تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دروس مطالعه شده را ملکه ذهنتان کنید/ کشف مسیری ساده برای رسیدن به بازده تحصیلی بالا

دروس مطالعه شده را ملکه ذهنتان کنید/ کشف مسیری ساده برای رسیدن به بازده تحصیلی بالابه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مطالعه‌ شب امتحان كه در بين دانش‌آموزان رواج بسياري دارد، حكايت از عدم استفاده‌ درست از حافظه و روش‌هاي به‌خاطرسپاري است.؛بارها در جلسات امتحان به ياد داريم كه نتوانسته‌ به سؤالي پاسخ دهيم در حالي‌كه آن را مطالعه كرده و ياد گرفته بوديم در واقع اين امر به تفاوت «يادآوری» و «يادگيری»مربوط می شود.

براساس پژوهش‌‌ها «عدم به يادآوری مطالب به خاطر سپرده شده» در ميان داوطلب‌های كنكور و دانش‌آموزان از عمده ترین مشكلات به شمار می رود و اغلب داوطلب‌های كنكور نگران هستند كه آيا مي‌توانند همه‌ی مطالب خوانده شده را به ياد بياورند، چرا كه كنكور ديگر شب امتحان ندارد و نمي‌توان همه‌ اطلاعات را در يك روز مطالعه كرد.  

با آگاهي و شناخت از انواع حافظه و روش انتقال اطلاعات به حافظه‌ي بلندمدت میتوانيد به‌آساني و هر زمان كه اراده كرديد، اطلاعات را يادآوري كنيد.  
هوش و حافظه را با هم اشتباه نگیرید
حافظه، عبارت است از «حفظ و نگه‌داری و ضبط اطلاعات مختلف در ذهن» با وجود تصورهاي موجود، هوش و حافظه با هم متفاوت هستند. هوش و قدرت آن يك امر ذاتي است در حالي‌كه حافظه و افزايش قدرت آن فقط به استفاده‌ درست از روش‌ها بستگي دارد.
 
محمدرضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی با بیان اینکه به طور کلی حافظه به سه بخش حافظه‌ حسی، حافظه‌ كوتاه‌مدت و حافظه‌ بلندمدت تقسيم می شود، گفت: در طول شبانه‌روز، محرك‌هاي بيروني به‌طور دائم بر گيرنده‌هاي حسي ما اثر مي‌گذارند و پس از قطع محرك، آثار آن‌ها نيز حذف مي‌شوند که اگر به اطلاعات دريافتي توجه كنيم، به حافظه‌ي كوتاه‌مدت منتقل مي‌شوند و در غير اين‌صورت به كلي حذف مي‌شوند.  
 
وی بیان کرد: فرآيند اطلاعات شامل سه مرحله‌ دريافت، ثبت و يادآوري است که با شناخت انواع حافظه و ويژگي‌هاي آن، مي‌توان به تقويت حافظه و روش‌هاي درست به خاطرسپاري اطلاعات به‌سادگي عمل کرده و اطلاعات را به حافظه‌ بلندمدت خود منتقل کرد تا در زمان لزوم، یادآوری شود.
 
اطلاعات تحصیلی را در ذهن ماندگار کنید
پوردستمالچی  اظهار کرد: اطلاعات، در حافظه کوتاه مدت  فقط 15 تا 30 ثانيه باقی مي‌مانند که به  طور رمز درآمده و ثبت مي‌شوند که با اجرای سه مرحله مرور، تداعي و  تصوير انتقال اطلاعات به حافظه‌  بلندمدت تحقق می یابد.
 
این مشاور تحصیلی تاکید کرد: اگر بتوان مطالب مطالعه شده را به حافظه‌ي بلند‌مدت خود منتقل كنيم، اطلاعات براي هميشه و به ميزان نامحدود در حافظه‌ بلندمدت ما ثبت مي‌شود که مرور، مؤثرترين روش انتقال اطلاعات به حافظه‌ بلندمدت است.
 
وی با اشاره به اینکه يادگيری، دليل يادآوری نيست، افزود: درحقيقت 80 درصد مطالب در مدت 24 ساعت از خاطر مي‌رود مگر آن‌كه مرورهاي كوتاه‌مدت و به‌موقع انجام شود تا اطلاعات به حافظه‌ بلندمدت منتقل شود و مرورهاي بي‌موقع و غيرضروري به جز اتلاف‌وقت هيچ ثمره‌ ديگري ندارد.  
 
