تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




موزه فلک الافلاک جاذبه تاریخی خرم آبد + تصاویر

موزه فلک الافلاک در شهر خرم آباد استان لرستان قرار دارد


موزه فلک الافلاک

در مجموعه قلعه فلک الافلاک در شهر خرم آباد استان لرستان قرار دارد. در مجموعه قلعه فلک الافلاک دو موزه مردم شناسی و باستانشناسی وجود دارد که از دیدنیهای خرم آباد به شمار می آیند.

موزه فلک الافلاک یا موزه قلعه در دوره پهلوی با قرار دادن برخی مدارک فرهنگی، اسناد و مکاتبات اداری دوران پهلوی اول و همچنین بسیاری از نسخ خطی، مجموعه ای غنی از اسناد و مدارک فرهنگی مربوط به استان لرستان فعالیت خود را آغاز کرد اما پس از انقلاب ۱۳۵۷ فعالیت آن متوقف شد و پس از جنگ ایران و عراق و در سال ۱۳۶۷ دوباره فعالیت خود را از سر گرفت. موزه فلک الافلاک بین سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ به علت نبود امکانات نگهداری استاندارد تعطیل بود.

 موزه فلک الافلاک جاذبه تاریخی خرم آبد

موزه باستانشناسی فلک الافلاک

در سال 74 در بخشی از بنای تاریخی قلعه فلک الافلاک به نمایش آثار مکشوفه از محوطه های تاریخی اختصاص یافت که به علت نبود امکانات مطلوب فنی و حفاظتی در سال 85 به طور کامل تعطیل شد اما پس از 2 سال تعطیلی در اواخر سال 87 دوباره بازگشایی شد.

موزه باستانشناسی فلک الافلاک دارای 12 ویترین است که به طور متوسط در هر ویترین آن بیش از 50 اتر تاریخی به نمایش گذاشته شده است. مهمترین اشیا به نمایش گذاشته شده در موزه باستانشناسی فلک الافلاک آثار مکشوفه از غار کلماکره مربوط به دوره هخامنشی و قبل از آن است. بیش از 12 هزار شی تاریخی در گنجینه قلعه فلک الافلاک وجود دارد.

 موزه فلک الافلاک جاذبه تاریخی خرم آبد

موزه مردم شناسی فلک الافلاک

از مکانهای دیدنی استان لرستان و محلی برای آشنایی با فرهنگ کهن مردمان این سرزمین به عنوان مهد فرهنگ، تاریخ و تمدن است که همواره در ایام تعطیلات نوروزی با استقبال بی نظیر مردم مواجه می شود.

موزه مردم شناسی استان لرستان به عنوان یکی از غنی ترین موزه های مردم شناسی کشور در اردیبهشت سال 1381 در قلعه فلک الافلاک افتتاح شد. این موزه با 12 سالن و راهرو هایی مرتبط به آن صحنه هایی بسیار بدیع و چشم نوازی را از زندگی بومی مردم لرستان به نمایش گذاشته است.

موضوعات به نمایش گذارده شده در موزه مردم شناسی فلک الافلاک شامل باورها و اعتقادات مردم این دیار درباره چشم زخم ها و تولد، ابزار و وسایل روشنایی سنتی، کتابت و لوازم مربوط به آن، پوشاک سنتی مردان و زنان ، ابزار و صنایع کشاورزی بومی، گالری عکس از مناظر طبیعی و زندگی مردم، ویترین هایی از ظروف و وسایل مهمانوازی، مراسم سوگواری و گورنگاره های حجاری شده، سالن مخصوص نمایش فیلم و اسلاید، سالن موسیقی و نمایش انواع سازهایی لری ، آسیاب آبی و سالن ابزار و وسایل پخت نان و ... می باشد.

 موزه فلک الافلاک جاذبه تاریخی خرم آبد

هر کدام از سالنهای موزه فلک الافلاک با حال و هوای مخصوص به خود قسمتی از زندگی مردمان لر را به نمایش میگذارد که شرح تک تک آنها زمان بسیار می طلبد به همین دلیل به اختصار تنها به سالن عروسی اشاره میکنیم :

در سالن عروسی همراه با نوای شور انگیز ساز و دهل آوردن عروس با مادیان سفید تزیین شده، مردان و زنان رقصنده گرداگرد نوازندگان بومی و عروس و داماد و... همه اینها صحنه هایی هستند که شما را به این عروسی دعوت می کنند.

موزه فلک الافلاک که با بهره گیری از ابزار و وسایل گرد آوری شده از صحنه های واقعی زندگی روزمره مردم ایجاد شده منظره های خاطره انگیزی را در ذهن هر بیننده ای بر جای می گذارد و دیدنیهای استان لرستان را در بر می گیرد.

آدرس : خرم آباد، خیابان امام، دوازده برجی، قلعه تاریخی فلک الافلاک

موزه فلک الافلاک به نام های موزه مردم شناسی فلک الافلاک، موزه باستانشناسی فلک الافلاک، موزه قلعه، موزه دژ شاپورخواست، موزه مردم شناسی لرستان، نیز شناخته می شود.

 موزه فلک الافلاک جاذبه تاریخی خرم آبد

آریا زمین

اخبار مرتبط:

جاذبه های گردشگری استان لرستان سرزمین زیبایی های طبیعی+ تصاویر

گشتی در جاذبه های سرزمین ترانه و بلوط,لرستان+تصاویر

تنکابن و بهترین انتخاب برای لذت بردن از جاذبه های طبیعی بکر+تصاویر

کنسرت همایون شجریان در خرم آباد + تصاویر

قلیه کدو؛ غذای محلی خرم آباد




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «موزه فلک الافلاک جاذبه تاریخی خرم آبد + تصاویر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..