تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی به جای «کدخدا» به ظرفیت داخلی اعتماد کند/ دولت ورود کالاهای خارجی را بر خود حرام کند/ واردات 70 هزار میلیارد تومان کالای قاچاق به کشور

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در آغاز سال جدید و تأکید ایشان بر تحقق اقتصاد مقاومتی همراه با اشتغال و تولید ملی، کارشناسان سیاسی، نمایندگان مجلس و فعالان دانشجویی در گفتگوهای جداگانه ای دیدگاه‌هایشان را درباره عملکرد دولت در زمینه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و همچنین راه برون رفت از مشکلات کشور بیان کردند که این گفت‌وگوها در این خبر تجمیع شده است:

*فروزنده: دولت برای اصلاح وضع اقتصاد سراغ نظام بانکی برود

لطف‌الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به عملکرد دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی و راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در سال جدید اظهار داشت: مقام معظم رهبری سال 95 را به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» عنوان کردند و انتظار بود در وضعیت اقتصادی کشور تحول و شکوفایی ایجاد شود و اقدامات بنیادی صورت گیرد.

فروزنده با بیان اینکه متاسفانه چون سیاست دولت یازدهم کنترل تورم از طریق رکود بود ما شاهد بیکاری و افزایش رکود بودیم، ادامه داد: نگاه دولت برای حل مشکلات و مسائل داخلی برونگرایی است و نتیجه این رویکرد این است که امروز کمتر شهروند ایرانی از وضع اقتصاد نگران نیست.

وی در همین زمینه به نگرانی مقام معظم رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب به صورت مساله‌محور با دولت برخورد کردند و فرمودند اقتصاد مقاومتی اجزای مختلفی دارد و در همین زمینه موضوع اشتغال و تولید را مطرح کردند.

فروزنده با تاکید بر اینکه اگر دولت می‌خواهد وضعیت اقتصاد کنونی را حل کند باید به سراغ نظام بانکی برود چرا که سودها و بهره‌های بالای بانکی بخش تولید را فلج کرده است یادآور شد: بهره‌های بانکی در اختیار افراد خاصی قرار می‌گیرد بنابراین دولت اگر می‌خواهد کاری انجام دهد باید نگاهش به داخل باشد و فضا را برای مردم باز کند وبا قاچاق نیز برخورد مناسبی داشته باشد.

سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ادامه داد: دولت باید واردات را با نظام تعرفه‌ای درست کند و نظام بانکی پشتیبان تولید باشد و در عین حال باید بر روی مشاغل کوچک و خانگی تاکید شود؛ هرچند دولت در این زمینه مباحثی را مطرح می‌کند اما چون نظارت وجود ندارد و سیستم فاسد است این امر محقق نمی‌شود.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود در سال جدید دولت پای کار عمل بیاید خاطرنشان کرد: اقدام عملیاتی در زمینه اقتصاد مقاومتی این است که مردم نه در سخنرانی‌ها بلکه به صورت ملموس اثرات آن را در رونق زندگی خود حس کنند تا بتوان به دولت نمره قابل قبولی داد.

*طائب: تا زمانی که دولت روی برجام مانور دهد شعارش برای «اقتصاد مقاومتی» عاری از صداقت است

حجت‌الاسلام مهدی طائب کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب  نیز با اشاره به عملکرد دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی و نیز راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در سال جدید اظهار داشت: ما برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید نگرش خود را به مسائل اقتصادی تغییر داده و درون‌نگر و برون‌زا باشیم.

طائب با بیان اینکه ما اگر به توانمندی بیرون دل ببندیم، هیچ گاه به اقتصاد مقاومتی نخواهیم رسید، افزود: عملکرد دولت به دلیل نگاه به بیرون در ارتباط با اقتصاد نتیجه‌ای در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی نداشته است و در واقع به نظر می‌رسد اراده‌ای هم برای آن وجود ندارد و به همین دلیل نمی‌توان به دولت هیچ نمره‌ای داد.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه شعار و حرف از سوی دولت زیاد بوده اما در عمل این امر محقق نشده است، یادآور شد: وقتی هواپیما خریده و به داخل کشور آورده و آن را به عنوان سند پیروزی برجام معرفی می‌کنند، مشخص است که هیچ ارتباطی با اقتصاد مقاومتی ندارد.

