تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از سونامی تغییرات سکانداران تا اما و اگرهای پرداخت معوقات فرهنگیان و فعالیت های صندوق ذخیره

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در نیمه دوم سال با فراز و نشیب های بسیاری مواجه بود به گونه ای که سکاندار این وزارتخانه تغییر کرد که به تبع آن انتصاب های متعددی انجام شد، علاوه بر این موضوع فعالیت های صندوق ذخیره فرهنگیان و بحث تحقیق و تفحص از دیگر مسائل مورد توجه بوده که همچنان نیز ادامه دار است.

تغییرات عظیم در آموزش و پرورش و وعده های مسئولان توجه به بحث معیشت و پرداخت معوقات را قوت بخشید که با اما و اگرهای بسیاری مواجه شد علاوه بر این موضوع تصویب و نهایی شدن قانون مدارس و مراکز غیردولتی و تقویت نظارت بر فعالیت ها، کاهش حجم محتوای آموزشی برخی دروس، توسعه ارائه خدمات سوادآموزی، توجه به کاهش تنوع مدارس و مواردی دیگر از این قبیل مورد توجه بوده است.

**دانش آشتیانی از مجلس دهم رای اعتماد گرفت

جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت‌خانه آموزش و پرورش، سه شنبه یازدهم آبان ماه پس از سخنرانی یک ساعت رییس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و نمایندگان موافق و مخالف دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پشت تریبون آمدند.

دانش آشتیانی توانست با کسب 157 رای موافق به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شود.

**تدوین آیین‌نامه صندوق حمایت از موسسان غیردولتی

مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکـ‌ت‌های مردمی درباره اهمیت و وضعیت فعالیت در صندوق مؤسسان غیردولتی اظهار داشت: بخشی از آیین‌نامه‌های مربوط به این صندوق اکنون آماده شده و تا ماه آینده ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: پس از تکمیل‌ آیین‌نامه‌های صندوق موسسان، این فعالیت‌ تحویل هیات دولت شده و بعد از آنکه روند تصویب در هیات وزیران طی شد، امکان دایر کردن این صندوق وجود دارد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکـ‌ت‌های مردمی در خصوص نحوه عملکرد این صندوق و تأثیر آن در فعالیت مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه آیین‌نامه اکنون در حال تدوین است، گفت: برای آن دسته از موسسان فرهنگی و کارکنان دولت که امکان خرید و بازسازی نداشته‌اند، راه‌گشا است.

**ارائه خدمات سوادآموزی به افراد با نیازهای ویژه

علی باقرزاده رییس سازمان نهضت سوادآموزی از تحت پوشش قرار دادن افراد با نیازهای ویژه در آموزش‌های مربوط به سوادآموزی خبر داد و گفت: در سال ۹۵، هفت هزار و ۵۹۸ نفر معلول و آموزش پذیر در برنامه‌های سوادآموزی شرکت کردند.

وی ادامه داد: رویکرد توجه به افراد با نیازهای ویژه در طی دو الی سه سال اخیر موردتوجه قرار گرفته و در حال ارائه خدمات به این گروه هستیم.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: براساس آمار از میان مجموع افراد تحت پوشش، پنج هزار و ۵۰۶ نفر بی‌سواد مطلق، یک هزار و ۲۹۰ نفر در دوره دوم سوادآموزی و ۸۰۱ نفر در دوره دوم تحکیم قرار داشتند.

باقرزاده بیان کرد: به منظور تسهیل فعالیت‌ها برای افراد تحت پوشش، برای گروهی که از ناحیه چشم دچار معلولیت از نوع کم بینا یا نابینا هستند، کتاب‌ها با خط بریل در نظر گرفته می‌شود و به طور متوسط سالیانه ۲۰۰ الی ۲۵۰ کتاب به خط بریل تبدیل شده تا برای سوادآموزان مورد استفاده قرار گیرد.

**اعلام آمادگی دانشگاه فرهنگیان برای برگزاری آزمون های استخدامی آموزش و پرورش

غلامرضا کیانی معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان درباره وضعیت برگزاری آزمون استخدامی آموزش وپرورش اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان با توجه به تجربیات و تخصصی که در حوزه تربیت معلم دارد،‌ برای برگزاری آزمون های استخدامی آموزش و پرورش آمادگی دارد.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عنوان کرد:‌ اکنون سازمان سنجش متولی برگزاری آزمون ها بوده اما با توجه به اینکه حوزه تربیت معلم از اهمیت بسزایی برخوردار است ،‌دانشگاه فرهنگیان امکان برگزاری این آزمون را با رویکرد تخصصی تری دارد.

