تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اصفهان برای زندگی چطور است ؟

اصفهان برای زندگی چطور است ؟زندگی در اصفهان

شهری توریستی، تاریخی و صنعتی است که به نصف جهان شهرت دارد.

اصفهان را می‌توان دومین شهر مهم ایران نامید، شهری که به سرعت رشد کرده و فرهنگ‌ها و ادیان گوناگونی را در دل خود جای داده است.

در ادامه با کجارو همراه باشید تا با شرایط زندگی در شهر اصفهان آشنا شوید.

شهر اصفهان کجاست ؟

استان اصفهان با مساحتی حدود ۱/۱۰۷۰۹۰ کیلومترمربع در مرکز ایران واقع شده است، این استان از شمال به استان‌های مرکزی، قم و سمنان از جنوب به استان‌ های فارس، کهگیلویه و بویر احمد از شرق به استان یزد و از غرب به استان‌های لرستان و چهارمحال بختیاری محدود است.

بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال ۱۳۸۷ این استان شامل ۲۲ شهرستان و ۹۷ شهر، ۴۵ بخش و ۱۲۴ دهستان است و مرکز آن شهر اصفهان است. استان اصفهان میان کوه‌های مرکز ایران و دامنه‌های شرق زاگرس واقع شده و از چند ناحیه کوهستانی و جلگه‌ای به شرح زیر تشکیل شده است:

اصفهان برای زندگی چطور است ؟

۱. ناحیه کوهستانی مغرب که شهرستان‌های فریدن و فریدونشهر را شامل می‌شود.

۲. ناحیه کوهستانی شمال و شمال غرب که شهرستان‌های نطنز، کاشان و گلپایگان را دربر می‌گیرد.

۳. ناحیه کوهستانی اردستان که شهرستان اردستان را به وسیله دو رشته‌کوه در مغرب از حوزه زاینده رود و در شرق از کویر لوت جدا می‌سازد.

این ناحیه کوهستانی به وسیله یک رشته کوه کم ارتفاع به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌گردد. قسمت شمالی، شهرستان‌های نائین، اردستان و قسمت جنوب شهرستان‌های یزد را که در دامنه شیر کوه واقع شده دربر می‌گیرد.

۴. قسمت جلگه‌ای استان از آبرفت‌های زاینده رود به وجود آمده و با شیب ملایمی از جنوب غرب تا جنوب شرق ادامه یافته و به باتلاق گاوخونی منتهی می‌شود.

 موقعیت اصفهان روی نقشه

اصفهان در ۴۲۵ کیلومتری تهران و در جنوب این شهر قرار دارد.

شهر اصفهان دارای طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۳۹ دقیقه و ۴۰ ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۲ درجه و ۳۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه شمالی است. محدوده شهری آن به چهارده منطقه شهری تقسیم می‌شود و در خارج از محدوده شهری نیز از غرب به سمت خمینی‌شهر و نجف آباد،

از جنوب کوه صفه و سپاهان شهر، از سمت شمال به شاهین شهر و از شرق نیز به منطقه بیابانی منتهی می‌شود. سطح شهر از سطح عمومی دریاها حدود ۱۵۷۰ متر ارتفاع دارد و در قسمت شمالی و شرقی به کویر محدود می‌گردد

و در قسمت غربی و جنوبی نیز به سلسله کوه‌های زاگرس منتهی می‌شود. کوهستان کرکس در پنجاه کیلومتری شمال اصفهان و زرد کوه بختیاری در جنوب غربی آن قرار دارد.

وجود آب‌هایی همانند زاینده‌رود که از کوه‌های زاگرس به ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته دلیل پیدایش این شهر است.

شهر اصفهان بر روی دشتی به نسبت هموار با شیبی در حدود ۲ درصد و به طرف شمال شرقی بنا گردیده است. در طی سده‌های گذشته نیز به سبب وجود آب فراوان‌ تر و آلودگی کمتر در سمت جنوب غربی توسعه بیشتری یافته است.

