تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آشنایی با صنایع دستی و سنتی شهرستان کوثر

ساعت: 15:20 منتشر شده در مورخ: 1396/01/05 شناسه خبر: 1069452

آغاز سال نو فصل بهار طبیعت فرصت مناسبی است تا بار دیگر گذری بر معرفی صنایع دستی و سنتی شهرستان کوثر داشته باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کوثرخبر، در این گزارش انواع هنرهای گلیم بافی، جاجیم بافی، شال، ورنی، مسند، سفال، صنایع چوب، مصنوعات چرمی و قالی بافی شهرستان کوثر معرفی می‌شود:

معرفی و تعریف انواع رشته های سنتی و صنایع دستی

پارچه های ضخیم و کم عرض در این نوع هنر ها استفاده مب شود که با استفاده از پودهای کلفت توسط بیشتر بانوان و همچنین آقایان منطقه بافته می‌شود.

رنگ‌های به کار رفته در این نوع هنر ها در 6 تا 8 رنگ و بیشتر از رنگ‌های سنتی و گیاهی و طرح‌های ساده و هندسی و اغلب به دو شکل راه راه، ستاره ای و دیگر طرح های سنتی می باشد.

هنر های سنتی و صنایع دستی شهرستان کوثر اغلب به صورت نوارهایی با عرض 25 تا 30 سانتیمتر و طول 50 متر بافته می‌شوند.

اکثر روستاهای شهرستان های کوثر و خلخال بخصوص روستاهای مناطق بخش فیروز به بافت جاجیم، گلیم و قالی می‌پردازند اما این روز ها به دلیل وجود عواملی چون کمبود مواد اولیه ارزان و در دسترس و همچنین مشکل بازاریابی و بیمه کارآفرینان صنایع دستی در روستاها، نیروی انسانی علاقه مند از ادامه دادن در این رشته کناره گیری می کنند.

رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی و سیاه نیز از رنگ‌های طبیعی و گیاهی است که در بافت این هنر ها استفاده می شود.

این رنگ‌ها از گیاهانی چون پوست گردو ( در گویش محلی « سیالِم » ) برگ درخت انگور (در گویش محلی« رَز » )، روناس ( در گویش محلی « روناسک » ) و نوعی گیاه خود رو به نام « قِلاچ خایه» و چند گیاه دیگر استفاده می شود.

پشم نیز از روستاها تامین شده و بعد از شستشو، ریسیده و تاب داده می‌شود، شیوه بازیافت این نوع صنایع دستی در مناطق روستایی با به کار بردن جاجیم‌ها و قالی های کهنه در دوخت « تَنگ » و« پالان » انجام می‌گیرد.

شهرستان کوثر، پیشتر جهت حفظ و احیاء هنرهای سنتی اقدام به طراحی و ارائه محصولات کاربردی از جمله قالی بافی و جاجیم بافی کرده است که این نوع حرفه ها بعضاً از سوی کمیته امداد و تعاونی قالی بافی در شهرستان کوثر حمایت می شوند.

عمده مواد اولیه در بافت صنایع دستی، پشم‌های تابیده شده الوان است که در تارو پود آن بکار می‌رود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آشنایی با صنایع دستی و سنتی شهرستان کوثر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..