تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بقعه قیدار نبی(ع)،جاذبه گردشگری بی نظیر خدابنده در تعطیلات نوروز+تصاویر

ساعت: 14:03 منتشر شده در مورخ: 1396/01/08 شناسه خبر: 1072142

بقعه قیدار نبی یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان خدابنده به شمار می رود که هر سال گردشگران بسیاری در طول سال بالاخص در تعطیلات نوروز از آن بازدید می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اشراق۲۴، بقعه قیدار نبی به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان خدابنده همه ساله پذیرای جمع کثیری از گردشگران داخلی و خارجی است.

آرامگاه قیدار نبی (ع) در جنوب غربی شهرستان قیدار بر اساس استشهاد ۶۴ عالم طراز اول جهانی متعلق به قیدار بن اسماعیل بن ابراهیم (ع) از پیامبران الهی است که در کتب مختلف نیز این امر تایید شده و شجرهنامه قیدار نبی در نهایت به حضرت آدم ختم شده است.

این بقعه از سه بخش فضای مقدماتی و ورودی و دو فضای گنبد دار پشت سر هم تشکیل شده است و قرار گرفتن آن بر روی سه ردیف سنگ سبز با تار و پود آجرهای ختایی زیبایی آن را دو چندان کرده است.

گنبد این بنای تاریخی نیز در نوع خود بینظیر و منحصر به فرد بوده و ردیف گنبدهای «رک» قرار میگیرد.

استفاده از کاشیهای شش گوش فیروزهای، بنفش، سیاه و سفید در دور تا دور بنا زیبایی آن را دو چندان کرده است، در واقع بقعه قیدار نبی زائر سرایی است که گردشگران در آن اتراق میکنند و ضمن استفاده از فضای معنوی آن، با تاریخچه آن نیز آشنا میشوند، سبک چهار ایوانی آن نیز زیبایی آن را دو چندان کرده است.

در این بقعه قیداربن اسماعیل بن ابراهیم (علیه السلام) از پیامبران الهی آرمیده است؛ بزرگی که به استشهاد ۶۵ نفر از علمای طراز اول یکی از پیامبران الهی است.

بر اساس قدیمی‌ترین کتیبه برجای مانده در ضلع جنوبی صحن گنبددار، تاریخ ۷۱۹ هجری قمری به تجدید ساخت آرمگاه توسط بلغار خاتون همسر غازان خان، ششمین سلطان ایلخانی اشاره می‌کند و کتیبه ای دیگر در همان صحن که به شرح انجام تعمیرات بنا توسط تیمورخان  به سال ۷۵۱ هجری قمری می‌پردازد و نیز شیوه های تزئینی بنا، گویای آن است که سازه‌های معماری آن بایستی در دورانهای مختلفی انجام پذیرفته باشد.

آرامگاه قیدار نبی  دارای گنبد ناقوسی شکل با کاربندی زیباست که در سطوح داخلی مزین به نگاره‌های گیاهی و جانوری گچ‌بری شده‌ای می باشد، گنبد و بنا از نمای بیرونی فاقد تزئینات و کاشی کاری می باشد؛ تزئینات عمده بنا در قسمت داخلی است؛ ابتدا تا ارتفاع یک متری از کف دورتا دوربنا با کاشی های شش گوش فیروزه ای، بنفش ، سیاه و سفید پوشانده شده و سقف شبستان گنبد دار با گچبری­های بسیار زیبایی ترئین گردیده است.

ترکیب کلی تزئینات از موتیفی به نام شمسه با کاربندی منشعب شده و خطوط آن به نوبه خود تصاویر را محدود می نماید، گچ بری ها از گل و بوته، لچک و ترنج، تصویر خیالی ملائک ، درخت زندگی همراه با پرندگان بسیار زیبا طراحی و اجرا شده است. کلیه تزئینات با دورنگ آبی و طلایی قلم گیری شده اند.

کل این بقعه را زائرسرای بزرگی مستطیل شکلی محصور کرده که این سبک تقلید ناقصی از صحن مساجد به روش چهار ایوانی است.

آرامگاه حضرت قیدار ضریح بسیار زیبایی دارد که از چوب گردو ساخته شده است. طول آن در حدود ۲ متر و عرض تقریبی آن، ۷۰/۱ متر می باشد؛ نقوش در آن به روش حکاکی نشان داده شده است و سطح جانبی این ضریح با استفاده از موتیف های اسلیمی مزیّن شده و در قسمت فوقانی ضریح، کتیبه ای به خط نسخ نوشته شده است.

تاریخی بودن این بنا موجب شده تا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و امروز مکان مناسبی برای گردشگران در سفر به شهرستان خدابنده به ویژه شهر قیدار باشد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بقعه قیدار نبی(ع)،جاذبه گردشگری بی نظیر خدابنده در تعطیلات نوروز+تصاویر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..