اصفهان برای زندگی چطور است ؟

در روزگاران پیش, منطقه و شهر اصفهان نقش پلی داشت که قسمت‌های کم ارتفاع شرق فلات ایران را با سرزمین‌های کوهستانی غرب مرتبط می‌ساخت و برای اطراق سرمازدگان کوهستان غرب و گرمازدگان و خستگان هوای خشک شرق، محل مناسب و مطلوبی بود.

در غرب استان و در کوهستان‌های فریدن آثار جاده‌ای باستانی وجود دارد که شاید بیانگر واقعیت فوق باشد.

از اصفهان پیش از اسلام، یعنی دوره حکومت مادها و دوره شاهنشاهی هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان آگاهی زیادی در دست نیست و از آن دوره‌ها، آثار درخوری بر جای نمانده است.

آنچه مسلم است، استقرار جلگه اصفهان در میان بیابان‌ها و کوه‌های خشک مرکزی ایران از یک طرف و اهمیت و موقعیت ارتباطی ویژه آن در مرکز فلات پهناور ایران از طرف دیگر, تاریخ و پیشینه آن را به پیشینه کشور ایران مرتبط کرده است.

پیش از برپایی پادشاهی مادها, اصفهان مرز شرقی ممالکی بوده است که بابلی‌ها از آن اطلاع داشته‌اند و به احتمال قوی جزو ناحیه (انزان) یا (انشان) بوده است.

جمعیت زبان و دین مردم اصفهان

اصفهان برای زندگی چطور است ؟

طبق آخرین سرشماری آماری سال ۹۰ تعداد ۱۴۵۴۸۲۶ خانوار در استان اصفهان می‌باشند که ۱۲۴۳۹۶۸ خانوار در نقاط شهری و مابقی ۲۱۰۸۲۸ در نقاط روستایی ساکن می‌باشند. تعداد کل جمعیت استان در سال ۱۳۹۰ معادل ۴۸۷۹۳۱۲ نفر بوده است.

در هرم سنی جمعیت استان جمعیت ۲۷-۲۲ سال بیشتر جمعیت در گروهای سنی را به خود اختصاص داده‌اند و طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۰، تعداد ۲۴۷۶۰۲۱ نفر مرد و تعداد ۲۴۰۳۲۹۱ نفر زن، در اصفهان ساکن هستند.

دین اسلام و مذهب تشیع دین و مذهب رسمی اصفهان است ولی از سده‌های پیش ارامنه، یهودیان، بهاییان و زرتشتیان و سایر اقلیت‌های مذهبی نیز در شهر زندگی می‌کرده‌اند.

جلفا که در جنوب اصفهان قرار گرفته منطقه‌ای است که بیشتر ارمنی نشین است و از منطقه‌های خوب شهر نیز قلمداد می‌شود. اصفهان شهری است که اسلام به صورت تدریجی و آرام آرام به رضا و رغبت از سوی مردم اصفهان پذیرفته شد.

اصفهان برای زندگی چطور است ؟

امروزه یهودیان اصفهان از قدیمی‌ترین اهالی این شهر می‌باشند که در گذشته در محله جویباره ساکن بوده‌اند ولی اکنون بیشترشان به خارج کشور مهاجرت کرده‌اند. اندک یهودیانِ باقی‌مانده هم بیشتر در خیابان فردوسی، آمادگاه و سیدعلیخان ساکن هستند.

در اصفهان، ارامنه و دیگر شاخه‌های مسیحی، زرتشتیان، ورشوییان، بهاییان، بودایی، ربانیان (هندوهای تاجرپیشه) و یهودیان زندگی می‌کردند. اصفهان در جایگاه یک پایتخت و با شکوفایی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که در روند تاریخی خود داشت، همواره کانونِ نگرشِ اقلیت‌ها بوده است.

