تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خرس آبی: سرسخت‌ترین موجود جهان که حتی بدون آب نیز زنده می‌ماند!

خرس آبی (Tardigrada) نوعی از ارگانیسم‌های میکروسکوپیک هستند که جزو موجودات کندرو محسوب می‌شوند. خرس آبی (خوکچه خزه‌ای)، انطباق‌پذیرترین حیوانی است که تاکنون شناخته شده است. این جانور آبزی کوچک هشت‌ پا دارد و می‌تواند به آسانی در شرایطی زنده بماند که اغلب حیوانات فورا کشته ‌می‌شوند. یکی از این شرایط خشکی بیش از حد و کم شدن آب بدن است. دانشمندان با مطالعه و بررسی ساختار این موجودات متوجه شدند که چگونه این جانور در چنین شرایط سخت و دشواری زنده می‌ماند. با ما در آی‌تی‌رسان همراه باشید.

خرس آبی دارای گونه‌ای بی‌نظیر و جالب از پروتئین‌ها به نام TDPs است. در حقیقت پروتئین موجود در بدن آنها بر خلاف سایر جانوران بدون شکل و بی‌نظم است. این قابلیت باعث تطبیق‌پذیری بیشتر این پروتئین‌ها در شرایط مختلف می‌شود. توماس بوث‌بی (Thomas Boothby) رهبر محققان در دانشگاه شمالی کارولینا در چپل‌هیل (Chapel Hill) بیان می‌کند که :

نمودار شکل‌پذیری این موجوادت همواره در حال تغییر است.

برطبق مقاله منتشر شده از آقای بوث‌بی، TDPs در واقع ماتریسی شیشه‌ای مانند درون سلول‌ها است، که از تغییر کردن ماهیت پروتئین‌ها، تجمع آنها و همجوشی غشاء در پروتئین‌ها جلوگیری می‌کند. این ویژگی در TDPها، از خرس‌های آبی در برابر خشکی‌های بیش از حد بدن و محیط اطراف محافظت می‌کند. همچنین TDPs میزان تحمل خرس آبی را در برابر خشکی بیش از حد افزایش می‌دهد. به طرز شگفت آوری این ماده حتی برای جلوگیری از خشک شدن آنزیم‌های حساس به خشکی یا مواد بیولوژیکی حساس به نبود رطوبت در لوله آزمایش کارآمد و مفید است. ماده جامد شیشه‌ای مانند آنها، می‌تواند از مولکول‌های حساس در برابر نبود رطوبت محافظت کند. همچنین این ماده می‌تواند از لحاظ فیزیکی از شکستن پیوند‌ مولکول‌ها یا ترکیب شدن آنها جلوگیری کند.

خرس آبی

هرچند این موضوع یک ویژگی منحصر به فرد و جالب برای خرس‌های آبی است، اما ممکن است این مسئله خبر خوبی برای انسان‌ها نیز باشد، زیرا آقای بوث‌بی، امیدوار است که مقاله او درباره خشک شدن سلول‌ها به عنوان اساس کار مطالعات دارویی برای انسان‌ها اثبات شود. این بدین معناست که، ممکن است دانشمندان بتوانند از روند TDPها در بدن انسان‌ها برای جلوگیری از مشکلاتی که در سلول‌ها و بافت‌های بدن ما ایجاد می‌شود، استفاده کنند.

نظر شما درباره این موضوع چیست؟ لطفا نظر خود را با ما و سایر دوستانتان در آی‌تی‌رسان درمیان بگذارید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خرس آبی: سرسخت‌ترین موجود جهان که حتی بدون آب نیز زنده می‌ماند!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..