کیانی بیان کرد:‌ زیرساخت های علمی و تخصصی لازم در دانشگاه فراهم شده و حتی از جنبه محل برگزاری آزمون با توجه به 100 پردیس در کشور تامین هستیم.

**برخورد با جاعلان مدرک در آموزش و پرورش

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه گفت: در دولت مصوبه‌ای برای جلوگیری از جعل مدرک پیش‌بینی شده که این ستاد در وزارت کشور تشکیل می‌شود. البته دستگاه‌های تولید کننده مدارک نیز خود ستاد مشابهی تشکیل داده‌اند.

معاون آموزش متوسطه عنوان کرد: در آموزش و پرورش نیز این ستاد تشکیل شده و وظیفه آن پیشگیری جعل مدرک تحصیلی بوده است همچنین کشف مدارک تحصیلی جعلی و برخورد با جاعلان را نیز این ستاد انجام می‌دهد.

زرافشان بیان کرد: خوشبختانه نزدیک به 2 سال است که این کار در آموزش و پرورش با قوت بیشتری انجام شده و اقدام به تشکیل کمیته‌های جعل استانی به ریاست مدیر کل صورت گرفته است.

**تخصیص اعتبار بیش از ۳۰ درصد بودجه مصوب به ادارات کل

منصور مجاوری مدیر کل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش در خصوص روند پرداختی معوقات به فرهنگیان با اشاره به همکاری مثبت اداره کل خزانه و سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: در آخرین روز کاری سال 95 علیرغم شلوغی کار با تخصیص و ابلاغ اعتبار، رکورد کمک منابع مالی در چهار دهه گذشته را ثبت کردند و با اعتباری بالغ بر ۷ هزار و ۷۰۰میلیارد تومان باعث شدند بخش بسیار زیادی از بدهی و مطالبات پرسنلی و اشخاص حقوقی پرداخت شود.

وی با تاکید بر اینکه چنین مساعدتی از سوی سازمان برنامه و بودجه تاکنون بی‌سابقه بوده است، ادامه داد: علیرغم محدودیت‌های درآمدی دولت حدود ۳۰ درصد بیشتر از اعتبار مصوب به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها تخصیص اعتبار داده شده است.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: پرداخت پاداش فرهنگیان بازنشسته در سال ۹۳ و ۹۴ و بیمه ایران، بیمه آتیه سازان، کمیته امداد امام خمینی، ستاد فرمان امام خمینی (ره)، بانک ملی، بانک سرمایه و بیمه سلامت از جمله پرداختی‌هایی بوده که با حمایت و همراهی سازمان برنامه و بودجه محقق شده است.

مجاوری افزود: بدهی کلیه مطالبات کارخانجات شیر، بخشی از مرخصی ذخیره فرهنگیان در سال‌های ۹۰ تا ۹۴، هزینه فوت و ازدواج از ۸۸ تا ۹۴، ارفاقی سنوات بازنشستگان استثنایی، کلیه بدهی‌های خرید خدمات آموزشی سال ۹۴، هزینه‌های برون سپاری و کارورزی سرباز معلم از دیگر موارد پرداخت معوقات بوده است.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت: پرداخت کامل معوقات حق التدریس آزاد در سال ۹۵، معوقات نیروهای قراردادی در سال ۹۵ و کلیه مطالبات اداره برق که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برآورده شده، با اقدامات و پیگیری‌های انجام شده به ثمر رسیده است.

**تحریف قانون شوراهای آموزش و پرورش توسط برخی پیمانکاران

مرضیه گرد رییس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی با بیان اینکه قوانین خوبی در شوراهای آموزش و پرورش برای فعالیت این نهاد آموزشی تصویب شده، اظهار داشت: با اجرای این قوانین مدارس از نظر ساخت و ساز، مقاوم سازی فضا، تامین تجهیزات و به روزآوری آن مشکلی ندارند و می توانند هرچه بهتر به مسائل تعلیم و تربیت بپردازند که البته  در مسیر اجرای این قوانین همکاری شهرداری ها  نیازاست.

