تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آبشارهای سراب چشم به راه تماشا

ساعت: 15:23 منتشر شده در مورخ: 1396/01/08 شناسه خبر: 1072274

یکی از مناظر بی‌نظیر و گردش‌پذیر استان آذربایجان‌شرقی آبشارها است که در این میان سراب نیز با چندین آبشار هرچند کوچک اما در طبیعتی زیبا چشم به راه تماشاست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سراب,صدای سراب, بهار فرصت مغتنمی می‌شود برای گشت و گذار در دل طبیعت  و لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی و چشم نواز آن. در این میان آبشارها یکی از جلوه‌های زیبای خلقت هستند که  خیل مشتاقان گردشگری جاذبه‌های طبیعت را به سوی خود جلب می‌کنند و در این میان استان آذربایجان‌شرقی با داشتن آبشارهای زیبا و طبیعت چشم‌نواز آن پذیرای گردشگران برای لذت بردن از این مواهب الهی است.

آبشار میرکی

آبشار میرکی یکی از آبشارهای زیبای آذربایجان است که برای تماشای این آبشار باید به شهرستان سراب بروید. روستای میرکی یا میرکوه یکی از روستاهای شهرستان زیبای سراب است که در حومه روستای رازلیق قرار دارد. بعد از شهرستان سراب باید طبیعت زیبای روستاهای دیزج، شیره جین، آبرس و اسبقران را پشت سر بگذارید تا به روستای میرکی برسید.

از روستای میرکی تا رسیدن به آبشار خود را برای یک پیاده‌روی ۲ ساعته آماده کنید و در مسیر رسیدن به آبشار از طبیعت اطراف آن لذت ببرید. برای رسیدن به این آبشار باید در چند جا اگر آب رودخانه اجازه داد از رودخانه گذشت؛ در غیر اینصورت باید از کوهستان و گذرگاه‌های اطراف عبور کرد.


آبشار اسب فروشان

آبشار اسب فروشان سراب در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی شهر سراب واقع شده است. روستای اسب‌فروشان از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب،  در فاصله ۱۳ کیلومتری جنوب غربی سراب واقع شده است. این روستا، از طرف شمال به روستای سرانسر از جنوب شرقی به روستای صومعه حق، از شرق به روستای هریس و از طرف غرب به سردها محدود می‌شود. ارتفاع روستا از سطح دریا ۱۷۰۹ متر است.

ارتفاع روستا از سطح دریا ۱۷۰۹ متر است. آبگرم معدنی اسب‌فروشان در فاصله ۴ کیلومتری شمال روستا واقع شده و جاده آن تا شهر سراب آسفالت است. از اطراف روستا رودخانه‌های متعددی عبور می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به آجی‌چای، تاجیار، پسلر و مهین چای اشاره نمود. آب مصرفی مردم و زمین‌های زراعی روستا از چشمه‌های جوشان کوه بزغوش تأمین می‌شود.

آب و هوای روستای اسب‌فروشان در فصول بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان بسیار سرد است. روستا اقلیمی سردسیر دارد و میزان بارندگی سالیانه آن در حدود ۴۵۰ میلی‌متر است. پیرامون منطقه آبگرم روستای اسب‌فروشان، در زمان ولیعهدی عباس میرزا، محل تفریح و شکارگاه رجال حکومت ایالتی آذربایجان بوده است. در فصل شکار، محلی برای خرید و فروش اسب ایجاد شده بود که به مرور از ییلاق شکارگاهی و محل اسب‌فروشی به روستایی با اسکان دایمی تبدیل گردید که امروزه به روستای اسب‌فروشان معروف است. در شرق روستا، تپه‌ای معروف به کول تپه (تپه خاکستر) وجود دارد که به آتشکده‌های باستانی آذربایجان منسوب است و اشیاء قدیمی زیادی در آن یافت شده است. ظاهراً، هسته اولیه روستا بر روی آن تپه و در کنار آتشکده استقرار یافته بود که در دوره‌های بعدی و به دلایل نامعلومی از بین رفته است. دسترسی این روستا در ۱۳ کیلومتری جنوب شهر سراب واقع گردیده و جاده‌ای اتومبیل‌رو دارد.

آبشار اسب فروشان در نزدیکی روستایی به همین نام در دامنه های شمالی کوه بزقوش واقع است. این آبشار از بهم پیوستن چشمه های زلال دامنه این کوه شکل می گیرد که جلوه خاصی به طبیعت منطقه بخشیده است.