وی با یادآوری این نکته که ما از آغاز این دولت هیچ تلاشی برای تحقق اقتصاد مقاومتی ندیده‌ایم، افزود: به دلیل نگاه به بیرون، تلاش برای ساخت در داخل متوقف شد از این رو برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید نگاه خود را از بیرون برداریم و به امکانات و ظرفیت‌های داخل تکیه کنیم؛ به طوری که قدرت عرضه در بازار بین‌المللی را داشته باشیم.

طائب با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر افزایش تولید داخلی بر لزوم فراتر رفتن ارتباط با کشورهای خارجی از چند کشور محدود تأکید کرده و گفت: ارتباطات خارجی ما صرفاً با کشورهایی است که خودشان تولیدکننده هستند و ما باید در قبال آنها مصرف‌کننده باشیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در چهار سال گذشته ارتباط ما با کشورهای آفریقایی و آسیایی کم بوده است و ما اولویت‌ را به دلیل برجام به کشورهای تولیدکننده داده‌ایم، خاطرنشان کرد: بنابراین ما باید در قبال این کشورها الزاماً مصرف‌کننده باشیم تا آنها راضی شوند. بنابراین تا زمانی که به دنبال کشورهای سیری‌ناپذیر و استعمارگر برویم به اقتصاد مقاومتی نخواهیم رسید.

وی تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی زمانی محقق می‌شود که ما نگاه خود را تغییر دهیم؛ یعنی بگویند در برجام و اعتماد به بیرون اشتباه کرده‌اند اما تا زمانی که روی برجام مانور می‌دهند، شعارشان برای اقتصاد مقاومتی عاری از صداقت است.

*رجبی: دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی به جای کدخدا به ظرفیت داخلی اعتماد کند

حجت‌الاسلام محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به عملکرد دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی و راهکارهای تحقق اشتغال و تولید در تراز شعار اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: به نظر می‌رسد مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بر استراتژی‌ها و توطئه‌های جدی دشمن تمرکز داشته‌اند؛ چراکه یک بخش از این استراتژی مذاکره و بخش دیگر فشار بر معیشت و اقتصاد مردم بوده است.

رجبی با بیان اینکه دشمنان بر روی اقتصاد ما سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا با تحریم‌ها و فشار بر روی معیشت مردم، آنها را از نظام جدا کنند، افزود: دشمن در صدد است با تحریم‌ها و فشار اعتماد مردم به کارآمدی نظام را تضعیف کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: در این مسیر رهبر معظم انقلاب به عنوان یک دیده‌بان نکته‌سنج همواره مراقب توطئه‌ها بوده‌اند و با نامگذاری سال‌ها، زمینه را برای نهادینه‌سازی اقتصاد مقاومتی ایجاد کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه انتظار مردم و رهبر انقلاب این بود که دولت سال گذشته به عرصه اقتصاد مقاومتی وارد اقدام و عمل شود، تصریح کرد: رهبر انقلاب با همان نگاه حکیمانه امسال را سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نامیدند.

رجبی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان کشور در حوزه منابع طبیعی و نیروی انسانی به 10 میلیون فارغ‌التحصیل و 30 میلیون جوان کارآمد و نیازمند به اشتغال پرداخت و گفت: دولتمردان باید با نگاه به داخل ظرفیت‌های بالقوه را به فعلیت برسانند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی ما به مسئولانی متدین، انقلابی و کارآمد نیاز داریم تا شکوفایی اقتصاد را با ظرفیت‌های داخلی ایجاد کنند، لذا مسئولانی که چنین ویژگی‌هایی نداشته و به جریان فتنه نزدیک باشند، نمی‌توانند شعار اقتصاد مقاومتی را محقق کنند.

وی با یادآوری این مسئله که دولت در سه سال گذشته وقت خود و مردم را به مذاکره گذرانده است، افزود: ما دیدیم که نه‌تنها وعده‌ها محقق نشد، بلکه تحریم‌ها نیز سرجای خود باقی ماند و این باید برای دولتمردان درس عبرت شود که به‌جای اعتماد به کدخدا، به نیروهای داخلی اعتماد کنند.

