تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رویدادهای مهم انجام شده در معاونت علمی در سال ۹۵

پول نفت خلاقیت و ایده را از بین می‌برد

سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور گفت: ایران با جمعیت جوان خود ظرفیت بسیار بالایی برای تحول در حوزه اقتصاد و خدمات دارد که به نظرم ما باید به سنت‌ها و گذشته‌های خود برگردیم و ببینیم گذشتگان چگونه پول در می‌آوردند و متاسفانه نفت و گاز سرمایه ما نبوده و باید روی بچه‌ها و جوانانمان سرمایه‌گذاری کنیم که من به شما جوانان که اراده کردید و روی پای خود ایستاده و زیر بار خفت و خواری استخدام‌های دولتی نرفتید، افتخار می‌کنم.

 

توسعه ماهواره بر سفیر با هدف پرتاب ماهواره به مدار ۷۰۰ کیلومتری زمین 

منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی ایران گفت: در این مدت ۴ ماهواره پرتاب و یک ماهواره‌بر به نام سفیر توسعه پیدا کرده و ایستگاه‌های زمینی برای اطلاعات ماهواره‌ها در فاز دوم تولید و راه‌اندازی آن قرار دارد که ماهواره‌بر سفیر تا مدار ۲۵۰ کیلومتری و ماهواره‌های ۶۰ کیلوگرم را می‌تواند با خود حمل کند.

وی افزود: در برنامه ۱۰ ساله دوم باید ماهواره‌های ۲۰۰ کیلوگرمی را در مدار ۷۰۰ کیلومتری از زمین قرار دهیم، در فاز دوم باید به سمت تولید ماهواره‌بر ۵۰۰ کیلومتری در مدار زمین برویم تا بتوانیم از ماهواره‌ها استفاده‌های تحقیقاتی، مخابراتی و امنیتی ببریم.

تصویب کمک مالی هزار و ۳۰ میلیارد تومانی در صندوق نوآوری کشور

بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور گفت: هزار و ۳۳۰ طرح به صندوق نوآوری و شکوفایی داده شده که از میان آن‌ها ۶۶۰ طرح با تقاضای هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان در دست بررسی بوده که هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن مصوب و تعداد دو هزار و ۷۰۰ طرح تکلیفش مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵، شانزده صندوق با اعتبار هزار و ۱۰۴ میلیارد تومان راه‌اندازی شده است، افزود: تعداد نهادهای فعالی که از طریق سازمان‌های دولتی در صندوق نوآوری و شکوفایی فعال بوده ۲۱ مورد است و ۴۰۰ طرح خاتمه یافته در سال جاری داشتیم که ۲۲ مورد آن ناموفق و ۳۷۷ طرح آن با موفقیت انجام شده است.

برطرف شدن مشکل خدمت سربازی نخبگان فعال در شرکت‌های دانش بنیان

محمد صاحبکار خراسانی دبیر ستاد شرکت‌های دانش بنیان بیان کرد: یکی از مشکلاتی که نخبگان جوان فعال در شرکتهای دانش بنیان با آن روبرو هستند بحث سربازی و نیمه تمام ماندن تحقیقات و پژوهشهای آن‌ها می‌شود که این مساله با ورود جدی معاونت علمی فن آوری در طی چند سال اخیر برآورد شده است.

حمایت مالی ویژه از پایان‌نامه‌ با موضوع ریزگرد‌ها

نصرت الله ضرغام رئیس بنیاد علم ایران گفت: بنیاد علم ایران برای سال آینده در نظر دارد تسهیلات خوبی را برای محققان و پژوهشگران در نظر بگیرد ودر این راستا برای طرح‌هایی در حوزه ریزگرد‌ها که مورد نیاز کشوراست منابع مالی خوبی برای آن‌ها درنظر گرفته می‌شود.

وی عنوان کرد: نخبگان دانشگاهی که دارای ایده‌های مختلف و کاربردی هستند می‌توانند با ارائه طرح‌های خود به این مرکز از امکانات و تسهیلات ستاد حمایت از پژوهشگران برخوردار شوند و با ارائه طرح‌های خود از همه نوع امکانات مالی و تجهیزاتی و حتی مکانی برخوردار شوند.