وی به برخی از مشکلات در اجرایی نشدن دقیق قانون شوراهای آموزش و پرورش اشاره داشت و تصریح کرد: تبدیل کاربری آموزشی به تجاری یکی از مشکلاتی بوده که گاهی بدون هماهنگی با آموزش و پرورش شاهد آن بودیم همچنین حق قانونی برای پرداخت عوارض به منظور توسعه و تجهیز مدارس دولتی در مواردی کمرنگ شده است.

رییس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی عنوان کرد: چنانچه تعامل با نهادهایی همچون شورای شهر و  شهرداری ها در استان ها با آموزش و پرورش به نتیجه نرسد بهترین راه حل اقدامی در سطح کشور است چراکه لکه های آموزشی در سراسر کشور حق مسلم این نهاد تعلیم و تربیت محسوب می شود که در این راستا اصلاحیه ای از سوی دولت تقدیم مجلس کرده تا به این طریق برای عملیاتی کردن بخش های مورد اختلاف تدابیر صحیحی اندیشیده شود. 

**خطر افزایش فضاهای آموزش و پرورش غیر رسمی

دانش آشتیانی با تاكيد بر تكريم معلمان و فرهنگيان و پايبندي به اين موضوع در وهله اول افزود: اين نگاه بايد از ستاد به صف ، از مدير به معلم و در نهايت از معلم به دانش آموز تسري يابد.

وی تصریح کرد: افزایش فضاهایی در قالب آموزش و پرورش غیررسمی یکی از مخاطراتی است که با آن مواجه هستیم و باید با نزدیک تر شدن به آنچه که امروز در نظام‌های تعلیم و تربیت روز دنیا می گذرد این وضعیت رامدیریت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: شاید از ابتدا مسیر را اشتباه رفتیم، از جایی که فلسفه تعلیم و تربیت را از یکدیگر جدا کردیم در حالی که نباید فراموش کنیم که این دو حوزه از یکدیگر جدا نیستند، ما باید همه معلمان را به عنوان یک الگوی تربیتی و اخلاقی برای دانش‌آموزان بدانیم و کلاس های درس را محیطی برای تربیت دانش‌آموز قلمداد کنیم و این موضوع در سندتحول بنیادین برای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه موردتاکید قرار گرفته است.

وی گفت: در کشورهایی که دارای نظام های آموزشی و پرورشی پیشرفته هستند بحث بر سر این موضوع است که در کنار پرداختن به مبحث اصلی درس که یک ابزار محسوب می‌شود ‌و نباید به آن به عنوان هدف نگاه کرد، تمام ساعات درسی باید با محوریت مباحث تربیتی برای دانش آموزان باشند اما در نظام آموزشی کشور ما متاسفانه به این موضوع توجه نمی شود.

**کاهش حجم محتوای آموزشی برخی دروس

مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به مسائل پرورشی توجه دارد، گفت: بر این اساس تغییراتی در حجم دروس ایجاد می‌شود که در برنامه ششم توسعه نیز مصوب شده است. 

وی بیان کرد: این کاهش حجم محتوای آموزشی در دروسی ایجاد می‌شود که ماهیت تاثیر گذاری مستقیم بر مهارت‌های زندگی دانش آموزان را ندارد و با توجه به اینکه کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی آینده در فرآیند تالیف و چاپ قرار گرفته لذا تغییرات برای سال تحصیلی 98-97 ایجاد می‌شود. 

**نگاه سطحی به کتاب‌های درسی نشود

محمود امانی تهرانی مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص حجم‌ کتاب‌های درسی عنوان کرد: در دوره متوسطه و پایه دهم پیشنهاداتی از سوی معلمان برای کاهش حجم ارائه شده که باید از چند جنبه مورد بررسی قرار گیرد.

امانی با بیان اینکه حجم کتاب‌های درسی در این پایه از نظر تعداد صفحات زیاد نیست اظهار داشت: به عنوان مثال برای درس زیست به ازای هر ساعت آموزشی یک و نیم صفحه برای دانش‌آموزان ارائه می‌شود و در سایر کتاب‌ها نیز تناسب تعداد صفحات و ساعات آموزشی قابل قبول است. 

