تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آغاز سفرهای نوروزی به دیار ماد نشین ها/ماهنشان سرزمین گنج های پنهان

ساعت: 15:43 منتشر شده در مورخ: 1396/01/05 شناسه خبر: 1070398

شهرستان ماهنشان در استان زنجان دارای قلعه های مختلف و زیبا است که به علّت شرایط زمانی خاص آن دوره ها، حاکمان برای دفاع از خود و مردم، اقدام به ساخت این قلعه ها کرده‌اند که قلعه بهستان یکی از قلعه‌های تاریخی و مهم این شهر محسوب می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شمیم ماهنشان، شهرستان ماهنشان مهد تمدن مادها و آریایی ها می باشد ،شهرستان ماهنشان، واقع در ضلع شمال‌ غربی زنجان با پیشینه‌ای بیش از ۴۰۰۰ سال میزبان گردشگران کنجکاوی است که در فراروی خود آثار ارزشمند تاریخی و ناشناخته ای را می بینند که آنچنان  معرفی و شناخته نشده اند.

قلعه بهستان متعلق به دوره هخامنشیان، حسینیه روستای قلعه ارزه خوران اواخر قاجاریه، مقبره مولانا همتی انگورانی (قرن دهم هجری )، قلعه کلیسا در روستای کلیسا، گنجعلی بیگ قلعه سی در روستای گنج آباد، قلعه یاستی قلعه در روستای یاستی قالا، منجیق لیق در روستای یاستی قلعه دوره ساسانی، گیلار تپه قرن ۶ هجری قمری در روستای قلعه جوق سیاه منصور، اورتا تپه قرن ۶۰۲ هجری قمری در روستای یاستی قلعه، تپه تکلی کانی قرن ۱۰۹ هجری قمری روستای پری، قبرستان گورتپه در روستای ینگیجه، دریاچه طبیعی خندقلو، یخچال طبیعی قوشقار، قلعه جوق سیاه منصور و …را می توان نام برد.

بهترین فصول بازدید از برخی این قلعه ها و مناطق دیدنی و گردشگری اردیبهشت ماه است که به دلیل کوهستانی بودن محورهای این شهرستان خطرات یخ بندان و مه و برف و باران بعد نیمه دوم فروردین کمتر خواهد بود لذا پیشنهاد می شود به مسافران و گردشگران نوروزی قبل از زمان سفر به این مناطق از شرایط جوی حاکم بر منطقه و جاده ها اطلاعات کافی به دست آورند و لباس گرم با خود به همراه داشته باشند.

مسافران و گردشگرانی که از قلعه بهستان بازدید کردند در گفت و گو با خبرنگار شمیم ماهنشان بر زیبایی و نحوه ساخت این قلعه ها تحسین کرده و مکانی مناسب برای گردشگران و تاریخدانان و … عنوان کردند.

اما قلعه بهستان که نرسیده به خود شهر مرکزی ماهنشان واقع است به دلیل زیر ساخت های جاده و پلی که سال گذشته از روستای لیلان به روستای بهستان افتتاح شد دسترسی و بازدید را برای علاقه مندان مساعد کرد و هر لحظه امکان بازدید از این قلعه برای دوست داران طبیعت امکان پذیر است.

قلعه بهستان در ۱۲کیلومتری شهرستان ماهنشان قرار دارد و در دوره مادها برای حفاظت و نگهداری از جان و مال حاکمان ساخته شده است.

سازندگان قلعه با در نظرداشتن طرح اولیه، اقدام به کندن کوه و تخلیه خاک‌ها و سنگ‌ها کرده‌اند و اتاق‌ها را بوجود آوردند و به هر تعدادی که به اتاق‌های آن اضافه شده راه‌های ارتباطی آنها به مجموعه نیز بصورت دالان‌هایی افزوده شده است.

گفتنی است خاک مورد استفاده در بدنه ی این قلعه جنس سفت و سختی دارد که بر اثر بادهای تند به شکل کنونی در آمده است

طبقات فوقانی برای دفاع و طبقات زیرین آن نیز برای نگهداری آذوقه و اموال حاکمان مورد استفاده قرار می گرفت .

فضای کلی قلعه به سه دسته شامل اتاق ها،دالان و راه پله تقسیم می شود و در سال های اخیر اداره میراث فرهنگی جهت رفاه حال گردشگران اقدام به ساخت آلاچیق ها  وراه رو ها کرده است.

این قلعه در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت شده است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آغاز سفرهای نوروزی به دیار ماد نشین ها/ماهنشان سرزمین گنج های پنهان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..