یکی از مهره های مهم تحقق اقتصاد دانش بنیان، شرکت های دانش بنیان هستند به همین دلیل ضروری است تمرکز نهادها به این شرکت ها باشد تا تحقق اقتصاد مقاومتی را شاهد باشیم.

شرکت های دانش بنیان زمانی می توانند مثمر ثمر عمل کنند که فروش و صادرات داشته باشند؛ به بیان دیگر فروش و صادرات شرکت های دانش بنیان، نقطه عطف تحقق اقتصاد دانش بنیان خواهد بود.

در یکی دو سال اخیر، فروش شرکت های دانش بنیان نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است، به طوریکه در سال ۱۳۹۵ فروش شرکت های دانش بنیان به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید.

این می تواند آمار خوبی باشد و پیش بینی شده که تا سه سال آینده عدد بازار شرکت‌های دانش‌بنیان از فروش ۱۰ هزار میلیاردی بگذرد و به ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد برسد.

اما تنها فروش شرکت های دانش بنیان کافی نیست و لازم است برای ایجاد فضای رقابتی بین کشورها، صادرات وجود داشته باشد. برای انجام این کار هم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقداماتی از جمله تسهیلات گمرکی، معافیت گمرکی، برگزاری دوره های توانمند سازی شرکت های دانش بنیان برای صادرات، ایجاد خط اعتباری برای شرکت ها و .... را به مرحله اجرایی در آورده است.

برخورداری شرکت های دانش بنیان از تسهیلات گمرکی

از آنجایی که توسعه سهم بازار شرکت های دانش بنیان مهم است، تسهیلاتی از سوی معاونت با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران به شرکت ها ارائه شد. این اقدامات در سال ۹۵ برای شرکت ها محقق شده است.

در سالی که گذشت، براساس هماهنگی‌های صورت گرفته میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و گمرک جمهوری اسلامی ایران، ۲۶ شرکت دانش‌بنیان برتر به عنوان فعالان مجاز اقتصادی شناخته شده‌اند.

فعالان اقتصادی مجاز از نظر گمرک، اشخاص حقیقی و یا حقوقی هستند که در جابه‌جایی بین‌المللی کالا مشغول بوده و بر اساس رعایت شاخص‌هایی مانند بررسی سوابق از لحاظ رعایت مقررات، داشتن توانایی مالی در انجام تعهدات و سایر موارد از سوی گمرک به این فعالان می‌توانند از ۱۹ تسهیلات مصوب کمیته مرکزی فعالان اقتصادی مجاز بهره ببرند.

کالاهای این شرکت های که به عنوان فعالان مجاز اقتصادی شناخته شده اند در کمترین زمان ممکن ترخیص می شود و به شرکت های دانش بنیان برای جابجایی و باربری  ۵۰ درصد تخفیف از سوی گمرک اعطا می شود.

ارائه معافیت های گمرکی برای شرکت های دانش بنیان

از دیگر اقداماتی که شرکت های دانش بنیان از آن در سال گذشته برای صادرات بهره مند شدند، معافیت های گمرکی بود.

این معافیت ها برای ۴ دسته کالا اعمال شد؛ اول مربوط به واردات ماشین آلات بود مشروط به اینکه در کشور ساخته نشده باشد؛ دومین معافیت مربوط به تجهیزات آزمایشگاهی برای توسعه فعالیت های شرکت بود. واردات مواد و تجهیزات برای تحقیق و توسعه یک شرکت و آخرین مورد، واردات نمونه برای مهندسی معکوس جزء معافیت های گمرکی برای شرکت های دانش بنیان به شمار می رود.

بر طبق این موضوع، اگر یک شرکتی بخواهد تحت عنوان ورود موقت، تجهیزاتی وارد کشور کند و این تجهیزات را به مدت یک سال به محصول تولید کرده و آن را صادر کند، می تواند از معافیت گمرکی برخوردار شود.

این شرکت های دانش بنیان می توانند از مسیر سبز گمرکی این ۴ مورد را وارد کشور و شرکت خود کنند.

ایجاد خط اعتباری برای صادرات محصولات دانش بنیان

یکی از چالش های بزرگ شرکت های دانش بنیان بحث تامین مالی و تضمین اعتبارات است که باید شرایط لازم برای این شرکت ها فراهم شود تا بتوانند صادرات محصولات تولیدی خود را داشته باشند.