*گودرزی: دولت باید ورود کالاهای خارجی را بر خود حرام کند/ بدون اتکا به ظرفیت‌های ملی اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس به نامگذاری سال جدید شمسی از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: اقدام و عمل یک فرآیند است و اینگونه نیست که بگوییم اقدام و عمل در یک مقطع محقق شد.

وی با بیان اینکه حرکت مستمر در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی با رویکرد جهادی اقدام و عمل است، افزود: زمانی که رهبر معظم انقلاب اقدام و عمل را به عنوان شعار سال نامگذاری کردند یک طلیعه تحقق اقتصاد مقاومتی را نشان داد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس بر همین اساس اضافه کرد: اما وقتی به کارنامه‌ای که وجود دارد دقیق نگاه می‌کنیم، می‌بینیم آنچنان که شایسته است اقدام و عمل صورت نگرفته؛ اقدام و عمل باید خود را در زندگی مردم نشان داده و سطح زندگی مردم را تغییر دهد.

گودرزی با بیان این مطلب که با کار سطحی و مسائل فرعی مشکلات اساسی جامعه قابل حل نیست، یادآور شد: معضل اصلی امروز جامعه ما که مشهود و محسوس است و به یک درد عمومی در کشور تبدیل شده بیکاری است.

این نماینده مجلس دهم با اشاره به اینکه بیکاری با حمایت از کالای ایرانی وتولید ملی حل می‌شود اظهار داشت:ستون فقرات اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید ملی است. حمایت از تولید ملی هم وجوه مختلفی دارد که یکی از آن فرهنگ‌سازی برای مصرف کالای ایرانی است.

«دولت باید ورود کالاهای خارجی را بر خود حرام کند تا فرهنگ‌سازی شود و مردم هم کالای ایرانی مصرف کنند. اگر امکانات و اعتباری هست هم باید در مسیر تولید صرف شود،‌ البته تولید کارگاه‌های زودبازده و مشاغل خرد را باید در اولویت قرار دهیم.»

وی بر همین اساس، افزود: اینکه عده‌ای وام‌های کلان به نام پروژه‌های شهرستانی می‌گیرند اما در کلان‌شهر سرمایه‌گذاری می‌کنند این اجحاف به حق مردم است و هیچ سنخیتی با ایجاد اشتغال و حمایت از تولید ندارد.

گودرزی همچنین جلوگیری از ورود قاچاق را از دیگر از دیگر وجوه حمایت از تولید ملی خواند و عنوان کرد: نمی‌شود که از یک طرف کالای خارجی مصرف کنیم،‌ الگوی مصرفمان را هم تغییر ندهیم و از طرفی هم در کشور قاچاق وارد شود، بعد ادعا کنیم به دنبال اقتصاد مقاومتی هستیم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس در ادامه با اشاره به اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی بدون روحیه جهادی، قطع امید از دشمنان و چشم دوختن به ظرفیت داخل امکان پذیر نیست، تصریح کرد: بدون اتکا به ظرفیت‌های ملی اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود. هرچند دولت در خط مقدم است اما به این معنا نیست که بگوییم بقیه مسئولیت ندارند لذا همه باید در مقاوم کردن اقتصاد تلاش کنند.

*شورابی: انقلابی بودن برای برخی مدیران در 22 بهمن 57 تمام شده است

وحید شورابی دبیر شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، تصریح کرد: بیانات رهبر معظم انقلاب در اولین روز سال 96 نشان داد که مشکل فعلی کشور مشکل مدیریتی است همچنین ایشان تاکید کردند مدیریت منابع انسانی، مدیریت منابع تولید و مدیریت منابع طبیعی مشکل اصلی کشور است و از لحاظ ظرفیت‌ها مشکلی نداریم.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: همه آنچه که برای تولید و اشتغال نیاز است در کشور وجود دارد لذا باید مشکل مدیریتی کشور علاج شود. دولتی که بر سر کار است و تقریباً 4 سال دوران خدمتش تمام شده است دارای مشکل مدیریتی است.

شورابی گفت: خود آقای هاشمی رفسنجانی خطاب به آقای روحانی گفته بود که رکود از تورم بدتر است؛ یعنی حامی بزرگ ایشان نیز بر روی این مسئله نظر داشتند. دولت نتوانسته اقدام خاصی در حوزه اقتصادی انجام دهد.