اقتصاد اصفهان

اصفهان برای زندگی چطور است ؟

اقتصاد استان، بر پایه‌های محکمی چون کشاورزی، دامداری، صنایع دستی، معدن و صنعت پایدار است. کشاورزی، در سال‌های گذشته از پیشرفت چشمگیری برخوردار شده است و زاینده‌رود را می‌توان بارزترین اهرم تعیین‌ کننده‌ی کیفیت و کمیت کشاورزی در استان دانست.

اصفهان را می‌توان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های سیب‌زمینی، سیب درختی، پیاز، گندم، جو و برنج در کشور دانست.

از کل مجموعه‌ی زیر کشت فرآورده‌های کشاورزی سالانه‌ی استان، غلات با ۸/۵۹ درصد، بیشترین میزان را داراست همچنین نزدیک به ۱۰ درصد از زمین‌های قابل کشت را، باغ‌های میوه در برگرفته است.

پرورش دام و پرندگان و ماهی نیز، در استان رواج دارد. قسمت بیشتر تولید گوشت قرمز، مربوط به عشایری از ایل‌های قشقایی و بختیاری است که در شهرستان‌های فریدن، فریدون شهر و سمیرم ییلاق و قشلاق می‌کنند و به سه گروه کوچنده، نیمه کوچنده و رمه گردان، تقسیم می‌شوند.

صنایع دستی نیز، سهم ویژه‌ای از درآمد استان را بر دوش می‌کشد. وجود بیش از ۱۶۰ گونه صنایع دستی در استان که دارای اهمیت صادراتی فراوانی هستند، جایگاه استان را در کشور شامخ کرده است.

بارزترین صنایع دستی استان را فرش، کاشی، میناکاری، خاتم‌سازی، نگاره گری، سفال، سرامیک، قلم‌زنی، منبت‌کاری، معرق‌کاری، قلم کار و تذهیب تشکیل می‌دهد.

همچنین وجود کارخانه‌های بزرگی مانند، فولاد مبارکه، پتروشیمی، صنایع نساجی و غیره اصفهان را به یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور تبدیل کرده است.

 آب‌وهوای اصفهان

اصفهان برای زندگی چطور است ؟

استان اصفهان در مرکز فلات ایران است و به علت گستردگی زیاد، شامل بخش‌های متعدد کوهستانی و جلگه‌ای است.

آب‌وهوای استان اصفهان به‌طور کلی معتدل خشک است، اما با توجه به تأثیر بادها و دوری و نزدیکی به منطقه کوهستانی غرب و دشت کویر در شرق و جنوب شرقی، می‌‌توان آب‌وهوای آن را به ۳ بخش متمایز تقسیم کرد:

آب‌وهوای بیابانی که شمال شهرستان نائین، حوزه بیابانک و انارک تا شمال اردستان را در بر می‌گیرد. مشخصه ویژه آن تغییر شدید و سریع درجه حرارت، کمی بارش باران و وزش بادهای تند در طول سال است.

آب‌وهوای نیمه بیابانی که شهرستان اصفهان را در بر می‌گیرد و خشکی هوا و کمیِ بارندگی از مشخصات این نوع آب‌وهوا است. رودخانه زاینده‌رود به طرز چشمگیری بر روی آب‌وهوای این ناحیه تأثیر مثبت دارد و آن را تعدیل می‌کند.

آب‌وهوای نیمه مرطوب سرد که قلمرو غرب و جنوب غربی اصفهان را در بر می‌گیرد. به نسبت افزایش ارتفاع، میزان بارندگی افزایش می‌یابد و از درجه گرمای هوا کاسته می‌شود.

اصفهان برای زندگی چطور است ؟

بر اساس گزارش ایستگاه سینوپتیک شهر اصفهان در سال ۱۳۷۳، حداکثر درجه حرارت ۴۰/۶ درجه‌ سانتی‌گراد، حداقل درجه حرارت ۱۰/۶- درجه سانتی‌گراد و متوسط درجه‌ حرارت سالانه ۱۶/۷ درجه‌ سانتی‌‌گراد ثبت شده است. طبق همین گزارش، تعداد روزهای یخبندان استان ۷۶ روز و متوسط میزان بارندگی سالانه آن ۱۱۶/۹ میلی‌متر است.

