تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سخنگو بودن تجربه خاص و هیجان‌انگیزی بود/ طرح تحول به 10 سال زمان نیاز دارد/پدرم با گرفتن دشت اول سال از من سال نو را آغاز می‌کرد

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزارت بهداشت مسئولیت سلامت و بهداشت مردم را بر عهده دارد و یکی از حساس‌ترین وزارتخانه‌های کشور است که در دولت یازدهم به موفقیت‌هایی از جمله اجرای طرح تحول نظام سلامت دست یافته که در این طرح بیش از ۵۰ میلیون پرونده الکترونیکی سلامت تشکیل شده و طرح پزشک خانواده در اکثر روستا‌ها‌ و حاشیه شهر‌ها انجام شده است.   

حال در این روز‌های پایانی سال پای صحبت سخنگوی وزارت بهداشت می‌نشینیم تا از دغدغه و مسائل پیش روی وی جویا شویم. 

**باشگاه خبرنگاران: با توجه به اینکه امسال آخرین نوروز دولت یازدهم می‌باشد بخشی از بزرگترین دستاورد‌ها طی ۳ سال اخیر را نام ببرید.

مهمترین دستاورد وزارت بهداشت اولویت گذاری جدی برای سلامت مردم بوده که قبل از آغاز طرح تحول سلامت بخش زیادی از هزینه های درمانی از جیب مردم پرداخت می شد و با این طرح فصل نوینی از ارائه خدمات بهداشتی درمانی، محافظت مالی مناسب از مخاطرات ناشی از بیماری‌ها و اهمیت دادن به رضایت مردم در حوزه سلامت شروع شد. 

یک دستاورد بزرگ در سه سال اخیر توجه جدی و نهادینه به فقرا در حوزه سلامت است که طبق تعلیمات اسلامی و توصیه سازمان جهانی بهداشت در حوزه سلامت هیچ اقدامی نباید انجام شود مگر آنکه فقرا هم از آن بهره‌مند باشند، این توجه جدی به اقشار آسیب پذیر در گستره‌های جغرافیای مثل حاشیه شهر، مناطق مرزی، استانهای محروم نیز تجلی پبدا کرد.

توجه به برنامه‌های نرم افزاری مهم و کم هزینه هم از اقدامات مهمی بود که در سال اخیر انجام شد، از جمله تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، سطح بندی خدمات، تدوین و اجرای نسل نوین اعتباربخشی بیمارستان با تاکید بر ایمنی بیمار، استقرار سامانه ملی صدور الکترونیکی پروانه موسسات پزشکی. 

**باشگاه خبرنگاران: یکی از فعالیت‌های ویژه خودتان در وزارت بهداشت را بیان کنید.

 بنده در کنار جایگاه اجرایی خود حدود یک و نیم سال است که سخنگوی وزارتخانه نیز هستم.

برای برخی افراد که از روش کار سخنگویی اطلاع چندانی ندارند، در نگاه اول سمت سخنگویی، سمتی آسان، بدون دردسر و البته جالب و مهیج جلوه می‌کند که پذیرفتن آن به خطرش می‌ارزد، اما افرادی که از نزدیک با فعالیت سخنگویی آشنا هستند، به خوبی از حساسیت و مشکلات بسیار زیاد این سمت، استرس دائمی سخنگو و تلاش دائمی او آگاه هستند. 

حضور سخنگو در پشت تریبون سخنگویی، تفاوتی با حضور یک ورزشکار در یک رقابت ورزشی فشرده ندارد، اما او وارد رقابتی نابرابر می‌شود که در یک سوی آن یک نفر "سخنگو " قرار داشته و در طرف مقابل، ده‌ها نفر با طرز فکر مختلف، وابستگی گوناگون، در هیبت دوست، غیر دوست و یا بی طرف حضور دارند. 

با توجه این که مدیریت افکار عمومی، اطلاع رسانی و مهندسی اخبار مرتبط با رعایت دقت و صحت مهمترین وظیفه سخنگوست و انتظارات بسیار متفاوتی از آن وجود دارد، پذیرفتن مسئولیت سخنگویی وزارتخانه عظیمی مثل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تجربه خاص و پیچیده ای بود.

**باشگاه خبرنگاران: عمده‌ترین مسائلی که منجر به چالش کشیده شدن وزارتخانه می‌شد چه مواردی بودند؟

عدم انجام تعهدات مالی توسط افراد خارج از وزارت بهداشت برای وزارتخانه‌ای که با جان و سلامتی مردم ارتباط مستقیم دارد، توجیه پذیر نبود و بعضا انتقاداتی که در اثر نداشتن اطلاعات کافی در این حوزه صورت می‌گرفت، با ایجاد چالش، مسیر خدمت رسانی را ناهموار می‌کردند، بخشی از چالش‌های موجود در حوزه سلامت بود.

**باشگاه خبرنگاران: از کدام سین هفت سین بیشتر خوشتان می‌آید؟

 همه سین‌ها آگاهانه و مطابق فرهنگ اصیل ایرانی انتخاب شده اند و در یک مجموعه به هم پیوسته و هماهمگ زیباترند، البته زایش و نو شدن که در ابتدای بهار در طبیعت دیده مى شود، فلسفه وجودى نوروز است پس سبزه که نماد پدید آمدن مخلوقی شاداب و نشانه زندگى بالنده بشر است، سین زیباتری است.