وی با اشاره به باید به دنبال عواملی که چنین اظهاراتی را در مورد حجم کتاب‌های درسی ایجاد کردند باشیم، بیان کرد: نحوه اختصاص زمان و اجرای این برنامه در مدارس از جمله این موارد است؛ در مدارس به جای دو ساعت آموزشی 50 دقیقه‌ای ساعت آموزشی 70 دقیقه در یک دوره زمانی تقلیل پیدا کرده که همین عامل باعث کاهش 30 درصدی زمان آموزشی برای ارائه مطالب درسی می‌شود.

امانی با بیان اینکه نباید به موضوع حجم کتاب‌ها نگاه سطحی داشته باشیم گفت: برخی معلمان بدون طراحی آموزشی و طرح درس اقدام به تدریس کرده و در مواردی همچون کتاب پایه دهم که اولین ارائه آن پشت سر می‌گذارد این روش نمی‌تواند در ارائه کامل مطالب درسی با توجه به زمان در نظر گرفته شده اجرایی شود. 

**نبود چارچوب آموزشی برای زبان آموزی بر مبنای زبان مادری

رخساره فضلی مدیر کل دفتر آموزش پیش دبستانی درباره برنامه های درنظر گرفته برای دوره پیش دبستانی گفت: از جمله فعالیتهایی که اکنون در این مقطع به آن توجه شده تاکید بر آموزش زبان معیار در مناطق دو زبانه با کمک زبان مادری است.

وی با بیان اینکه این نوع آموزش به نوعی تقویت هویت فردی نوآموزان است، ادامه داد:با توجه به اینکه 150 هزار نوآموز امسال با حمایت دولت در مناطق با ضریب محرومیت تحت پوشش قرار گرفتند، این نوع آموزش در چنین مناطقی که معمولا هم دوزبانه هستند،راهگشا است. 

فضلی با اشاره به اینکه هنوز چارچوبی برای زبان آموزی بر مبنای زبان مادری نداریم، گفت: به دلیل بحث جهانی که برای آموزش زبان معیار برمبنای زبان مادری وجود دارد، استان آذربایجان شرقی به عنوان استان معین برای این کار در کشور تعیین شده است.

**اجرای دوره ۱۸ ماهه برای مهارت آموزان ماده ۲۸

اسفندیار چهاربند رییس مرکز برنامه‌ریزی آموزش منابع انسانی و فناوری اطلاعات در خصوص روند برگزاری دوره مهارت آموزی مشمولان ماده ۲۸ گفت: دوره امسال با سال گذشته تفاوت پیدا کرده و افراد در مدت ۱۸ ماهه آموزش‌های لازم را کسب می‌کنند.

رییس مرکز برنامه‌ریزی آموزش منابع انسانی و فناوری اطلاعات بیان کرد: افراد پس از گذراندن این دوره از پایان تابستان مورد سنجش قرار گرفته و پس از آن در کلاسهای درس به عنوان معلم حاضر می‌شوند که پس از گذراندن یک سال تحصیلی به عنوان کارورزی تابستان سال بعد آزمون جامع از این افراد در نظر گرفته شده است.

**رونمایی از سامانه جامع نظارت بر مدارس غیردولتی

مرضیه گرد رییس سازمان مدارس غیردولتی با بیان اینکه اطلاعات مدارس در این سامانه به طور جامع و به موقع ارائه می شود، اظهار داشت: این نظارت در سطح استان ها و شهرستان ها سراسر کشور انجام شده و در دسترس ادارات کل مدارس غیردولتی قرار می گیرد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی افزود: این سامانه فرصتی فراهم کرده تا اطلاعات مدارس غیردولتی به سهولت در دسترس قرار گیرد و نحوه فعالیت آن نظارت در تمامی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی است.

گرد اظهار کرد: این سامانه به عنوان فرصتی برای تشویق مؤسسانی‌ که فعالیت‌های مثبتی در راستای ارتقای مدارس داشته‌اند ایجاد شده همچنین در مواقعی که کم‌کاری در فعالیت‌های مدرسه وجود داشته باشد به سرعت از طریق این سامانه مشاهده شده و با آن برخورد می‌شود.

**شناسایی 3 هزار و 600 دانش‌آموزان دچار اختلال مصرف مواد

منصور کیایی مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورشاز شناسایی یک درصد دانش‌آموزان در معرض خطر خبر داد و اظهار داشت: این تعداد که شامل 136 هزار نفر می‌شوند در معرض رفتار‌های پر خطر قرار دارندو از این تعداد 3 هزار و 600 نفر اختلال مصرف مواد مخدر دارند.

