تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




یمن در سالی که گذشت/غیرنظامیان همچنان هدف حملات هوایی آل سعود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ششم فروردین دو سال قبل مقامات سعودی با هدف تغییر در ساختار سیاسی یمن و افزایش نفوذ خود در این کشور، دستور حمله به فقیرترین کشور منطقه را صادر کردند. ریاض امیدوار بود در کمتر از یکماه به اهداف خود دست یابد و منصور الهادی را به قدرت برگرداند. اما مقاومت ارتش، کمیته های مردمی و انصارالله یمن باعث شد تا عربستان علی رغم حمایت چند کشور دیگر و همچنین برخورداری از تجهیزات لجستیکی گسترده در یک نبرد فرسایشی گیر کند.

عربستان که رهبری یک ائتلاف نظامی در یمن را بر عهده گرفته بود در دو سال گذشته از ابزارهای مختلفی برای از بین بردن مقاومت یمنی ها استفاده کرده است. طبق اعتراف احمد عسیری سخنگوی ائتلاف تجاوز به یمن، ریاض در همان ابتدای جنگ بمب های بمب های خوشه ای نوع CBU-105 علیه مردم این کشور به کار برد که بر اساس قرارداد سال 2008 استفاده از این نوع بمب نقض حقوق بشر به شمار می رود.

حکومت سعودی در این نبرد تلاش کرد با هدف قرار دادن غیرنظامیان، زیرساخت های اقتصادی، مراکز مهم تجاری، بیمارستان ها، مدارس و انبارهای آذوقه غذا مردم، رهبران انصارالله و مقامات ارتش را وادار به تسلیم کند. بر همین اساس در یک طول یک سال اول این جنگ، بیش از 2700 نفر شهید و مجروح شدند. 1136 مرکز و تاسیسات دولتی، 611 انبار مواد غذایی، 389 بازار تجاری، 221 مرکز گردشگری و آثار باستانی-تاریخی، 851 مدرسه و دانشگاه، 258 مرکز بهداشتی، 10 بندر و 14 فرودگاه، 530 پل و مسیر ارتباطی، 140 نیروگاه و مبدل برق، 664 مسجد و بیش از 364 هزار منزل مسکونی منهدم شد. همچنین جنگ در یک سال اول، نزدیک به سه میبیون آواره بر جای گذاشت.

در همین راستا سازمان ملل با اشاره به حملات هوایی بی امان عربستان و نابودسازی مراکز مهم جمعیتی و تجاری یمن، اعلام کرد اقتصاد این کشور به صورت عمدی ویران شده است. اما با وجود محکومیت های متعدد اقدامات عربستان از سوی نهادهای حقوق بشری، برخی کشورهای خاورمیانه، این روند در سال دوم جنگ نیز تداوم یافت.

در همین رابطه روزنامه گاردین در خرداد سال گذشته در گزارشی افشا کرد «بیش از یک سوم حملات هوایی صورت گرفته توسط عربستان، علیه اهداف غیرنظامی بوده است.» بر این اساس در یک سال و نیم از آغاز حمله به یمن، بالغ بر 8 هزار و 600 حمله هوایی توسط آل سعود و متحدانش صورت گرفت که 3 هزار و 577 مورد آن علیه مواضع نظامی و 3 هزار و 158 مورد دیگر علیه مواضع غیرنظامی بود.

ریاض با ادامه سیاست مقابله با مردم بی دفاع یمن، در یک سال اخیر مراکز غیرنظامی را بدون هیچ توجیه جنگی نابود کرده است. در همین رابطه در مرداد ماه، جنگنده های سعودی با بمباران یک بیمارستان 19 تن از جمله یک پزشک اسپانیایی را کشتندکه گفته می شود حمله به این بیمارستان پنجمین و مرگبارترین حمله به بیمارستان های تحت حمایت سازمان پزشکان بدون مرز در یمن به شمار می رود. در اواخر تابستان نیز بمباران یک مدرسه آموزش قرآن در استان صعده، باعث شهادت 10 کودک و مجروح شدن 28 تن شد.