**باشگاه خبرنگاران: در فرصت باقی مانده تا انتخابات چه برنامه هایی در دست اقدام دارید؟

شاید مهم‌ترین اقدام، آمادگی برای تحویل و تحول مناسب و بی کم وکاست دستاوردهای حاصل شده موجود و نیز نکات ضعف شناسایی شده برای دولت بعدی است، نظام سلامت در حال رسیدن به سمت هدف و مقصد بسیار مهمی به نام پوشش همگانی سلامت مطابق مدل پذیرفته شده علمی یعنی مدل بومی سازمان جهانی بهداشت است.

بازه زمانی حداقل 10 ساله در بهترین شرایط برای رسیدن به این هدف لازم است، در این مسیر طولانی حتما در ایستگاههای زمانی و تکاملی باید به آرامی حرکت کرد که بعد از ارزیابی و اصلاحات و اقدامات تقویتی دوباره باید حرکت ادامه پیدا کند. 

**باشگاه خبرنگاران: یکی از جالب‌ترین خاطرات خود در وزارتخانه را برای مخاطبان بگویید؟

بهترین خاطره من مربوط به اولین روز شروع طرح تحول سلامت است، از چند استان غربی کشور بازدید سرزده داشتم و بیماری مبتلا به سرطان مری که مورد جراحی سنگین پیچیده و چند روز بستری در ICU قرار گرفته بود و همراه وی به صندوق یکی از بیمارستان‌ها جهت ترخیص مراجعه کرده بود، ظاهر و نحوه صحبت وی حکایت از روستایی بودن این دو فرد را داشت. 

چون بیمار چند روز قبل از شروع طرح تحول بستری شده بود پنج میلیون تومان پیش پرداخت از وی هنگام بستری گرفته شده بود که صورت حساب 9 میلیون تومانی بیمار در صفحه کامپیوتر دیده می‌شد. از همراه بیمار پرسیدم که فکر می‌کنید رقم صورت حساب شما چقدر است؟ گفت که به ما گفته بودند که حدود 9 الی 10 میلیون هزینه بستری می‌شود، ظاهر این افراد نشان نمی‌داد که استطاعت چنین مبلغی را داشته باشند، با عذرخواهی پرسیدم آیا برای پرداخت هزینه مشکلی نداشتید؟ گفت: آقا چه سوالی می‌کنی ما که از این پول‌ها نداریم. برای همان پول اول هشت گوسفندمان را فروخته ایم و در حالی که بسته‌های پانصد و هزار تومانی را از جیب شلوار کردی خود در می‌آورد، گفت اینها را هم قرض گرفته ایم و برای پرداخت این بدهی باید فرشی را که در خانه می‌بافیم و چند گوسفند دیگر را بفروشیم.

 وقتی با عجله و خوشحالی به او گفتم با اقدامات دولت جمهوری اسلامی و با پوشش طرح تحول سلامت و بیمه، کلا 900 هزار تومان یعنی 10 درصد از 9 میلیون تومان کل صورت حساب و رقم پرداختی شما است و چهار میلیون و 100 هزار تومان از پیش پرداختی را به شما بر می‌گردانند، اول نگاهی از سر ناباوری کرد و وقتی مطمئن شد، اشکی را که از سر خوشحالی در گونه مردانه اش لغزیده بود، به سرعت پاک کرد. 

**باشگاه خبرنگاران: بزرگترین آرزوی شما در لحظه سال تحویل چه بود؟

در یک کلمه عاقبت به خیری

**باشگاه خبرنگاران: اولین عیدی خود را از چه کسی گرفتید؟

از مرحوم پدرم،شاید برایتان جالب باشد از موقعی که دارای درآمد شده بودم، اگر سال تحویل توفیق حضور در خدمت پدرم را داشتم، ایشان می‌فرمودند تو دستت سبک است و هزار تومانی به عنوان دشت به من بده و وقتی خجالت مرا می‌دید با نظر لطف خود ادامه می‌دادند که هر وقت دشتی از تو می‌گیرم خرج سال من بی مشکل پیش می‌رود.

**باشگاه خبرنگاران: تعطیلات نوروز امسال را به کجا می‌روید؟

اگر ممکن شود مازندران

**باشگاه خبرنگاران: در دوره فعالیت خود بزرگترین شخصی که روی شما تاثیر داشت چه کسی بود؟

دوستان شهیدم

**باشگاه خبرنگاران: آیا فرزندان شما هم راه خود شما را ادامه داده اند؟ تحصیلاتشان چیست؟

بنده معتقدم که هر کسی بنا به استعداد و علائق خودش باید آینده شغلی خود را انتخاب کند و هر گونه فشار و اجبار در این زمینه نتیجه عکس و نامطلوب می‌دهد، فرزند اول بنده در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته نرم افزار کامپیوتر است و فرزند دومم نیز در حال تحصیل در مقطع نهم دبیرستان است و هیچ کدام از فرزندانم علاقه ای به رشته پزشکی ندارد. 

**باشگاه خبرنگاران: خبر خوشی برای مردم در سال ۹۶ دارید. 

در فرصت باقیمانده خبر خوش برای مردم در سال ۹۶ ادامه و تعمیق محافظت مالی از مردم در حوزه سلامت و افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی است.

انتهای پیام/ 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سخنگو بودن تجربه خاص و هیجان‌انگیزی بود/ طرح تحول به 10 سال زمان نیاز دارد/پدرم با گرفتن دشت اول سال از من سال نو را آغاز می‌کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..