وی ادامه داد: نشانگان خطر در این 136 هزار نفر به طور متغیر‌های روانی - اجتماعی و متغیر‌های محیطی شناسایی شده‌اند و پس از بررسی‌های بیشتر 3 هزار و 600 نفر حداقل یکبار مصرف مواد مخدر را تجربه کرده‌اند در نتیجه اختلال مصرف در آن‌ها محرز شد.

مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در شناسایی و مداخلات این 3 هزار و 600 نفر باید درصد خطا لحاظ شود گفت: اما این تعداد از آمار‌های غلط اعلام شده بسیار کمتر است.

**فارغ‌التحصیلی بیش از 400 هزار نفر در مدارس آموزش از راه دور

گودرز شاه‌مرادی رئیس سازمان مدارس آموزش از راه دور کفت : با بیان اینکه سال گذشته 200 هزار نفر در مدارس آموزش از راه دور تحصیل کردند، ادامه داد: پوشش تحصیلی مدارس آموزش از راه دور برای افراد لازم التعلیم که در سن قانونی آموزش قرار دارند و همچنین برای بزرگسالان نیز که فرصت اول آموزش از آنها سلب شده تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه این دوره‌ها به شکل سالی واحدی برگزار می‌شود، اظهار کرد: طی 12 سال گذشته بیش از 2 میلیون و 913 هزار نفر از خدمات این مدارس استفاده کرده و تاکنون چهارصد و 41 هزار فارغ التحصیل داشتیم.

**کاهش تراکم کلاس‌های درس در سایه طرح خرید خدمات آموزشی

مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیر دولتی در خصوص طرح خرید خدمات آموزشی و چگونگی اجرای آن اظهار داشت: این طرح در استان‌هایی که امکان جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان را داشته‌اند محدود شده همچنین در مناطقی که معلمان حق‌التدریس جذب کرده‌اند چنین شرایطی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان که بیشترین نیاز به این طرح را داشته‌اند در اولویت فعالیت قرار گرفته‌اند، گفت: این مناطق بیشترین سهمیه را به خود اختصاص دادند.

گرد ضمن اشاره به اینکه این طرح دستاوردهای مثبتی داشته، بیان کرد: از مهم‌ترین این دستاوردها رعایت عدالت آموزشی در مناطقی است که دارای حداقل شرایط برای آموزش دختران بوده همچنین در مناطقی که به دلیل کمبود نیروی انسانی و شرایط بد زیست محیطی کسی حاضر به فعالیت نبود.

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی با بیان اینکه طرح خرید خدمات به ایجاد انگیزه و شور و نشاط به مدارس، ارتقای کیفیت آموزشی و کاهش حد نصاب کلاس‌ها کمک کرده، عنوان کرد: چنانچه هر کدام از صاحب‌نظران و نمایندگان مجلس مایل به بررسی باشند، از آن استقبال می‌کنیم.

**کمبود 30 هزار مشاور برای تبیین کامل مسائل آموزشی و مشاوره‌ای

مسعود شکوهی مدیر کل امور تربیتی و مشاوره‌ای وزرات آموزش و پرورش گفت: برای پوشش کامل دانش آموزان نسبت به آموزه‌های مشاوره‌ای مبتنی بر سند تحول بنیادی نیاز به 30 هزار مشاور داریم.

وی با بیان اینکه در آزمون استخدامی امسال برای اولین بار 60 نفر در سراسر کشوربرای سمت مشاوره پذیرفته می‌شوند اظهار داشت: کمبود نیروی مشاور مرد در مدارس وجود دارد که باید این مسئله برطرف شود

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره‌ای وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بحث هدایت تحصیلی یکی از مهمترین مسائل دانش‌اموزان به شمار می‌رود عنوان کرد: در صدد گسترش هرچه بهتر این طرح از دوره ابتدایی تا پایان دوران تحصیل به شیوه فرآیندی هستیم.

**کاهش تنوع مدارس در سایه زیرنظام‌های سند تحول بنیادین

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در خصوص تنوع مدارس اظهار داشت: روند تفکیک دانش آموزان از طریق تحصیل در مدارس مختلف صحیح نیست.

وی با بیان اینکه روند جداسازی دانش آموزان برای آنها آسیب زا بوده، ادامه داد: در سند تحول زیر نظام‌هایی وجود دارد که به سمت کاهش تنوع مدارس حرکت می‌کند.

