تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آمریکا به کشتار غیرنظامیان در غرب موصل اذعان کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، 'استیون تاون سند' فرمانده عملیات به اصطلاح ضد داعش آمریکا در بغداد دیروز (سه شنبه) در گزارشی که از طریق تلفن به خبرنگاران داده شد، نقش ائتلاف آمریکا را در کشتار غیرنظامیان در غرب موصل پذیرفت.

وی گفت: احتمالا ما نیز یکی از عوامل این کشتار بوده ایم.

صدها هزار غیرنظامی هنوز در غرب موصل هستند و در نتیجه درگیری ها از جمله حملات هوایی ائتلاف آمریکا و ضدحمله های گروه تروریستی داعش علیه نیروهای عراقی کشته می شوند.

وی در عین حال تلاش کرد تا نقش ائتلاف را در کشتار غیرنظامیان عراقی با تاکید بر 'غیرعمدی' بودن و 'حادثه جنگی' نامیدن حملات هوایی به مناطق غیرنظامی موصل توجیه کند.

تاون سند در ادامه توجیه های خود، به خیابان های باریک شهر موصل اشاره کرد و گفت: این نبرد 'مهم ترین نبرد شهری' از زمان جنگ جهانی دوم و 'احتمالا دشوارترین و بیرحمانه ترین نبرد تن به تنی است که تاکنون طی 35 سال خدمتم تجربه کرده ام.'

ائتلاف آمریکا پیشتر نیز اعتراف کرده بود که عامل حمله هوایی 17 مارس (27 اسفند)در غرب موصل است که به کشته شدن غیرنظامیان منجر شد. 

عراق پرونده تحقیق و تفحص درباره کشتار غیرنظامیان در غرب موصل را آغاز کرده است.

'راوینا شمداسنی' سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه اعلام کرد که از 17 فوریه تاکنون بیش از 300 غیرنظامی در غرب موصل کشته شده اند.

'زید رعد الحسین' رئیس دفتر حقوق بشر سازمان ملل از نیروهای آمریکایی و عراق خواسته است تا فنون رزمی خود را به منظور کاهش میزان تلفات غیرنظامیان به حداقل ممکن، مورد بازبینی قرار دهند.

'دوناتلا روورا' از عفو بین الملل نیز اعلام کرد که تحقیق میدانی صورت گرفته در شرق موصل که در ماه ژانویه از چنگ داعش آزاد شد، زنگ خطر را درباره الگوی حملات هوایی ائتلاف آمریکا به صدا درآورده است. بر اساس اظهارات وی، مواردی مشاهده شده که در آن ها کل خانه ها با همه اعضای خانواده ساکن آن هدف قرار گرفته و تخریب شده است.

وی افزود: آمار بالای تلفات غیرنظامی گویای آن است که نیروهای ائتلاف تدابیر احتیاطی کافی برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان را به کار نگرفته اند و این نقض فاحش قوانین حقوق بشر بین المللی است. 

در شرق موصل نیروهای عراقی با انتشار راهنما، ضمن ارائه راهکارهای امنیتی به غیرنظامیان توصیه می کردند که در خانه هایشان بمانند.

روورا گفت: این واقعیت که مقام های عراقی به کرات از غیرنظامیان خواسته بودند که بجای فرار از منطقه در خانه هایشان بمانند، نشان می دهد که نیروهای ائتلاف کاملا مطلع بوده اند که این حمله های هوایی تلفات بالای غیرنظامی بر جا خواهد گذاشت.

عفو بین الملل اعلام کرد که در بسیاری از موارد مورد بررسی، ساکنان شرق موصل تایید کرده اند که تروریست های داعش در خانه ها و نزدیک مناطق مسکونی مورد حملات هوایی قرار گرفته اند. در یکی از این موارد پنج عضو خانواده ای به همراه همسایگانشان در حمله هوایی به خانه ای که عناصر داعش در آن مخفی شده بودند، کشته شدند، اما تروریست ها از این حمله جان به در بردند.

بر اساس اعلام شاهدان عینی، این الگوی حمله در غرب موصل نیز به کار گرفته شده است. به گفته دو نفر از ساکنان که از این شهر فرار کرده اند، ساختمانی با 170 نفر سکنه در منطقه موصل الجدیده ویران شد.

به گفته این شاهدان، تک تیراندازهای داعش از یک ساختمان مسکونی به سوی نیروهای عراقی شلیک کردند و سپس هواپیمایی آن ها را با موشک هدف قرار داد.

یکی دیگر از شاهدان اعلام کرده که تک تیراندازهای داعش بر بام ساختمانی که 20 نفر از خویشان وی خود را در آن جای داده بودند، مستقر شدند و سپس این خانه در حمله هوایی هدف قرار گرفت.

بر اساس اعلام مقام های عراقی از زمان آغاز نبرد غرب موصل، بیش از 200 هزار غیرنظامی این شهر را ترک کرده اند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آمریکا به کشتار غیرنظامیان در غرب موصل اذعان کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..