بادهایی که در استان اصفهان می‌وزند، عموماً بادهای غربی و جنوب غربی‌اند. وزش بادهای جنوب غربی زمان خاصی ندارد و این بادها در اغلب ایام سال می‌‌وزند، اما بادهای غربی معمولاً در دو موقع از سال، یکی از نیمه اسفند تا نیمه اردیبهشت و دیگری از اوایل شهریور تا اواسط مهر، می‌وزند.

روی‌هم‌رفته بادهای شدید فقط در نواحی بیابانی استان می‌وزند و سایر بادهای استان معمولاً به صورت نسیم و بادهای خفیف محلی‌‌اند. شهر اصفهان از نظر آب‌وهوا ممتاز و فصول چهارگانه آن بسیار منظم است، چنانکه آغاز و پایان هر فصل به خوبی مشهود است.

فرودگاه اصفهان

اصفهان برای زندگی چطور است ؟

فرودگاه شهید بهشتی اصفهان که فرودگاه جدید این شهر است در ۱۰ ناتیکال مایلی شرقی اصفهان در منطقه کویری، با مشخصات جغرافیایی

• ۳۲ درجه و ۴۵ دقیقه و ۳ ثانیه شمالی و • ۵۱ درجه و «۵۱ دقیقه و» ۶ ثانیه شرقی و با ارتفاع ۱۵۴۲ متر از سطح دریا و در مساحت ۱۰۴۱ هکتار با هدف ارائه خدمات هوایی برنامه‌ای و غیر برنامه‌ای، آموزشی و انجام پروازهای مسافری در سال ۱۳۶۱ تأسیس و رسما به صورت عملیاتی وارد ناوگان هوایی کشور شد.

این فرودگاه دارای سیستم‌ها و تجهیزات ناوبری NDB, DME,ILS DME, DVOR و رادار اپروچ (SSR-PSR)، خودروهای کف‌ساز، ماشین‌های برف روب و جاروب جهت ایمنی مناطق پروازی و دو باند

به طول ۴۳۹۷ متر و عرض ۴۵ متر و به شماره باندهای ۲۶ راست/۰۸ چپ و ۲۶ چپ/۰۸ راست و ۱۳ تاکسی وی و اپرون به مساحت ۱۱۲۴۶۴ مترمربع با ۱۰ جایگاه پذیرش جهت انواع هواپیماهای مسافربری موجود و ترمینال پروازهای داخلی به مساحت ۱۳۷۵۰ مترمربع و ترمینال خارجی با سطح زیربنای ۷۳۰۰ مترمربع است.

 راه‌آهن اصفهان

اصفهان برای زندگی چطور است ؟

 استان اصفهان با توجه به برخورداری از پتانسیل مهم صنعتی و اقتصادی در سال ۱۳۴۷ به شبکه سراسری راه‌آهن پیوست و رسالت خود را بر تامین مواد اولیه و توزیع محصولات صنعتی استان قرار داد.

این اداره کل دارای ۶۱۵ کیلومتر خط اصلی، ۲۲۱ کیلومتر خط مانوری و ۹۹ کیلومتر خط صنعتی و تجاری و ۲۷۹۴ دهانه پل به طول ۲۷۹۶ متر است که اغلب این پل‌ها دارای سازه بتنی بوده و سه دهانه پل بزرگ فلزی که بزرگ‌ ترین آنها ۱۴۸ متر است و چهار دهانه تونل که بزرگ‌ترین آن ۶۸۲ متر در بلاک ایران کوه به آبنیل قرار دارد.

مترو اصفهان

قطار شهری به نام متروی اصفهان نیز معروف است. این شبکه به سبب گذر از منطقه‌های باستانی این شهر با مخالفان بسیاری همراه گشته و تاکنون به منطقه‌های باستانی همانند: خیابان چهارباغ و سی‌وسه پل آسیب رسانده است.