دانش آشتیانی با اشاره به اینکه شخصا اعتقاد دارد یک نوع مدرسه باید داشته باشیم، گفت: برای مدارس تیزهوشان نیز در جهت کاهش تعداد آنها حرکت می‌کنیم و باید به تدریج مشکلات آنها رفع شود و حتی جدا کردن دانش آموزان استثنایی از دیگر دانش آموزان صحیح نیست که البته در این زمینه باید مسائل فرهنگی که خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، مورد توجه قرار گیرد و به تدریج تعاملات این نوع دانش آموزان افزایش یابد.

وی از برنامه‌هایی برای حضور برخی از دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی خبر داد و عنوان کرد: برنامه‌های برای ساماندهی تنوع مدارس به تدریج در حال شکل‌گیری است.

**تحقق اهداف متعالی دانشگاه فرهنگیان در گرو پشتیبانی های کلان دولتی

محمود مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: برای اینکه دانشگاه کار خود را درست انجام دهد مجموعه مدیریت کشور با توجه به نقش پر اهمیت و حاکمیتی آن، باید از آن به مانند سلفش یعنی دانشگاه تربیت مدرس که به تعبیری اولین مولود انقلاب در آموزش عالی کشور است،  حمایت شود.

وی دانشگاه فرهنگیان را دومین مولود انقلاب برشمرد و تصریح کرد: اگر این دانشگاه در سطح کلان از همان پشیبانی که تربیت مدرس داشت برخوردار شود، باید ماموریت خود را بدون عذر و بهانه محقق کند و در غیر اینصورت  تربیت معلمین آنچنان که انتظار می رود مشکل است.

مهر محمدی با اشاره به تشکیل هیات امنای استانی در دانشگاه با حضور مدیران  و نمایندگان استانی، آن را بستری برای برخورداری از ظرفیت مجلس و نمایندگان کل کشور به شکل سازمان دهی شده و هدفمند در قالب کمیته های استانی هیات امنای دانست و اظهار داشت : در حال حاضر این کمیته ها آن چنان که باید فعال نیست و نیاز به پیگیری مجدانه تر مدیران برای فعال سازی آنها است.

**بهبود فرآیندهای آموزشی و اداره مدارس با بهره مندی از ظرفیت نهادهای کشور

مرضیه گرد رییس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی گفت :از پتانسیل همه دستگاهها و نهادها برای بهبود فرایند آموزشی و اداره مدارس با شیوه های مختلف می توانیم بهره مند شویم و اعتقاد راسخ داریم که چنانچه امکان تقویت بنیه علمی دانش آموزان کشور را داشته باشیم باید در این مسیر گام برداشته تا شاهد افتخارات بیشتر برای کشور باشیم .

وی اظهار کرد: باید از ظرفیت تفاهم نامه استفاده بهینه کنیم و امیدواریم با استفاده از پتانسیل ستاد و همراهی معاونین حوزه های مختلف پرورشی، آموزشی، تربیت بدنی و سایر نهادهای مرتبط و همچنین با فعال کردن روسای ادارات مشارکت های مردمی در استانها که بیشترین شهرک ها نیز در همین استانها است،  بتوانیم به نتایج خوبی از این همکاری ها دست یابیم .

**اردیبهشت‌ماه؛ زمان اعلام نتایج تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان

اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص روند اجرای تحقیق و تفحص در صندوق ذخیره فرهنگیان بیان کرد: بخشی از سرمایه‌های مورد بحث در این صندوق مربوط به سپرده‌گذاران و بخشی مربوط به صندوق بوده که در این ارتباط بررسی‌های لازم انجام شود.

وی ادامه داد: در شرایطی که پول‌های افراد قابل بازگشت بوده یا سرمایه‌هایی که امکان تبدیل به پول را داشته باشند دریافت شود آن را به فرهنگیان بازمی‌گردانیم. 

عباسی تصریح کرد: اعضای کمیته تحقیق و تفحص در حال مستندسازی فعالیت‌های صندوق ذخیره هستند و نتایج این کار تا اردیبهشت ماه به مجلس طبق برنامه‌ریزی در نظر گرفته شده ارائه می‌شود.

**الزام شرکت آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی در دوره‌های آموزشی

علی باقرزاده رییس سازمان نهضت سواد آموزی از ثبت‌نام 29 هزار و 483 آموزش دهنده برای دوره‌های آموزشی جدید خبر داد و اظهار داشت: این رقم تا روز 8 اسفند ماه با توجه به ثبت در پرتال جهاد دانشگاهی ارائه می‌شود.