در سال گذشته در صندوق توسعه ملی خط مستقلی،  برای صادرات محصولات دانش بنیان ایجاد شد و در این خصوص بانک های عاملی که با این حوزه آشنا هستند نیز معرفی شدند؛همچنین توافق نامه ای میان بانک های عامل و صندوق توسعه ملی نیز منعقد شد تا به صورت اختصاصی بر موضوع صادارت کالاهای دانش بنیان تمرکز کنند.

کاهش نرخ  تسهیلات صادرات فناوری برای شرکت های دانش بنیان

صندوق نوآوری و شکوفایی هم از سوی دیگر در راستای صادرات هر چه بیشتر شرکت های دانش بنیان اقداماتی انجام داده است؛ این صندوق نرخ تسهیلات برای شرکت های دانش بنیان که خواهان صادرات هستند را از ۱۱درصد به ۹ درصد رساند.

برگزاری دوره هایی برای صادرات شرکت های دانش بنیان

تسهیل در زمینه‌های صادرات محصولات دانش‌بنیان و توسعه بازار آنها از جمله برنامه هایی بود که در سال ۹۵ به اوج خود رسید.

تسهیل شرکت های دانش بنیان و توانمندسازی آنها در راستای صادرات محصولات فناورانه، ارایه خدمات مشاوره، تدوین برنامه‌های صادراتی و انجام حمایت‌های مالی بخشی از خدمات کریدور صادرات محصولات فناورانه بوده که از طریق کارگزاران توسعه صادرات کریدور (شرکت‌های خدماتی متخصص در هر حوزه) ارائه شد و امسال هم ادامه می یابد.

بنا شده است که خدمات کریدور صادرات حداقل به ۴۰۰ شرکت دانش بنیان تا پایان سال ۹۶ ارائه شود.

افزوده شدن ۵ دستورالعمل برای تسهیل هر چه بیشتر صادرات

در سال ۹۵ کریدور صادرات محصولات دانش بنیان ۵ دستور العمل جدید را برای تسهیل صادرات و تحقق اقتصاد دانش بنیان اضافه کرد.

دستورالعمل حمایت از ارزیابی آمادگی صادراتی، حمایت از تدوین طرح صادراتی، حمایت از خرید نمونه اولیه (کالاهای سرمایه‌ای) جهت نمایش در Showroom، دستورالعمل حمایت از واسطه‌های صادراتی و دستورالعمل حمایت از جذب نیروی انسانی بازرگانی و صادرات اخیرا به دستور العمل های کریدور صادراتی افزوده شده است.

افزایش تعداد شرکت های مدیریت صادرات

حمایت از شرکتهای مدیریت صادرات تخصصی کالاهای دانش بنیان یکی از  برنامه‌هایی است که در معاونت علمی بطور جدی پیگیری شده تا محصولات دانش بنیان یک حوزه تجمیع و در قالب یک برند واحد به بازارهای صادراتی عرضه شوند.

در این راستا تاکنون بیش از ۶ شرکت مدیریت صادرات در حوزه‌های تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات پیشرفته الکترونیک، ابزار دقیق و تجهیزات اپتیک و فوتونیک، داروهای گیاهی و تجهیزات مرتبط با صنایع هوایی و فضایی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری قرار گرفته‌اند.

شرکت‌های مدیریت صادرات، نقش واسطه را در فرآیندهای صادراتی ایفا می‌کنند؛ این شرکتها یکی از انواع واسطه‌های صادراتی هستند که برای کمک به بنگاههای اقتصادی در جهت ورود به بازارهای جهانی ایفای نقش می‌کند و بسته به شرایط و نیاز می‌توانند مدیریت تمام یا بخشی از فعالیت‌های صادراتی بنگاههای اقتصادی مخصوص بنگاههای کوچک و متوسط را به عهده بگیرند.

شرکت های مدیریت صادرات به گونه ای عمل می کنند که شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت موردی خدمات از کریدور صادرات معاونت علمی به آنها مراجعه می کنند.

۶ شرکت مدیریت صادرات تا پایان سال ۹۴ ایجاد شده بودند که قرار است این موضوع گسترش یابد و در سال جدید دو برابر شود، فعالیت این شرکت ها در حوزه های کشاورزی، فناوری اطلاعات، نفت، گاز و پتروشیمی خواهد بود.

انتهای پیام/ 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رویدادهای مهم انجام شده در معاونت علمی در سال ۹۵»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..