تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تصمیم‌گیری‌های مهم تئاتری در آذر ماه 95

تصمیم‌گیری‌های مهم تئاتری در آذر ماه 95به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تئاتر واژه‌ای یونانی است که در لغت به معنای چیزی که به آن نگاه می‌کنند، است. در فارسی به تئاتر «نمایش» می‌گویند. دراصل تعریف دقیق تئاتر یعنی بیان مشکلات مردم و مسائل اجتماعی، سیاسی وفرهنگی یک جامعه به زبان تئاتر و مهمترین فنی که باید در تئاتر استفاده شود، فن بیان است و تاریخچه رشته پرطرفدار تئاتر مربوط به یونان باستان و روم در قبل از میلاد مسیح (ع) است.

تئاتر در ماه آبان تحولاتی پذیرفت و رویدادهایی در این ماه اتفاق افتاد که در ادامه اشاره می‌شود:

نشست مدیران تئاتر کشورهای غرب آسیا در تهران

برگزاری نشست مدیران تئاتر کشورهای غرب آسیا در تهران به عنوان امکانی برای تبادل فرهنگی، هنری، فکری در آبان ماه سال 95 از دیگر رویدادهای قابل تامل حوزه نمایش در عرصه بین المللی بود. این نشست با این رویکرد که تنها از راه فرهنگ می‌توان همه وجوه اندیشه را به دیگر مناطق گسترش داد و از ویژگی‌های آن‌ها نیز بهره‌مند شد، با حضور مدیران، مسئولان و دست‌اندرکاران تئاتری 10 کشور الجزایر، تونس، افغانستان، پاکستان، سوریه، عمان، آذربایجان، لبنان، عراق و قطر در تهران برگزار شد.

معرفی رویدادهای بین‌المللی هنر و به ویژه تئاتر در ایران و دیگر کشورهای شرکت کننده، تنظیم تفاهم‌نامه فعالیت‌های مشترک هنری منطقه‌ای، معرفی جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر ایران و آشنایی با مدیران مراکز و نهادهای تئاتری ایران از جمله خانه تئاتر، حوزه هنری، تئاتر دانشگاهی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از جمله برنامه‌های در دستور کار نشست بود. در واقع با توجه به پتانسیل بالای تئاتر ایران و وجود قابلیت تاثیرگذاری بر تئاتر منطقه، می‌توان اساسی‌ترین ره‌آورد نشست مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا در تهران را شناساندن ایران و تئاتر آن به کشورهای منطقه عنوان کرد.

از جمله نتایج قابل توجه این نشست استمرار برگزاری ان در دیگر کشورهای شرکت‌کننده بود که از جهات مختلف بسیار حائز اهمیت است.

افتتاح اولین مرکز مشاوره تخصصی تئاتر

افتتاح نخستین مرکز مشاوره تخصصی تئاتر در نخستین روز آبان‌ماه سال 95 در تئاتر مستقل تهران یکی دیگر از رویدادهای قابل توجه حوزه نمایش در سال جاری بود که از جهات مختلفی بسیار قابل توجه است. برگزاری کارگاه‌های مشاوره خصوصی و گروهی، کارگاه گفتگو، اعزام مشاور به شهرستان‌ها و کارگاه مشاوره بخش بین‌الملل اصلی‌ترین فعالیت های این مرکز عنوان شده است.

در این مرکز هنرمندان پیشکسوت و باسابقه‌ای همچون فرهاد مهندس‌پور، حسن معجونی، حمید پورآذری، سعید بهنام و اصغر دشتی به عنوان مشاوران واحد کارگردانی، محمد چرمشیر و افروز فروزند به عنوان مشاور در واحد نمایشنامه‌نویسی تهران، خسرو حکیم‌رابط مشاور در واحد نمایشنامه‌نویسی شهرستان ها، علیرضا نادری مشاور در واحد نمایشنامه‌نویسی منطقه لواسان، سیامک احصایی، منوچهر شجاع و رضا مهدیزاده به عنوان مشاور در واحد طراحی صحنه، گلناز گلشن، شیما میرحمیدی و ندا نصر به عنوان مشاوران واحد طراحی لباس، زهرا صبری، مریم معینی و حسن معجونی به عنوان مشاوران واحد تئاتر عروسکی، آیدین الفت و بامداد افشار به عنوان مشاوران واحد مهندسی صدا، بابک میرزاخانی، آنکیدو دارش و فرشاد فزونی به عنوان مشاوران واحد موسیقی، محمدباقر ضیایی، امیر راد، رامین اعتمادبزرگ، علی اتحاد و اشا صدر به عنوان مشاوران واحد پرفورمنس آرت، امیر اسمی و فرهاد فزونی به عنوان مشاوران واحد طراحی گرافیک و صبا کسمایی نیز به عنوان مشاور واحد طراحی نور،  مرکز مشاوره تئاتر معرفی شدند.

