تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چادگان، بهشت اصفهان/ از زای

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چادگان، نام باستانی این شهر «پاراتاک» بوده که بعدها به چادگان تغییر پیدا کرد. نام چادگان از دو بخش «چاد» و «گان» تشکیل‌ شده است. چاد کلمه‌ای ترکی به معنای شیار، شکاف و دره و گان، پسوند نسبت است. قرار گرفتن بافت قدیم شهر چادگان در میان دره‌ای کوچک با معنای لغوی آن یکسان است.

بنا بر شنیده‌های محلی سابقه این شهر به دوره‌ هخامنشیان برمی‌گردد و روزگاری که پادشاهان هخامنشی در این سرزمین خوش آب‌وهوا گردهم می‌آمدند، چه برای تفریح و چه برای گردآوری سپاه و لشگریان، آخرین پادشاه هخامنشی برای گردآوری سپاه به پاراتاک آمده و از این راه با عبور از دهات دیگر به همدان رهسپار شده است. درباره اقامت اسکندر در این محل روایات مختلفی وجود دارد.

جاذبه‌های بی‌بدیل این شهرستان مانند دهکده‌های تفریحی و فرهنگی، طبیعت بکر روستاهایی مانند حجت‌آباد و درکان، حاشیه رودخانه زاینده‌رود در روستاهای بخش چنارود چادگان، دامنه‌های کوهستانی رشته‌کوه‌های دالان کوه و بسیار جاذبه‌های دیگر همه از دلایلی هستند که چادگان همیشه جزء انتخاب‌های نخست گردشگران برای بازدید و تفریح باشد.

بسیاری از مسافران فصل‌های بهار و تابستان را برای گردش در این شهر انتخاب می‌کنند، اما اگر کسی فقط یک‌بار در زمستان به این شهر بیاید شاید خاطرات به‌یادماندنی را در این شهرستان تجربه کند.

زاینده رود برفی حال و هوای دیگری دارد

علاوه بر مناطق کوهستانی که شرایط خوبی را برای اسکی و ورزش‌های زمستانی مهیا می‌کنند مشاهده رودخانه زاینده‌رود در روزهای برفی این شهر حال و هوای دیگری دارد.

درباره ارتفاعات این شهرستان باید گفت: بلندترین و پست‌ترین نقاط ارتفاعی شهرستان به ترتیب برابر 3915 متر و 1950 متر از سطح دریا هستند که بر این اساس ارتفاع متوسط منطقه 2932 متر محاسبه می‌شود.

مهم‌ترین رشته‌کوه‌های شهرستان در حاشیه شمالی شامل ارتفاعات بزی نو (2952 متر) و دالان کوه (3915 متر)، در حاشیه جنوب غربی شامل کوه خوربه (3050 متر) و کوه گرگونک (3300 متر)، در حاشیه غربی شامل کوه سفید (3213 متر) و کوه ترکی (3085 متر) و در حاشیه جنوبی شامل کوه برآفتاب (31455 متر) و کوه شیدا (28400 متر) هستند.

ارتفاع متوسط شهر چادگان 23 هزار و 100 متر محاسبه شده و لازم است این‌همه ظرفیت کوهستانی در مسیر ورزش و برگزاری اردوهای ملی و تورنمت‌های بین‌المللی مورد استفاده قرار بگیرد.

درباره موقعیت جغرافیایی این شهرستان باید گفت به‌قدری مناسب برای فعالیت‌های علمی است که حتی این شهر در یکی از مراکز اصلی رصد آخرین خورشیدگرفتگی قرن بیستم بود.

موقعیت جغرافیایی این شهرستان امکان مشاهده خورشیدگرفتگی کامل را فراهم می‌کرد به همین علت تعداد زیادی از بازدیدکنندگان داخلی و خارجی در آخرین خورشیدگرفتگی قرن بیستم در روز 20 مرداد سال 1378 (11 اوت 1999) در چادگان حضور داشتند.

مقبره کاوه آهنگر در چادگان

چادگان را شهرستان تاریخی هم می‌توان خواند چراکه مقبره کاوه آهنگر در این شهرستان و در روستای "مشهدکاوه" قرار دارد که اگرچه هم‌اکنون وضعیت مناسبی ندارد، اما می‌توان پیش‌بینی کرد در سال‌های آینده به یکی از جاذبه‌های بزرگ کشور برای جذب گردشگران تبدیل شود.