گام های مرور صحیح مطالب برای جلوگیری از فراموشی

پوردستمالچی گفت: زماني كه ما مطلبي را ياد مي‌گيريم، پس از 24 ساعت، 80 درصد جزئيات، از خاطر مي‌رود به همين دليل لازم است اولين مرور پس از 24 ساعت از اولين يادگيري رخ ‌دهد. در اين‌ شرایط ، اطلاعات در ذهن ما ثبت مي‌شود اما پس از يك هفته، اگر بخواهيم اطلاعات را يادآوري كنيم، می بینیم كه بخشي از آن‌ها را به ياد نمي‌آوريم. پس، دومين مرور بايد يك هفته بعد باشد و مرور سوم بايد در فاصله‌ي يك ماه بعد صورت گيرد.

این مشاور تحصیلی افزود: دراين‌صورت ما مي‌توانيم به تمامي سؤال‌هايي كه مربوط به آن بحث باشد، جواب دهيم تا (چهار ماه بعد). پس از مرور چهارم (چهار ماه بعد) مي‌توانيم اطلاعات را به‌سادگي يادآوري نماييم، چراكه مطالب يادگرفته شده در حافظه‌ي بلندمدت ما ثبت شده‌اند.  


روش رمزنگاری مطالب رابشناسید
 پور دستمالچی علت فراموشی مطالب از حافظه‌ بلندمدت را آشنایی نداشتن «رمز» به‌خاطرسپاري برشمرد و عنوان کرد: تنها راه به‌خاطرسپاري اطلاعات از راه كم‌گذر، رسم نمودارهاي حافظه یا همان خلاصه نویسی است.
 

وی با اشاره به اینکه براي رسم اين نمودارها بايد چند مرحله‌ انجام شود، عنوان کرد: يادداشت مرور در كلمه‌هاي كليدي هنگام مطالعه، سازمان دادن و مشخص كردن عنوان، نكته‌هاي كليدي، نكته‌هاي فردي را شامل می شود.

این مشاوره تحصیلی گفت: در مرحله اول كلمه‌ها و فرمول‌هايي كه با ديدن آن‌ها تمام يا قسمتي از متن مرتبط تداعي مي‌شود، يادداشت‌برداري می شود، مرحله دوم عنوان، نكته‌ي اصلي و نكته‌هاي فرعي که شامل مانند تصويرها، مثال‌ها، فرمول‌ها مورد توجه بوده پس از آن نكته‌هاي اصلي را مي‌نويسيم و سپس با خطوطي نكته‌هاي فرعي را نيز به نكته‌هاي اصلي مربوط متصل مي‌كنيم در اصل كلمه‌ها و نكته‌هاي كليدي آماده‌اي هستند كه آن را در نمودار دسته‌بندي می شود.
 
روش تهیه كلاسور نمودارهاي حافظه برای درس خواندن
پوردستمالچی با اشاره به اینکه تهیه کلاسور نمودار حافظه برای پراكنده نشدن نمودارها تهيه مي‌شود، بیان کرد:  پوشه را به 7 بخش تقسيم کرده و هر بخش را به يك درس، اختصاص یابد بعد از رسم نمودار هر مبحث، در گوشه‌ سمت راست (بالاي صفحه) نام درس، نام مبحث و شماره‌ي نمودار را ذكر شده (هر درس را جداگانه شماره‌گذاري كنيد) که با این شرایط در انتها و ماه‌هاي ارديبهشت و خرداد  به‌راحتي كليه‌ مباحث را مرورمی شود.  
 
این مشاوره تحصیلی تصریح کرد: در رشته‌ي رياضي، نمودارها در درس‌هاي ديفرانسيل، هندسه، گسسته، فيزيك و شيمي، در رشته‌ي تجربي در درس‌هاي رياضي، فيزيك، شيمي و زيست و در درس‌‌هاي عمومي تنها در بخش قواعد عربي و قواعد زبان رسم مي‌شوند.
 
وی اظهار کرد: براي مطالعه‌ ادبيات، لغت‌هاي عربي و در زبان . بايد از فيش‌نويسي استفاده شود و هر روز یک  ساعت (قبل از شروع مطالعه، درس‌هاي روز يا قبل از خواب) را به مرور اختصاص داد به اين‌ترتيب با مشاهده  جدول دوره‌ نمودارها و تطبیق با تاریخ اجرا ، دوره انجام می شود.
 
پوردستماچی یادآور شد: پيدا كردن نكته‌ها و فرمول‌ها در ابتدا دشوار است اما نباید ناامید شد همچنین نمودارهاي حافظه، سرمايه‌گذاري در وقت و دسته‌بندي اطلاعات را انجام می دهد که استفاده از نمودارهای خودساخته و رنگی کمک بسزایی در عملکرد بهتر این روش دارند.

انتهای پیام/
 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دروس مطالعه شده را ملکه ذهنتان کنید/ کشف مسیری ساده برای رسیدن به بازده تحصیلی بالا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..