تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آپنه خواب می تواند مانع رشد مغز کودک شود

سلامت نیوز: یک مطالعه تازه نشان می دهد آپنه یا وقفه تنفسی در هنگام خواب در کودکان می تواند به کاهش مقدار ماده خاکستری مغز منجر شود؛ ماده خاکستری یکی از بخش های سیستم عصبی مرکزی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز، گمان می رود آپنه خواب حدود پنج درصد از کودکان جهان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما در حال حاضر اطلاعات زیادی درباره اثر آن بر رشد مغز کودکان در دسترس نیست.
آپنه خواب معمولا در اثر شل شدن عضلات گلو و انسداد راه های عبور هوا به وجود می آید و در نتیجه باعث توقف در تنفس هنگام خواب در شب می شود.
هنگامی که حلق بسته و مانع عبور هوا می شود، مغز احساس خطر کرده و فرد را از خواب بیدار می کند سپس این عضلات منقبض شده و مشکل انسداد برطرف می شود.
این وقفه های بسیار کوتاه می تواند در طول شب 5 تا 30 بار در هر ساعت اتفاق افتد.
محققان دانشگاه شیکاگو در یک مطالعه تازه اثر آپنه خواب را بر مغز 16 کودک مبتلا به آپنه خواب انسدادی در سن 7 تا 11 سال بررسی کردند.
این کودکان تحت آزمایش های عصبی شناختی قرار گرفتند و با استفاده از تصویر برداری (MRI) اسکن شدند.
دکتر لیلا خیراندیش گوزل مدیر تحقیق خواب بالینی کودکان در دانشگاه شیکاگو که تیم تحقیق را اداره می کرد، با همکاری محققان دانشگاه کالیفرنیا تصاویر اسکن شده را بررسی کردند.
نتایج این آزمایش و اسکن های مغز با نتایج آزمایش های مربوط به 9 کودک دیگر که به آپنه خواب مبتلا نبودند بر اساس جنسیت، سن، وزن و قومیت مقایسه شدند.
همچنین وضعیت کودکان مبتلا به آپنه خواب با اطلاعات یک پایگاه داده از 191 اسکن تصویر برداری MRI در یک پایگاه داده موسسه ملی سلامت که از قبل موجود بود، مقایسه شدند.
هنگامی که بررسی ها به اتمام رسید، نتایج این مطالعه جالب توجه بود چرا که کودکان مبتلا به آپنه انسددی خواب کاهش قابل توجهی در حجم ماده خاکستری داشتند.

**این کاهش ماده خاکستری در طیفی از مناطق مغز ظاهر شد که شامل:
- قشر قدامی یا پیشانی؛ که با حل مسئله، حرکت، زبان، حافظه، کنترل تکانه و قضاوت درگیر است.
- قشر جلویی مغز؛ که رفتار پیچیده، شخصیت، و برنامه ریزی را پردازش می کند.
-قشر جداری؛ که ورودی حسی را ادغام می کند.
- لوب گیجگاهی؛ که شنوایی و گوش دادن انتخابی را مدیریت می کند.
- ساقه مغز؛ که عملکرد تنفسی و قلبی و عروقی را کنترل می کند.
نتایج این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شد، اما به مطالعات بیشتری برای پشتیبانی و گسترش آن نیاز است.
از آنجا که آپنه خواب یک اختلال قابل درمان است، والدینی که نگران احتمال ابتلای کودک خود به این بیماری هستند لازم است بی درنگ برای بررسی آن به متخصص مراجعه کنند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آپنه خواب می تواند مانع رشد مغز کودک شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..