تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آش چریش؛ غذای دلنشین روزهای بهاری مردم خراسان شمالی + طرز تهیه با تصاویر

ساعت: 10:09 منتشر شده در مورخ: 1396/01/06 شناسه خبر: 1070710

گیاه چریش در فصل بهار در همه سبزی فروشی ها عرضه می شود مردم خراسان شمالی بخصوص روستاییان با استفاده از این گیاه آشی موسوم به آش چریش و نانی به نام نان چریشی درست می‌کنند .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه ساجده، هر بوته گیاه چریش چندین برگ دارد که مانند سبزی تره قسمت انتهایی آن در غلافی سفیدرنگ پیچیده شده‌ است،  گیاه چریش در فصل بهار در همه سبزی فروشی ها عرضه می شود مردم خراسان شمالی بخصوص روستاییان با استفاده از این گیاه آشی موسوم به آش چریش و نانی به نام نان چریشی درست می‌کنند .

گیاه چریش در خراسان شمالی به لحاظ شرایط اقلیمی آن بخصوص در مناطق شمالی در منطقه گلول شیروان، راز و جرگلان، ارتفاعات اسدلی و کوه شاه جهان اسفراین، سالوک، کوه بهار، قزلق و شوقان جاجرم و مناطقی از شهرستان مانه و سملقان می‌روید .

این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی اش قابلیت دارویی نیز دارد .

 

Image result for ‫چریش در خراسان شمالی‬‎

 

علاوه بر مصرف دارویی آن به‌تنهایی و یا در ترکیب با سایر گیاهان ارزش آن مضاعف می‌شود و در طب سنتی برای مداوای عوارض لکه‌های پوستی، اگزما، شکستگی اعضای بدن و جلوگیری ‌از ریزش مو و تقویت پیازمو نیز کاربرد دارد .

 

در ادامه کارشناس آشپزی راه ساجده دستور پخت آش چریش را تقدیم تان می کند:

مواد اولیه:

 چریش یک کیلو، یارمه یک پیمانه (گندم پوست کنده وخورد شده)، نخود یک پیمانه، نمک، فلفل، ادویه، دوغ، روغن، پیازداغ ونعناع داغ برای تزیین روی آش

 

 

طرز تهیه آش چریش: 

چریش را پاک کرده و خوب ریز می کنیم ومی شوریم وکنار می گذاریم تا آبش کشیده شود، سپس یارمه و نخود را از قبل شسته و چند بار آبکشی می کنیم و داخل قابلمه مورد نظر می ریزیم و می گذاریم خوب پخته شود.

 

 

بعد چریش را اضافه می کنیم و زمان می دهیم  تا چریش ها خوب نرم و پخته شود وآب اضافی آن بخار شود.

 

 

اگر در آخر پخت دیدیم آب اضافه دارد کمی آرد را در آب حل می کنیم و به مواد داخل آش اشافه می کنیم تا کمی آب آش غلیظ شود و بعد با

پیاز داغ ونعناع داغ تزیین می کنیم وبا دوغ میل می کنیم /نوش جان

 

 

کارشناس اشپزی: رقیه رحمانی/انتهای خبر




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آش چریش؛ غذای دلنشین روزهای بهاری مردم خراسان شمالی + طرز تهیه با تصاویر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..