تصاویری از آبشار اسبفروشان.

photo0102

photo0101

آبشار دوم بعد از یک ساعت راهپیمایی

آبشار کرده مهین سراب

روستای کرده مهین در۸کیلو متری شمال شرقی شهرستان سراب واقع شده است این روستا از سه منطقه ی اراضی (آبی ‎، دیمی و مراتع) برخوردار است اهالی این روستا بیشتر به کشاورزی و دامداری مشغول هستند یعنی درآمد عمده ی ساکنین این روستا از فعالیت در شغل کشاورزی ودامداری است به همین خاطر بیشتر زمینهای روستا به کشت علوفه ، گندم وجو اختصاص دارد معمولا گندم کاری به نیت استفاده از کاه این محصول برای دام ،کاشته میشود.

با توجه به اینکه این روستا در دامنه جنوبی  رشته کوههای متصل به قله سبلان واقع شده است روستای بسیار زیبا و خوش آب وهوایی است با گسترش کشت باغ زیبایی و آبادانی این روستا صد چندان شده است.روستای کرده مهین دارای نهری (رود) دایمی است که از چشمه های دامنه ی جنوبی سبلان سرچشمه گرفته و بدون اینکه از آبادی های دیگری گذر کند وارد منطقه ی روستای کرده مهین شده و علاوه بر ایجاد آبشاری زیبا با درختی که در بالای آبشار روییده جلوه خاصی به منطقه داده ومقداری از زمینهای  این روستا را آبیاری می کند یعنی تمام محصولات روستا با آب زلال و سالم چشمه های طبیعی دامنه ی جنوبی سبلان آبیاری می شود برای همین محصولات کشاورزی ودامی این روستا از سالم ترین محصولات منطقه آذربایجان است.

۹ (۹) ۹ (۱۰) آبشار کردمیهن در زمستان

آبشار اردها

اردها به دلیل مجاورت با یخچالهای رشته کوه بزقوش، قریه‌ای پر آب با چشمه‌هایی زلال فراوان از دل سخره‌ای کوهستان است و آب رودخانه‌های اصلی آن در زمستان و تابستان قطع نمی‌شود.

باغهای مشهور آن در منطقه کوه پایه و در شیب‌های نسبتاً زیاد آن قرار دارند. به ندرت می‌توان زمین مسطحی با وسعت زیاد در آن پیدا کرد.

به دلیل وجود فعالیت‌های آتش فشانی در منطقه آبهای گرم سطحی در بخشهای جنوبی و مشرف به کوهپایه ارتفاعات بزقوش آن جریان دارد و سالهاست که به عنوان حمام و استخر طبیعی مورد استفاده اهالی و گردشگران قرار می‌گیرد.

آبگرم معدنی موجود در این روستا از خاصیت درمانی و شفا بخش برخوردار بوده بطوریکه این آبگرم برای سنگ کلیه، جای سوختگی ، امراض پوستی ،روماتسم و … معجزه می‌کند و اخیراً نیز مورد توجه سرمایه گذاران خصوصی و منابع استانی جهت راه‌اندازی قطب گردشگری در منطقه قرار گرفته است ، بطوریکه امکانات اولیه نظیر آلاچیق ، دستشویی عمومی و …. در مراحل اولیه تامین گردیده است.

مسیر روستا به طرف آبگرم تماما آسفالته می‌باشد و این مسیر از یک طرف توسط باغهای میوه و سایه درختان و از طرف دیگر توسط کوه بزقوش و رودخانه بزرگ در حال جاری و پرآبش محصور گشته، که فضای دلچسبی را برای استراحت فراهم نموده است که سالانه هزاران نفر از اطراف و سایر شهرها جهت استفاده از این منبع طبیعی به آنجا سفر می‌کنند و به تازگی جهت رفاه حال گردشگران دو استخر جداگانه مردانه و زنانه ساخته شده است.

   

آبشار قره قیه

قره‌قیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رازلیق بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

آبشار شالقون

این روستا در دامنه سلسله جبال بزقوش قرار دارد وبه همین دلیل دارای آب وهوای معتدل و خنک وطبیعتی بکر و زیباست که چشم هر ببیننده را نا خواسته به سمت خود می‌کشد.
شالقون از توریست پذیرترین روستاها در سطح منطقه میباشد طبیعت شالقون از اواخر خرداد ماه تا اواخر مرداد ماه به اوج زیبایی خود میرسد .
درختان میوه در روستا از تنوع زیادی برخوردار هستند درختانی مانند:زردآلو، سیب،گوجه سبز،گردو،گلابی و…از بیشترین درختان موجود هستند.

آبگرم شالقون از دل کوه و از لایه‌های ماگمای زیر زمین بیرون می‌آید و دمایی آب خروجی در حدود ۵۰ درجه سانتی گراد است.


انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آبشارهای سراب چشم به راه تماشا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..