 وی تاکید کرد: در سال آینده در صورتی افراد امکان همکاری با کلاس‌های سواد آموزی را دارند که در این دوره‌ها شرکت کرده باشند بنابراین باید در این فرصت کوتاه برای ثبت نام استفاده کنند.

باقرزاده با بیان اینکه مراحل ضبط برنامه‌ها برای دوره‌های آموزشی در حال انجام است، گفت: از روز 12 فرودین سال 96 بار گذاری مطالب برای استفاده آموزش دهندگان انجام می‌شود.

**اما و اگرهای طرح خرید خدمات آموزشی از نگاه مجلس

میرحمایت میرزاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره توجه به بحث خرید خدمات آموزشی در آموزش و پرورش اظهار داشت: این بحث در راستای اصل 44 قانون انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برخی مدارس در ارائه خدمات با مشکل مواجه هستند؛ به عنوان مثال این مشکلات می‌تواند شامل کمبود امکانات و فضا باشد که با بهره‌گیری از این طرح چنین مسائلی برطرف می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه دولت و مجلس با طرح خرید خدمات مشکلی ندارد، گفت: اما مسئله‌ای که روی آن حساس هستیم این بوده که نباید مدرسه دولتی واگذار شود؛ یعنی با اصل این طرح موافق اما با واگذاری فضای آموزشی دولتی بر اساس این طرح مخالف هستیم.

وی یادآور شد: این طرح در برنامه ششم توسعه لحاظ شده و در مناطقی که فضا و نیروی انسانی کافی وجود ندارد، کمک کننده است.

**اخذ مجوز تمام مراکز آموزشی غیردولتی از آموزش و پرورش

مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی بیان کرد: نقش مراکز علمی و زبان خارجی ایجاد انگیزه در تقویت استعدادهای دانش آموزان کشور برای حضور بهتر در جامعه است که توسط موسسان که عضو فرهنگی جامعه آموزش وپرورش انجام می‌گیرد.

وی افزود: مراکز غیرمجاز با هر عنوان و فعالیتی بدون اخذ مجوز از وزارت آموزش وپرورش رسمیت قانونی ندارند و از تاریخ چهار بهمن ۱۳۹۵ هر مرکزی وابسته به هر نهادی مکلف بوده در چارچوب قوانین و مقررات از آموزش وپرورش مجوز گرفته و فعالیت نمایند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: بحث بسیار جدی استفاده از ظرفیت‌های موجود مراکز غیر دولتی است که امیدواریم با تدریس مطالب کمکی برای برنامه‌های درسی و با ارایه روشهای نوین و ایجاد روحیه کارآفرینی مناسب همچنین ایجاد انگیزه برای دانش آموزان در کسب دانش بتوانند خدمتی به نظام تعلیم وتربیت کشور داشته باشند و از حافظه محوری به سمت یادگیری سوق پیدا کنند.

وی با اشاره به همسان سازی تابلوهای مراکر، کددار شدن آنها و استفاده از فناوری روز اطلاعات تصریح کرد: نیازمند معرفی خدمات مراکز غیر دولتی به مردم و اولیا هستیم تا این مراکز نسبت به ارایه کیفی آموزش‌های خود تلاش کنند.

**کنکور تهدیدی برای اهداف تربیتی

محی‌الدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی عنوان کرد: کنکور اهداف تربیتی دوران مدرسه و به ویژه متوسطه را تهدید می‌کند به گونه‌ای که دانش‌آموزان، خانواده‌ها و حتی معلمان نیز تحت تأثیر این فضا قرار می‌گیرند.

محمدیان افزود: امروزه بازار تجارت آموزشی به دنبال ایجاد هر چه بیشتر عطش کنکور در دانش‌آموزان بوده که این مسئله به شدت بر روند تربیتی تأثیرگذار است و باید فضا را به گونه‌ای ترتیب دهیم تا تاجران آموزشی امکان ورود به نظام تعلیم و تربیت را برای فروش کالاهای آموزشی خود و به دور از اهداف تعلیم و تربیت تسری نبخشند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از سونامی تغییرات سکانداران تا اما و اگرهای پرداخت معوقات فرهنگیان و فعالیت های صندوق ذخیره»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..