وی با ابراز تاسف از اینکه در سال های اخیر بازارهای کشورهای همسایه را از دست داده ایم، افزود: ظهور رقبای قدرتمندی چون اردن با صادرات قریب یک میلیارد دلار و ترکیه با صادرات ۹۳۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۵ و افزایش ۵۰ درصدی صادرات در پنج سال قبل از آن از جمله عوامل از دست دادن بازار صادرات در ایران است.
وی در پاسخ به این سوال که صادرات دارو نیازمند چه آیتم هایی است، اظهار داشت: توجه جدی تر به افزایش کیفیت خطوط تولید ؛ ارتقایGMP صنایع داخلی؛ بهبود مستندسازی در تولید؛ ایجاد تیم های صادرات محور تخصصی، اولویت قرار دادن بازاریابی دارویی و توجه به مشتریان کلیدی این بازار که پزشکان هستند از جمله مواردی است که باید به آن توجه اساسی کرد.
عضو هیات مدیره انجمن علمی مدیریت و اقتصاد دارویی ایران یادآور شد: این نکته را باید در نظر داشت که تاکنون از روابط سیاسی برای صادرات دارویی ایران استفاده می شد در حالی که غالبا در دنیا از صادرات دارو به عنوان ابزاری برای ایجاد فرصت برای لابی های سیاسی استفاده می شود.
انتهای پیام/