دبیر شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد اظهار داشت: بعید است مدیریت حاکم بر کشور بتواند اقدام خاصی را در 2 ماه آینده انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه مردم شاهد بودند که هر جا مدیریت فعال، متدین، انقلابی و کارآمدبوده حل مشکلات جواب داده است خاطر نشان کرد: مثال آن را نیز می‌توان در حوزه دفاعی، هسته‌ای و علمی دید. اما مساله اصلی این است که برخی مدیران اعتقادی به انقلابی عمل کردن در مدیریت ندارند.

شورابی ادامه داد: انقلاب یک حرکت پیوسته و مداوم است و انقلابی بودن یعنی به وضع موجود در مقابل کاستی‌ها راضی نباشیم اما برخی مدیران این نگاه را به انقلاب ندارند.

دبیر شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد تصریح کرد: نگاه به توسعه و سیاست خارجی در منش برخی مدیران هیچ تفاوتی با دوران طاغوت ندارد. الگوی تجویزی در اقتصاد و فرهنگ تفاوت چندانی با تفکر مدیران طاغوتی ندارد. برای برخی انقلابی بودن در 22 بهمن 57 تمام شده است.

*جعفرزاده: تمامی مشکلات کشور نشأت گرفته از عدم تولید محوری است

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت و عضو هیأت رئیسه فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب هم به درستی فرمودند، دشمنان ما تصورشان این است که پاشنه آشیل ما می‌تواند موضوعات اقتصادی باشد چرا که به برکت خون شهدا می‌دانند از طریق مسائل نظامی، جنگ و حمله و گزینه‌های روی میز نتیجه‌ای نخواهند گرفت.

وی افزود: دشمن فکر می‌کند فقط در جهت ناراضی‌تراشی مردم باید حرکت کند که بتواند اتفاقی را رقم بزند و آن ناراضی تراشی؛ فشارهای اقتصادی است.

نماینده مردم رشت در مجلس با اشاره به اینکه جا دارد ما در حوزه اقتصاد کار کنیم و برنامه داشته باشیم، عنوان کرد: نکته‌ای که باید مدنظر همه باشد این است که بدانیم اقتصاد کشوری موفق بوده که توانسته تولید محور باشد.

وی با بیان اینکه تولید محوری یعنی اقتصاد پایدار، خاطرنشان کرد: طبیعی است زمانی که تولید محوری هدف می‌شود، اشتغال خودبه خود در آن مستتر است و تامین خواهد شد؛ لذا اینها باید با یکدیگر تجمیع شوند.

« من فکر می‌کنم شعار سال مبتنی بر نیازمندی‌های اساسی کشور است و بزرگان کشور تصمیماتی می‌گیرند که آن را شعار سال کنند که همه حول آن محور بچرخند.»

جعفرزاده ایمن‌آبادی در ادامه گفت: تمامی مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور به سبب مسئله تولید است و حل این مساله می‌تواند رافع بسیاری از مشکلات باشد.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی در خاتمه یادآور شد: از این حیث نامگذاری امسال انتخاب بسیار درستی بوده که از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر کشور محسوب می‌شود.

*نعمتی: رکود و عدم رونق اقتصادی مشکلات جدی در کشور آفریده است/ باید نظر منتقدان دولت شنیده شود

بهروز نعمتی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به نامگذاری سال جدید توسط رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع اقتصاد و مشکلاتی که بدون تعارف در کشور وجود دارد، موضوع و مباحث اقتصادی مکرر از سوی رهبر معظم انقلاب تکرار می‌شود.

وی افزود: به هرحال ما در بحث رکود اقتصادی و عدم رونق اقتصادی در کشور مشکلات جدی داریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: گرچه دولت در سال‌های اخیر زحمات بسیار خوبی کشیده اما به نظر من کافی نیست و باید به این سمت‌و سو حرکت کنیم که منویات رهبری معظم انقلاب را عمل کنیم.

نعمتی ادامه داد: با توجه به اینکه دغدغه اصلی رهبری بحث اشتغال جوانان است، امسال دولت، مجلس،‌ قوه قضاییه و همه نهادهایی که عمومی و دولتی و غیر دولتی هستند باید تلاششان این باشد که بتوانند به سمتی حرکت کنند که مشکلات اشتغال جوانان را حل کنند.