شبکه درون شهری مترو دارای ۵ خط جداگانه است. خط شماره یک شمالی – جنوبی و دارای بیست و یک ایستگاه است. این خط از شمال غربی آغاز شده و به کوه صفه در جنوب ختم می‌شود.

خط شماره دو نیز محور شرقی – غربی دارد که بیست و یک ایستگاه را شامل می‌شود. این خط از شمال شرقی آغاز می‌شود و تا خمینی شهر ادامه می‌یابد. خط شماره سه از فولادشهر در جنوب غرب اصفهان آغاز شده و در ایستگاه میدان آزادی به پایان می‌رسد.

خط شماره چهار دنباله خط اول تا بهارستان و شهر مجلسی است و خط شماره پنج هم دنباله خط اول از سمت شمال به سمت شاهین‌شهر است

هزینه مسکن در اصفهان

در اصفهان، پایین‌ترین و بالاترین قیمت مسکن در شهر اصفهان از یک میلیون تا ۱۸ میلیون تومان به ازای هر مترمربع، متفاوت است، بنابراین حداقل هزینه مورد نیاز برای خرید یک آپارتمان ۷۰ متری در اصفهان ۷۰ میلیون تومان و حداکثر یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان است.

تب قیمت در شمال شهر

اصفهان برای زندگی چطور است ؟

آپارتمان‌ها در مناطق و نواحی شمال اصفهان دارای قیمت‌های متنوعی هستند، در هر خیابان بسته به نوع کوچه‌ و ساختمان‌ها قیمت هر مترمربع آپارتمان متفاوت است.

هر مترمربع آپارتمان در خیابان کاشانی شمالی و رباط بین یک و نیم تا سه و نیم میلیون تومان معامله می‌شود، با این قیمت هر مترمربع آپارتمان به‌طور میانگین بین دو تا سه میلیون تومان است، هم‌چنین میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در خانه اصفهان دو نیم میلیون تومان و خیابان جابر انصاری سه تا چهار میلیون تومان است.

علاوه بر این آپارتمان‌های منطقه ملک شهر دارای قیمت‌های متفاوتی است و در حال حاضر در این منطقه هر مترمربع از یک و نیم تا سه و نیم میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

مرکز شهر، پر افت و خیز

اصفهان برای زندگی چطور است ؟

در خیابان آیت‌الله طیب هر مترمربع آپارتمان از سه میلیون تومان به بالا و چهارباغ عباسی قیمت هر مترمربع آپارتمان به متری پنج میلیون تومان می‌رسد، اما در خیابان آمادگاه هر مترمربع آپارتمان هفت میلیون تومان معامله می‌شود.

خیابان‌های اطراف میدان نقش جهان به دلیل شلوغی مسیرها نسبت به سایر خیابان‌ها قیمت پایین‌تری دارند، چنان که در خیابان فرشادی به‌طور متوسط هر آپارتمان متری چهار میلیون تومان به فروش می‌رسد و هر مترمربع در خیابان نشاط نیز دو و نیم میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

حاشیه زاینده رود

اصفهان برای زندگی چطور است ؟

چه خیابان‌هایی که منتهی به حاشیه زاینده رود می‌شوند و چه آنهایی که در مجاورت زاینده رود قرار دارند، بالاترین قیمت‌های زمین را به خود اختصاص داده‌اند.

هر مترمربع در خیابان‌هایی همچون چهارباغ خواجو و ابوالحسن اصفهانی بین چهار تا هفت میلیون تومان و هر مترمربع آپارتمان در خیابان مشتاق اول بین شش تا هشت میلیون تومان معامله می‌شود،

اگرچه آپارتمان‌های نوساز و لوکس در این خیابان تا متری ۱۵ میلیون تومان نیز قیمت می‌خورند. خیابان‌های عباس آباد و آذر نیز که به حاشیه زاینده رود منتهی می‌شوند نزدیک به ۱۰ میلیون تومان در هر مترمربع معامله می‌شوند.