برگزاری نشست تخصصی آموزشی دبیران کانون‌ تئاتر کشور

یکی دیگر از رویدادهای مهم تئاتر در آبان ماه 95 برگزاری نشست تخصصی آموزشی دبیران کانون‌ تئاتر کشور به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی بود که به همت کانون تئاتر دانشگاه علامه طباطبائی در محل دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

دومین نشست تخصصی آموزشی دبیران کانون‌های تئاتر سراسر کشور که با حضور بیش از ۷۰ دبیر از دانشگاه‌های مختلف به مدت ۲ روز در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه برگزار شد. 

کارگاه تخصصی، برگزاری نشست صمیمی دبیران، بررسی مشکلات تئاتر دانشگاهی، تماشای نمایش، نشست پرسش و پاسخ مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  و دانشگاه علامه طباطبائی با دبیران کانون‌های تئاتر و تشکیل و انتخاب اعضاء شورای تئاتر دانشجویی از جمله برنامه‌های اجرا شده در این نشست بود.

آغاز به کار انجمن صنفی تماشاخانه‌های خصوصی

انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران با برگزاری اولین مجمع عمومی و حضور 23 عضو به طور رسمیدر آبان ماه 95 آغاز به‌ کار کرد. این انجمن با ریاست شاهین چگینی،  برخلاف خانه تئاتر از طریق وزارت کار و ثبت آن به شکل انجمن و صنف کارفرما طی یک سال و سه ماه به ثبت قانونی رسید. در حال حاضر این انجمن 23 عضو دارد و اساسنامه آن نیز با حضور 16 عضو تصویب شده است.

در نخستین مجموع این صنف، شاهین چگینی (رئیس هیئت مدیره)، خیام وقار کاشانی (دبیر و نایب رئیس)، داود نامور( خزانه‌دار)، اعضای اصلی انجمن و فارس باقری و محمد حسن نجفی اعضای علی‌البدل هستند. همچنین محمود یوسفی و مرتضی یونسی‌زاده هم به عنوان بازرسان اصل و علی‌البدل این انجمن انتخاب شدند. در میان اعضای این انجمن سه عضو از شهرهای قم، ساری و کرمان نیز حضور دارند.

نشست مدیران تئاتر کشورهای غرب آسیا در تهران

برگزاری نشست مدیران تئاتر کشورهای غرب آسیا در تهران به عنوان امکانی برای تبادل فرهنگی، هنری، فکری در آبان ماه سال 95 از دیگر رویدادهای قابل تامل حوزه نمایش در عرصه بین المللی بود. این نشست با این رویکرد که تنها از راه فرهنگ می‌توان همه وجوه اندیشه را به دیگر مناطق گسترش داد و از ویژگی‌های آنها نیز بهره‌مند شد، با حضور  مدیران، مسئولان و دست‌اندرکاران تئاتری 10 کشور الجزایر، تونس، افغانستان، پاکستان، سوریه، عمان، آذربایجان، لبنان، عراق و قطر در تهران برگزار شد.

معرفی رویدادهای بین‌المللی هنر و به ویژه تئاتر در ایران و دیگر کشورهای شرکت کننده، تنظیم تفاهم‌نامه فعالیت‌های مشترک هنری منطقه‌ای، معرفی جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر ایران و آشنایی با مدیران مراکز و نهادهای تئاتری ایران از جمله خانه تئاتر، حوزه هنری، تئاتر دانشگاهی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از جمله برنامه‌های در دستور کار نشست بود. در واقع با توجه به پتانسیل بالای تئاتر ایران و وجود قابلیت تاثیرگذاری بر تئاتر منطقه، می‌توان اساسی‌ترین ره‌آورد نشست مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا در تهران را شناساندن ایران و تئاتر آن به کشورهای منطقه عنوان کرد.

انتهای پیام/

گزارش از یگانه عرب 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تصمیم‌گیری‌های مهم تئاتری در آذر ماه 95»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..