وی بر همین اساس اضافه کرد: البته در این راستا، علی لاریجانی رئیس مجلس به 7 کمیسیون دستور لازم را ابلاغ کرد؛ برای اینکه مجلس به صورت فعال و جدی کار را آغاز کند و این قدم مثبتی است. رئیس مرکز پژوهش‌ها هم موظف شده با کارشناسان اقتصادی دولت ارتباط گرفته و برنامه ریزی و مواردی که دارای اهمیت بوده و نیازها و خواسته‌های دولت را جمع‌بندی کند و برای ارائه به کمیسیون‌های تخصصی آماده کند تا از طریق آن کمیسیون‌ها به صورت شبانه‌روزی بر این موضوعات کار کنند تا بتوانیم منویات رهبری را جامه عمل بپوشانیم.

این نماینده یکی از دغدغه‌های اصلی موجود را نقش منتقدین عنوان کرد و گفت: در این رابطه هم به روسای کمیسیون‌ها و مرکز پژوهش‌ها تاکید شده که باید نظر منتقدان دولت هم لحاظ شود تا از نظرات جامع و کاملی برخوردارباشیم. از همه نظرات متخصصان دانشگاه‌ها و از مجموعه‌هایی مانند اتاق‌های معدن، صنعت و تجارت و مجموعه‌هایی که بخش خصوصی را مدیریت می‌کنند بهره‌مند شویم چرا که نقش همه اینها کم دیده شده ولی باید در مسائل آینده به صورت بارز و مسلم دیده شود.

نعمتی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موارد مهم در زمینه اقتصادی نقش واردات است که به هر حال هم اداره گمرک و هم دولت باید مکلف شوند تا جایی که امکان دارد با گذاشتن تعرفه‌های واقعی به تولید داخلی رونق دهند. بسیاری از کالاهایی که امروز وارد کشور می‌شوند، باید ساماندهی شوند.

وی با بیان اینکه قوانین زائد و موازی هم باید به نوعی از میان برداریم و آنچه نیاز به بخش خصوصی و دولت است را جامه عمل بپوشانیم، اضافه کرد: با توجه به مباحث اقتصادی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های خود داشتند، نقش بخش خصوصی باید بیشتر از امروز باشد.

نعمتی در خاتمه خاطرنشان کرد: به هر حال ما اگر بتوانیم اقتصادی جامع و پویا داشته باشیم که رو به رشد باشد چاره‌ای نداریم غیر از اینکه بخش خصوصی واقعی را حمایت کنیم؛ مجلس هم به دنبال این است و شاید شان نزول کمیسیون حمایت از تولید ملی هم برای همین است تا فضای کسب و کار برای کشور آماده شود.

*منتظمی: راه‌حل مشکلات مردم «مدیریت فعال و انقلابی» است/ نمره مردودی دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی

متین منتظمی دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری گفت: بی‌شک نمی‌توان منکر دستاوردهای نظام اسلامی در حوزه‌های مختلف علمی، اقتصادی، اجتماعی شد، ولی متاسفانه گاهی دیده می‌شود برخی از مسئولان به گونه‌ای عمل می‌کنند که آنچنان که باید این دستاوردها پیشرفت نمی‌کند و این نیازمند این است که مدیران مخصوصا مدیرانی که در راس هستند انقلابی عمل کنند.

وی ضمن تاکید بر ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه کشور افزود: کشور ما دارای ظرفیت‌های فراوانی است که متاسفانه اخیرا نسبت به این ظرفیت‌ها بی تفاوتی و بی توجهی شده است، زیرا مسئولان احساس کردند می‌توانند با نگاه به غرب و برجام مشکلات کشور را حل کنند که امروز مشخص شده این نگاه، نگاه کاملا غلطی بوده است.

منتظمی ضمن انتقاد از عملکرد مسئولان در رابطه با اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: مقام معظم رهبری سالهاست موضوعات اقتصادی و بخصوص اقتصاد مقاومتی را بعنوان شعار سال مورد تاکید قرار داده‌اند، اما متاسفانه بی توجهی به این مسئله باعث بروز مشکلات فراوانی برای کشور شده است و امروز زمان آن است که مسئولان پاسخ دهند دلیل این بی تفاوتی چه بوده است؟

این فعال دانشجویی اظهار داشت: وقتی استاد یک درس را دوبار تکرار می‌کند یعنی مردود شده‌ایم، دوسال است که  دولت یازدهم نیز در اقتصاد مقاومتی نمره قبولی ندارد.

