تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نوروز، میراث جهانی بشر

Nowruz universal human heritage2 نوروز، میراث جهانی بشرجشن نوروز طی قطعنامه ای از سوی سازمان ملل متحد به عنوان میراث جهانی بشر و همچنین به عنوان یک مناسبت بین المللی به رسمیت شناخته شد. آسمونی در این مقاله مطالب کامل و مفیدی در مورد به ثبت رسیدن جشن نوروز برای شما عزیزان تهیه کرده است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸ برابر با ۲۳ فوریه ۲۰۱۰ با تصویب قطعنامه‌ای روز ۲۱ مارس برابر با ۱ فروردین را در چارچوب مادهٔ ۴۹ و تحت عنوان فرهنگ صلح به عنوان روز جهانی نوروز به تصویب رسانده و در تقویم خود جای داد، طی این اقدام که برای نخستین‌بار در تاریخ این سازمان صورت گرفت، نوروز ایرانی به‌عنوان یک مناسبت بین‌المللی به رسمیت شناخته شد.

قطعنامه نوروز به ابتکار نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و با همکاری جمهوری آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان آماده و به مجمع عمومی سازمان ملل ارایه شد،  ضمن اینکه ۳ کشور هند، آلبانی و مقدونیه نیز در روز رای‌گیری به کشورهای تهیه‌کننده این قطعنامه پیوستند.

در اطلاعیه دفتر روابط عمومی مجمع عمومی سازمان ملل آمده‌است که امروزه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در ایران، افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و سایر کشورهای آسیای میانه و قفقاز، در منطقه بالکان، حوزه دریای سیاه و خاورمیانه آغاز فصل بهار را با سنت باستانی عید نوروز که تاکیدی است بر زندگی در هماهنگی و تعادل با طبیعت، جشن می‌گیرند. در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز، جشنی با ریشه ایرانی که قدمتی بیش از ۳ هزار سال دارد، توصیف شده‌است.

پیشتر و در تاریخ ۸ مهر همین سال عید نوروز به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشری، در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل، یونسکو، به ثبت رسیده بود.

بندهای این قطعنامه

این قطعنامه در ۱۷ بند مقدماتی و ۵ بند اجرایی تنظیم شده‌است، که بندهای اجرایی آن به این شرح می‌باشد:

شناسایی ۱ فروردین برابر با ۲۱ مارس به عنوان روز بین‌المللی نوروز

استقبال از تلاش کشورهایی که نوروز را گرامی می‌دارند در جهت حفظ و توسعه فرهنگ و سنت‌های نوروزی

تشویق دیگر کشورها به آگاه‌سازی در مورد نوروز و سازماندهی مراسمی در بزرگداشت نوروز به طریق مقتضیNowruz universal human heritage1 نوروز، میراث جهانی بشر

درخواست از کشورهایی که نوروز را گرامی می‌دارند برای پژوهش پیرامون تاریخ و سنت‌های نوروزی با هدف انتشار آگاهی در مورد میراث نوروز در میان جامعه بین‌المللی

دعوت از کشورهای علاقمند، نظام ملل متحد، کارگزاری‌های تخصصی ملل متحد به‌ویژه یونسکو، صندوق‌ها و برنامه‌های ملل متحد، سازمانهای بین‌المللی و منطقه‌ای و سازمان‌های غیردولتی برای شرکت در مراسم نوروزی

نوروز به عنوان میراث بشر به ثبت جهانی رسید

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایران، در جریان یازدهمین نشست کمیته بین الدول حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، پرونده چند ملیتی نوروز با مشارکت 12 کشور و با مدیریت ایران به عنوان بزرگترین و کهن‌ترین میراث ناملموس جهان شناخته شد.

محمدحسن طالبیان، معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایران پس از اعلام ثبت جهانی نوروز گفت: نوروز در یک کلام تجلی خردورزی و اعتدال و امید به زندگی است.

احمد جلالی نماینده ایران در یونسکو و رئیس هیات نمایندگان ایرانی در نشست جهانی میراث ناملموس در پایتخت اتیوپی هم درباره اهمیت نوروز و پیام آن سخنرانی کرد.

نمایندگان کشورهای قزاقستان و هند نیز از مدیریت جمهوری اسلامی ایران در پرونده نوروز قدردانی کردند.

نشست کمیته بین الدول حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس از 28 نوامبر تا دوم دسامبر جاری در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی برگزار می شود.

پیش از این، مجمع عمومی سازمان ملل 23 فوریه 2010 با تصویب قطعنامه‌ای روز 21 مارس را درچارچوب ماده ۴۹ منشور ملل متحد و تحت عنوان فرهنگ صلح به عنوان روز جهانی نوروز نام‌گذاری کرد. 

این اقدام نخستین‌بار در تاریخ سازمان ملل انجام و نوروز ایرانی به‌عنوان یک مناسبت بین‌المللی به رسمیت شناخته شد.

+ عضو تلگرام آسمونی شوید: کانال تلگرام




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نوروز، میراث جهانی بشر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..