برای کسانی که قصد سفر به این روستا را دارند می‌توان گفت این روستا را با نام‌هایی چون دهستان کاوه، دهستان کاوه آهنگر یا مشهد می‌شناسند. اسم این دهستان «کودلیه» بوده و بعد از قیام کاوه آهنگر نام این دهستان تغییر کرده است؛ زیرا آرامگاه کاوه آهنگر و پسرش در این مکان قرار دارد. این آرامگاه تجلی عشق به ایران زمین کاوه آهنگر یکی از اسطوره‌های تاریخی ایران است.

خانه معظم‌الملک میرپنج

مهم‌ترین جاذبه تاریخی چادگان، خانه «معظم الملک میر پنج» به شماره ثبت 21815 است. این ساختمان دارای زیرزمین، تالارها و اتاق‌های وسیع با دیوارهایی مزین به نقوش و آیینه‌کاری‌های ظریف است. تزئینات خانه متأثر از تزئینات قرن گذشته اروپا ولی ساخت آن مطابق با موقعیت جغرافیایی این منطقه بنا شده است. به همین دلیل و به جهت موقعیت کوهستانی منطقه و جلوگیری از ورود سرما، در جلو ایوان اتاق‌خواب جداره‌ای از شیشه‌های الوان به‌صورت قرینه قرار گرفته‌اند. در مقابل عمارت هم حوضی بزرگ تصویر خانه را با شیشه‌های رنگینش منعکس می‌سازد.

رودخانه زاینده‌رود نگین چادگان

شاید اغراق نباشد اگر تمام زیبایی‌های این شهرستان را که کم هم نیستند در یک کفه ترازو و زاینده‌رود را هم در دیگر کفه این ترازو ببینیم.

این رودخانه که البته در سال‌های اخیر وضعیت مناسبی به خاطر کمبود آب ندارد اما از چشم‌نوازترین مناظری است که هر فرد می‌تواند در زندگی خود ببیند.

دریاچه سد زاینده‌رود با مساحت 45 کیلومترمربع، در مجاورت شهر چادگان در 110 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد. ارتفاع این دریاچه حدود 2000 متر از سطح دریا است. سد زاینده‌رود در سال 1349 خورشیدی روی رودخانه زاینده‌رود در استان اصفهان به‌منظور تأمین بخشی از آب آشامیدنی استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد، تأمین آب کشاورزی حوضه زاینده‌رود، کنترل سیلاب‌های فصلی و تولید برق ساخته شد. حجم مخزن این سد در بیشترین میزان 1470 میلیون مترمکعب و حجم مفید آن 1090 میلیون مترمکعب است.

متأسفانه خشک‌سالی‌های سال‌های گذشته حجم آب ذخیره این سد را که تنها منبع تأمین‌کننده آب آشامیدنی ساکنان استان اصفهان و استان‌های هم‌جوار است به‌شدت کاهش داده است. دریاچه سد زاینده‌رود زیستگاه ماهیانی همچون انواع قزل‌آلای رنگین‌کمان، کپور و زرد است و افراد بسیاری برای ماهی‌گیری به این منطقه مراجعه می‌کنند.

حاشیه رودخانه زاینده‌رود تفریحگاه گردشگران

برخی از روستاهای بخش چنارود و مرکزی چادگان در کنار این رودخانه بنا نهاده شده‌اند و می‌توان روستاهای اورگان و حجت‌آباد چادگان را روستاهای شاخص حاشیه زاینده‌رود معرفی کرد چراکه نخستین پل رودخانه زاینده‌رود از آغاز تا پایاب در روستای اورگان چادگان است و روستای حجت‌آباد چادگان هم به دلیل باغ‌کاری‌های فراوان ازجمله روستاهای موفق و شاخص استان اصفهان به‌حساب می‌آید.

سرمایه‌گذاری دستگاهها در ایجاد دهکده‌های تفریحی فرهنگی

ارگان‌ها و ادارات بسیاری اقدام به ویلا و دهکده سازی در کنار رودخانه زاینده‌رود در چادگان کردند که شاخص‌ترین این دهکده‌ها را می‌توان دهکده تفریحی شهرداری، دهکده آموزش‌وپرورش، دهکده‌های وحدت و نیروی انتظامی خواند.

رونق اقتصاد ویلاسازی و خریدوفروش ویلاهای تفریحی در سال‌های اخیر اگر چه برخی مواقع تهدیدهایی مانند افزایش گرانی زمین‌های مسکونی در شهر چادگان را در پی داشته است اما رونق اقتصادی حاصل از حضور گردشگران و ساخت‌وسازهای عمرانی را هم نمی‌توان در نظر نگرفت.