وی تصریح کرد: امروز برای همه مشخص شده که دشمن قصد دارد از طریق ایجاد مشکلات اقتصادی نظام و مردم را با مشکل روبرو کند و بارها رهبری انقلاب نسبت به این مسئله هشدار دادند و راه حل آن را هم مشخص کردند ولی امروز با گذشت 4 سال از عمر دولت یازدهم می‌بینیم که دولت در رابطه با این راه حل که همان اقتصاد مقاومتی است ناموفق عمل کرده است.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: وقتی استاد یک درس را دوبار تکرار می‌کند یعنی مردود شده‌ایم، دوسال است که  دولت یازدهم نیز در اقتصاد مقاومتی نمره قبولی ندارد.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه با اشاره به انتخابات پیش‌رو گفت: در ابتدا آن چیزی که در این رابطه مهم است مشارکت حداکثری مردم است و البته مردم به درستی بر وظیفه خود واقفند و حساسیت ایین موضوع را درک می‌کنند. در مرحله بعد آنچه اهمیت دارد عمل به مُر قانون است که امیدواریم به این مسئله مخصوصا از طرف سیاستمداران و جناح های مختلف توجه شود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات امروز مردم و کشور افزود: مسلما یک مدیریت فعال، متدین، انقلابی و کارآمد می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و امیدواریم مردم کسی را انتخاب کنند که چنین روحیاتی را داشته باشد زیرا انتخاب نادرست باعث می‌شود اشتباه مردم بیشتر از گذشته شود.

*زاهدی: اشتغال خالص در دولت یازدهم به یک چهارم دولت قبل رسیده است/ واردات 70 هزار میلیارد تومان کالای قاچاق به کشور

محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در آغاز سال جدید و تأکید ایشان بر تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: موضوع اقتصاد مقاومتی تنها از سال قبل شروع نشد، از سال‌های قبل هم مقام معظم رهبری در فرمایشات‌شان روی اقتصاد مقاومتی مدام تأکید می‌کردند اما سال گذشته را به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند.

وی افزود: در خصوص موضوع اقتصاد مقاومتی مسائل متعددی مطرح است، یکی از موضوعات جدی در این باره «رکود» است، خروج از رکود و فعال شدن چرخه تولید داخلی در کشور از دغدغه‌های جدی در این باره است.

زاهدی با بیان اینکه متأسفانه آمار و ارقام نشان می‌دهد که رکود در کشور بیشتر شده است، گفت: در موضوع بیکاری و اشتغال جوانان هم وقتی آمارهای موجود را با آمارهای سالیان قبل مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم اشتغال خالص در این دولت به یک چهارم دولت قبل رسیده است، نرخ بیکاری در دولت قبل حدود 10.1 درصد بود اما هم‌اکنون نرخ بیکاری در کشور حدود 12.5 درصد است.

نماینده کرمان در مجلس تصریح کرد: متأسفانه در زمینه قاچاق کالاهای خارجی که مقام معظم رهبری نیز به برخی مصادیق آن اشاره داشتند، شاهد مسائل نگران‌کننده‌ای هستیم، کالاهای خارجی قاچاق به وفور وارد کشور می‌شوند، آمارها عددی حدود 20 میلیارد دلار را نشان می‌دهد، این رقم یعنی تقریباً نزدیک به 70 هزار میلیارد تومان واردات کالای قاچاق به کشور؛ حال ببینید این موضوع چه ضربه مهلکی به تولید داخلی و مصرف کالاهای داخلی وارد می‌کند، به خصوص در پوشاک، کفش و مواد غذایی که کالاهای کاملاً مصرفی هستند و ورود این کالاهای مصرفی به داخل کشور تأثیرگذاری در پویایی اقتصاد کشور ندارد.