شرق اصفهان وضعیتی عجیب دارد به‌طوری که آپارتمان‌های خیابان‌های جدید قیمت‌هایی بسیار بالاتر نسبت به خیابان‌های قدیمی پیدا کرده‌اند.

هم‌چنین قیمت آپارتمان در خیابان‌هایی نظیر سروش و پروین بین سه تا پنج میلیون تومان و عسگریه شش میلیون تومان در هر متر معامله می‌شود، ولی خیابان دشتستان به‌طور میانگین هفت میلیون و آپارتمان‌های نوساز در آن تا ۱۵ میلیون تومان در هر مترمربع نیز به فروش می‌رسد.

در این میان میدان لاله و خیابان‌های اطراف آن پایین‌ترین قیمت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند به‌طوری که در خیابان لاله هر مترمربع آپارتمان یک میلیون تومان معامله می‌شود.

غرب اصفهان و محله‌های تعیین کننده قیمت آپارتمان

خیابان‌هایی غرب اصفهان دارای محلات متعددی هستند که با توجه به سابقه و اهالی آنها قیمت هر آپارتمان متفاوت است.

در خیابان کهندژ بر اساس مناطق و محلات هر مترمربع آپارتمان بین یک تا دو و نیم میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، همچنین خیابان آتشگاه هر مترمربع آپارتمان بین دو تا سه میلیون تومان قیمت دارد،

در این میان منطقه ناژوان و خیابان‌های نزدیک به آن متری هفت میلیون تومان است و خیابان صائب تا هشت میلیون و خیابان خیام نیز از چهار تا شش میلیون تومان به ازای هر مترمربع زمین قیمت گذاری شده است.

جنوب اصفهان، آپارتمان متری ۱۸ میلیون تومان

اصفهان برای زندگی چطور است ؟

قیمت خیابان‌هایی که در جنوب شهر قرار دارند از مربع طلایی که می‌توان آن را نیز جزء جنوب اصفهان حساب کرد بالاتر می‌رود.

خیابان مرداویج به‌طور میانگین هر آپارتمان متری ۱۴ میلیون تومان معامله می‌شود و هزار جریب بسته به فاصله و نوساز بودن آپارتمان، هر مترمربع پنج تا ۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، اما بالاتر از همه خیابان ملاصدرا با آپارتمان‌هایی به‌طور میانگین ۱۸ میلیون تومان به ازای هر مترمربع بالاترین قیمت‌های مسکن اصفهان را به خود اختصاص داده است.

به شهرک‌ها نیز که نگاه کنیم اوضاع مساعدی برای خریداران مسکن وجود ندارد. کوی امام جعفر صادق به‌طور متوسط آپارتمان متری شش میلیون تومان، سپاهان شهر سه تا چهار میلیون تومان و بهارستان نیز بین دو و نیم تا سه و نیم میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

دانشگاه‌های اصفهان

اصفهان برای زندگی چطور است ؟

 دانشگاه غیرانتفاعی شیخ بهایی اصفهان

 دانشگاه صنعتی اصفهان

 دانشگاه دولتی اصفهان

 دانشگاه دولتی پیام نور اصفهان

 دانشگاه جامع علمی کاربردی فرهنگ و هنر شماره

 دانشگاه غیرانتفاعی علوم و فن آوری سپاهان

دیدنی‌های اصفهان

اصفهان برای زندگی چطور است ؟

باغ پرندگان

میدان نقش جهان

کلیسای وانک

سی‌وسه پل

منارجنبان

کاخ عالی قاپو

پل خواجو

خانه تاریخی کیانپور

مدرسه چهار باغ

نظر شما درباره شهر اصفهان چیست؟

آیا این شهر را به عنوان محل زندگی آینده خود انتخاب خواهید کرد؟ آیا تجربه زندگی در اصفهان را دارید؟

منبع : kojaro.com




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اصفهان برای زندگی چطور است ؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..