره زدن و شیرازه بافت برآیند.
 

استاندارد رنگر‌زی مقدماتی فرش، هنرجویان را برای شناخت لوازم رنگرزی‌ ، محاسبات و انجام آن با مواد رنگ‌زای طبیعی و شیمیایی توانمند می‌کند.

بازار کار گسترده رشته فرش برای هنرجویان
دانش‌آموزان پس از فراغت از تحصیل می‌توانند در مقطع کاردانی دانشگاه علمی کاربردی، آزاد و فنی‌ حرفه‌ای در رشته مرتبط ادامه تحصیل دهند همچنین با سه ساله شدن دوره تحصیلی آموزش‌های مهارتی در مقطع کارشناسی در رشته‌های مرتبط با فرش دستبا‌ف امکان ادامه تحصیل وجود دارد.
 
فارغ‌التحصیلان می‌توانند به عنوان طراح یا نقاش فرش در مراکز دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند که شامل شرکت‌های فرش دستباف‌ و ماشینی ، مربی در مراکز آموزشی، اشتغال در کارگاه‌های مختلف در از‌ای دریافت کارت قالی ‌بافی و فعالیت در مراکز دولتی مرتبط با وزارت صنعت و سازمان صنایع دستی است.
 
انتهای پیام/



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رشته ای منطبق با سنت های اصیل ملی/ احیای فرش ایرانی در آموزش های مهارتی محقق می شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..