وی با بیان اینکه عمده کالاهای قاچاق کالاهای مصرفی بوده است، تأکید کرد: از طرفی باید توجه داشت که در اقتصاد مقاومتی شفافیت اقتصاد به خصوص در حوزه‌های بانکی امر مهمی است، نقدینگی بانک‌ها فوق‌العاده کم شده است و میزان تسهیلات پرداختی به مشتریان کاهش یافته است، از طرفی با توجه به سوءاستفاده‌های بزرگ بانکی و تخلفات صورت‌گرفته در بانک‌های کشور، مردم بعضاً‌ اعتمادشان را به سیستم بانکی کشور از دست دادند، همه این موارد مسائلی هستند که دولت باید بیش از پیش برای حل آنها توجه و اقدام کند.

*مقبل: وعده‌های رئیس‌جمهور طوری است که گویا به تقویم کاری رو به پایان خود نگاه نمی‌کند

فائز مقبل جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس تصریح کرد: شکست در عملیاتی کردن وعده های انتخاباتی دولت را برآن داشته تا با اتخاذ ژست های طلبکارانه علاوه بر تقسیم هزینه های گزاف اشتباهات و ناکارآمدی خود، ذهن پرسشگر آحاد جامعه را نیز از موضوع اصلی و پاسخگویی به عملکرد ضعیف خود منحرف نماید.

وی ادامه داد: پروژه عبور حامیان سابق دولت از شخص رئیس جمهور و اظهار گلایه‌مندی معاون اول و اظهارات وزیر امورخارجه همگی حاکی از شکست سیاسی دولت هم در عرصه سیاست داخلی و هم در عرصه سیاست خارجی است.

این فعال دانشجویی خاطر نشان کرد: می‌توان گفت دولت به واقع گرفتار شعار امید شده است چرا که همواره از امیدواری در حل مشکلات سخن می‌گوید. و این در حالی است که وعده‌های رئیس جمهور طوری است که گویا به تقویم کاری خود که رو به پایان است نگاه نمی‌کند.

*رفیعی: بانک‌ها در اقتصاد مقاومتی باید از بخش خصوصی پشتیبانی کنند

انوشیروان رفیعی مسئول قرارگاه فضای مجازی بسیج دانشجویی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: در اقتصاد مقاومتی، یک رکن اساسی و مهم مقاوم بودن اقتصاد است یعنی باید بتواند در مقابل آنچه که ممکن است در معرض توطئه دشمن قرار بگیرد، مقاومت کند.

وی ادامه داد: مقاوم بودن اقتصاد در سطح کلان می‌تواند تمام نیازهای کشور را برطرف ساخته و حتی دشمن را نسبت به بعضی کالاهای خاص به کشورمان نیازمند سازد. طبق فرمایشات رهبری این مدل اقتصاد چندین بخش کلی دارد که می‌توان به مقاوم بودن اقتصاد،استفاده از همه ظرفیت های دولتی و مردمی، حمایت از تولید ملی، مدیریت منابع ارزی و مدیریت مصرف اشاره کرد.

این فعال دانشجویی در این باره بیان داشت: هر کدام از این بخش‌ها شامل هزاران زیرمجموعه و شاخ و برگ است که اقتصاد مقاومتی را همچون درختی استوار در برابر طوفان‌ها محافظت خواهد کرد. طبق تعبیر رهبری ،اقتصاد مقاومتی درون زا است یعنی از دل ظرفیت‌های کشور و مردم می‌جوشد.

رفیعی تاکید کرد: رشد این نهال و این درخت، متکی به امکانات کشور خودمان است. البته این مهم زمانی اتفاق خواهد افتاد که صفر تا صد این کار با دقت انجام شود. به طور مثال در حوزه استفاده از ظرفیت‌ها، بخش عمده مشکلات بانک ها هستند که باید پای کار آمده و از بخش خصوصی پشتیبانی لازم را به عمل آورند. باید این قوانین و مقررات دست و پا گیر برطرف شده و حمایت جدی صورت بگیرد.

انتهای پیام/

 

http://fna.ir/P6USYB اخبار مرتبط دولت در کلاس اقتصاد مقاومتی «رفوزه» شده/ سال گذشته یکی از بدترین سال‌ها در تولید ملی و اشتغال بود/ دولت باید کمک و حمایت کند/ ماجرای آقازاده‌ای که میلیاردها تومان به جیب زد96/01/05 - 16:23



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی به جای «کدخدا» به ظرفیت داخلی اعتماد کند/ دولت ورود کالاهای خارجی را بر خود حرام کند/ واردات 70 هزار میلیارد تومان کالای قاچاق به کشور»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..