همچنین در اواسط مهر یکی از غیرانسانی ترین اقدامات جنگی آل سعود در یمن به وقوع پیوست. در این حادثهمحل برگزاری مراسم درگذشت پدر «جلال الرویشان» وزیرداخله پیشین یمن، در جنوب صنعا هدف بمباران های هوایی قرار گرفت که طبق گزارش وزارت بهداشت یمن شمار قربانیان این جنایت به 700 شهید و زخمی رسید. این حمله به قدری افکار عمومی جهان را آزرده خاطر ساخت که آمریکا با وجود پشتیبانی های سیاسی، اطلاعاتی و نظامی از عربستان در جنگ یمن اعلام کرد کاخ سفید در کمک های تسلیحاتی خود به ائتلاف تحت رهبری ریاض تجدید نظر خواهد کرد.

با این حال، رویکرد سعودی ها تغییر نکرد. از همین رو در دی ماه نیز یک مدرسه ابتدایی شهر در «نهم» در شمال غربی صنعاء هدف بمباران قرار گرفت که بر اثر آن 8 دانش آموز شهید و 15 تن دیگر مجروح شدند.

به بن بست رسیدن تلاش های دیپلماتیک بین المللی و عدم پذیرش شروط آل سعود برای رسیدن به راه حلی سیاسی از سوی انصارالله، بر شدت حملات ائتلاف نظامی علیه یمن و به ویژه عشایر و قبایلی که با انصارالله همکاری می کنند، افزود.  طبق گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر در چند ماه منتهی به پایان سال دوم جنگ و هشدارهای جهانی در خصوص غیرنظامیان یمن، عربستان دست به بمباران های متعددی زده است که از این میان می توان به چند نمونه به عنوان مهمترین و پرتلفات ترین این حملات اشاره کرد: جان باختن دست کم 29 تن در بمباران یکی از اردوگاه های آوارگان، کشته شدن بیش از30 نفر در حمله هوایی به کارخانه لبنیات نزدیک بندر الحدیده، 60 غیرنظامی در شهر زبیده، نزدیک به 70 تن در بازار در روستای مثلث عاهم، دست کم 100 نفر کشته و زخمی در مراسم عروسی در سنبان در استان ذمار و همچنین از بین رفتن 25 غیرنظامی در حملات هوایی زندانی در شهر عبس.

بمباران های هوایی بی‌امان علاوه بر تحمیل تلفات سنگین بر ملت یمن، با از بین بردن زیرساخت‌های عمومی و خصوصی مانع ارسال کمک‌های دارویی، غذایی و بشردوستانه به غیرنظامیان شد. بر همین اساس در بهمن ماه جیمی مک گلدریک، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه یمن اظهار داشت: «این کشور دارای ذخیره گندمی است که به مدت تقریبی حداکثر سه ماه کفایت خواهد کرد. اوضاع یمن فاجعه آمیز است و به سرعت وخیم‌تر می‌شود. حدود سه میلیون و 300 هزار نفر از جمله دو میلیون و یکصد هزار کودک یمنی با سوء تغذیه شدید دست به گریبان هستند.»

همچنین طبق آمار منتشر شده سازمان ملل از مجموع 27 میلیون نفر جمعیت کشور یمن، حدود 19 میلیون یمنی یاز به کمک و حمایت دارند که از این تعداد، 7 میلیون شهروند این کشور نمی دانند وعده بعدی غذای خود را از کجا و چگونه فراهم کنند.

با این حال سعودی ها بدون توجه به گزارش های سازمان ملل و مشاهده وضعیت رقت بار مردم یمن، در آستانه ورود به سومین سال جنگ در این کشور به نقض گسترده حقوق بشر و کودک کشی ادامه می دهد. در همین راستا یونیسف در آخرین گزارش خود که اواخر سال 95 ارائه داد اعلام کرد در دو سال گذشته دست کم 1546 کودک کشته و 2450 کودک معلول شده اند.

ملت مظلوم یمن در حالی این خسارات بزرگ و بعضا غیر قابل جبران را می پردازند که حاضر نشدند با بازگشت دوباره منصور الهادی و تحولات سیاسی مورد نظر عربستان کنار بیایند و در این میان هشدارهای سازمان های بین المللی هیچ دستاوردی برای مردم یمن نداشته است. از این رو پیش بینی می شود جوانان این کشور بر ایستادگی در برابر خواسته های غیرقانونی و زورگویانه ریاض بیفزایند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «یمن در سالی که گذشت/غیرنظامیان همچنان هدف حملات هوایی آل سعود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..