بارگاه پدر شاهد عبدالعظیم حسنی از مهمترین اماکن زیارتی چادگان

از مهم‌ترین اماکن زیارتی شهرستان چادگان و شهر رزوه امامزاده عبدالله ابن زید حسنی است که پدر شاه عبدالعظیم شهرری هست. شهر رزوه در منطق چادگان به علت وجود بارگاه امامزاده عبدالله زید حسنی به شهر مذهبی معروف شده است و سالانه بسیاری از مراسم‌های بزرگ اهالی شهرستان چادگان در این حرم برگزار می‌شود.

مشاهیر چادگان

حاج مصطفی قلی خان امیر پنجه

از اقدامات فرهنگی وی می‌توان به ساخت مسجد جامع چادگان و پایه‌ریزی عمارت معظم الملک که اکنون پایگاه میراث فرهنگی است اشاره کرد.

ملا محمد صالح فریدنی چادگانی

ملا محمد صالح در سال 1203 ش در چادگان به‌دنیا آمد، آخوند ملا محمد صالح در شب جمعه پانزدهم ماه شوال 1320 ق/1291 ش در سن نود سالگی در زادگاهش دیده از جهان فرو بست و در قبرستان شهدای گمنام کنونی دفن گردید.

آقا سید ابوالفضل فصیحی

از روحانیون برجسته دوره قاجار و مشروطیت است که از نظر علمی و قفه‌ مرجع برخی دیگر از علمای منطقه بوده است. این روحانی برجسته در وقایع مشروطه و پس‌ازآن سردمدار جنبش انقلابی بود. ازاین‌رو وی محبوبیت خاصی در بین مردم داشته است. سید ابوالفضل فصیحی در دوره‌ احمدشاه و در سال 1298 شمسی فوت کرد و در قبرستان شهدای گمنام کنونی دفن است.

ملا غلامحسین ربانی

ملا غلامحسین ربانی از عالمان دوره مشروطیت چادگان و پس از آن است. وی از شاگردان جهانگیر خان قشقایی بوده است که مانند استاد خود تا آخر عمر تغییر لباس نداد. ملا غلامحسین در سال 1333 شمسی وفات یافت و در تکیه صاحب روضات اصفهان به خاک سپرده شد.

حاج سید اسدالله انالوجه‌ای

حاج سید اسدالله ساکن روستای انالوجه از روستاهای بخش مرکزی چادگان بوده است. این روحانی مورد مرحمت صدراعظم دولت ایران، میرزا آقاخان اعتمادالدوله قرار گرفته است و به نواب اشرف، حاکم منطقه امر کرده که از این روستا به احترام این عالم، مالیات گرفته نشود.

سید محمد شهیر فریدنی (آتش)

از مشاهیر گذشته چادگان در زمینه فرهنگ، ادب و شعر می‌توان به حاج سید محمد شهیر فریدنی و متخلص به (آتش) اشاره کرد. وی در دوره فتحعلی شاه و در سال 1186 ش در چادگان به دنیا آمد.

میرزا عزیز محتاج

میرزا عزیز الله خانی از خمله مکتب داران، شاعران و اولین معلم در سیستم جدید آموزشی بوده است که شاگردان بسیاری در مکتب و کلاس او به آموختن علم و معرفت پرداخته‌اند.

میرزا عزیز فرزند حسن در سال 1257 شمسی در چادگان به دنیا آمد. وی پس از نیم‌قرن تعلیم و تربیت، در 1338 شمسی در چادگان دیده از جهان بست.

استاد غلامحسین فیض‌اللهی

استاد غلامحسین یکی از هنرمندان میناکار معاصر و از مشاهیر ایران زمین در زمینه صنایع‌دستی است. وی در سال 1307 شمسی در چادگان به دنیا آمد. استاد غلامحسین فیض اللهی حدود بیست سال در خدمت استاد شکرالله صنیع زاده شاگردی کرد تا به درجه استادی در کار میناکاری رسید. ویدر نوزدهم آذر 1376 شمسی دیده از جهان فروبست و در قطعه نام‌آوران باغ رضوان اصفهان مدفون شد.

اهالی مهمان‌نواز شهرستان چادگان منتظر بازدید تمام گردشگران از سراسر کشور هستند و امیدوار خواهند بود خاطرات به‌یادماندنی از این شهرستان در ذهن گردشگران به یادگار بماند.

گزارش از محمد علیقلیان

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چادگان، بهشت اصفهان/ از زای»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..