تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




قدرت نمایی زنان ایرانی در کارزار جهانی؛ از تنها بانوی معلول المپیکی در ریو تا دختر تاریخ ساز ایران/ خواهران افسانه ای ایران را بشناسید

شنبه، 5 فروردین 1396 ساعت 14:362017-03-25ورزشي

بانوان ورزشکار ایران در سال 95 بار دیگر ثابت کردند که توانایی و شایستگی زیادی دارند و با وجود تبعیض های همیشگی در عرصه های بین المللی خوش می درخشند.

- فرزانه شریفی،گروه ورزشی آنا،ورزش بانوان ایران در سال 95 روزهای خوبی را پشت سر گذاشت و می توان گفت سال 95 برای بانوان ایرانی خوش یمن بود.

در این سال زهرا نعمتی با کسب سهمیه المپیک و پارالمپیک نام خود را در ورزش ایران جاودانه کرد.

بانوان ایرانی که همیشه با کمبود امکانات روبه رو هستند در سال 95 نشان دادند محدودیت مانع موفقیت آنها نمی شود.

عملکرد برخی از رشته های ورزشی بانوان در سال 95 را به شرح زیر است: تیراندازی: بدون شک یکی از موفق ترین رشته های ورزشی در بین بانوان ایرانی تیراندازی بود.

کسب دو سهمیه المپیک در ماده تفنگ ده متر توسط الهه احمدی و نجمه خدمتی تنها درخشش بانوان ایرانی نبود.

گلنوش سبقت اللهی نیز در ماده تپانچه در شرایطی سهمیه ریو را کسب کرد که به دلیل نبود فشنگ کمترین میزان تمرین را نسبت به رقبا داشت.

آخرین سهمیه المپیک ریو هم توسط مه لقا جام بزرگ در تفنگ سه وضعیت به دست آمد.

تیراندازان در شرایط بسیارسخت خود را برای المپیک ریو آماده کردند.

در چندین نوبت مسابقات برون مرزی آنها به دلیل مشکلات مالی لغو شد.

الهه احمدی در مرحله فینال المپیک ریو همانند المپیک لندن 2012 به عنوان ششمی دست پیدا کرد.

اشک های تلخ او بعد از کسب این رتبه هنوز از یادها نرفته است.

نجمه خدمتی، گلنوش سبقت الهی و محلقا جام بزرگ هم در همان مرحله مقدماتی از دور مسابقات حذف شدند.

تیرو کمان: در سالی که گذشت یکی از مهم ترین اتفاق های ورزش بانوان کسب سهمیه المپیک توسط زهرا نعمتی بانوی معلول تیروکمان بود.

او سابقه کسب مدال طلای پارالمپیک لندن در المپیک 2012 داشت و در رقابت های تایلند هم با وجود معلولیت به سهمیه المپیک 2016 ریو رسید.

نعمتی بعد از آن هم سهمیه پارالمپیک را کسب کرد.

نعمتی در رقابت های تیر و کمان المپیک مقابل حریف روسیه ای خود شکست خورد و از راهیابی به مرحله یک شانزدهم نهایی بازماند و از المپیک حذف شد.

با این حال این کماندار پرآوازه کشورمان در رقابت های پارالمپیک ریوطلایی شد.

او دومین ورزشکار زن پرافتخار ایران بعد از ساره جوانمردی است که در بازی های پارالمپیک برزیل دو نشان کسب کرده بود.

ساره جوانمردی هم با رکوردشکنی در رشته تفنگ بادی 10متر اولین طلای پارالمپیک ریو را کسب کرد.

جوانمردی نخستین زن ایرانی است که در تاریخ پارالمپیک دو مدال طلا کسب کرده است.

تنیس روی میز: نام ندا شسهواری در تنیس روی میز با المپیک لندن و ریو گره خورد.

این بانوی تنیس باز ایران در مرداد ماه 95سهمیه المپیک ریو را به دست آورد و به همراه دو تنیس باز آقا راهی ریو شد.

البته ندا خیلی زود از دور رقابت های المپیک حذف شد اما درسالی که گذشت جزو بانوانی بود که در صدر رنکینگ جهانی نامش دیده شد.

قایقرانی: تیم ملی آب های آرام بانوان در کسب سهمیه المپیک ریو ناکام ماند و همه تمام نگاه ها در سال 95 به بانوان رویینگ باز ایران بود.

آنها هم در موفقیت کاروان ایران در المپیک ریو سهیم شدند و مهسا جاور توانست سهمیه المپیک ریو را به دست بیاورد.

جاور در فینال E چهارم شد و نتوانست به مرحله چهارم مرحله نهایی صعود کند.

جاور با این نتیجه در رقابت های المپیک ریو رتبه بیست و هشتم را کسب کرد.

بسکتبال: فدراسیون جهانی (فیبا) حجاب بانوان بسکتبال اسلامی را قبول ندارد و به همین دلیل اجازه حضور بانوان بسکتبالیست را در رقابت های بین المللی نمی دهد.

در سال 95 هم کار بانوان بسکتبالیست ایران تنها انتظار بود تا فدراسیون و وزارت ورزش برنامه ای برای تیم ملی بانوان پیاده کنند و نظر فدراسیون جهانی را برای دائمی کردن مجوز حضور باحجاب دختران بسکتبالیست در میادین بین المللی جلب کنند اما تا آبان ماه 95 خبری نبود تا این که بانوان ایرانی تصمیم گرفتند خودشان وارد میدان شوند.

تعدادی از آنها با هزینه شخصی خود در تورنمنت ترکمنستان حضور پیدا کردند و عنوان ششم را هم در این رقابت ها به دست آوردند.

این اتفاق باعث شد تا سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان محمود مشحون رییس فدراسیون بسکتبال را احضار کند و با ارسال نامه ای به فدراسیون جهانی خواستار حضور بانوان با حجاب اسلامی شد.

پیگیری ها نتیجه داد تا اینکه بهمن ماه خبر بررسی دوباره وضعیت بانوان محجبه بسکتبال از سوی فیبا اعلام شد.

طبق آخرین خبرها قرار است درپایان فروردین ماه نمایندگان فدراسیون جهانی به ایران بیایند و از نزدیک بازی دو تیم بانوان ایرانی را ببینند و در پایان نظرشان را در مورد حضور بانوان ایرانی در مجامع بین المللی اعلام کنند.

تکواندو: شاید کمتر کسی فکر می کرد از تکواندوکاران راه یافته به المپیک ریو کیمیا علیزاده کیمیایی شود و تنها با 18 سال سن طلسم اولین مدال تاریخ بانوان ایرانی را در المپیک بشکند.

دختر تاریخ ساز ایران مدالی به ارزش طلا برای ایران به ارمغان آورد.

کیمیا بعد از المپیک ریو مچ پای چپش را که در مسابقات المپیک دچار مصدومیت شد به جراحان سپرد و بعد از المپیک عملا در هیچ مسابقه و رویدادی شرکت نکرد.

والیبال: در کنار موفقیت های چشم گیر تیم ملی والیبال مردان، بانوان والیبالیست هم از این قافله عقب نمانند و در سال 95 افتخاراتی کسب کردند.

تیم ملی والیبال بانوان با مربیگری مایدا چیچیچ در رقابت های انتخابی منطقه آسیای مرکزی در جایگاه نخست قرار گرفت و قهرمانی را از آن خود کرد.

همچنین دو ملی پوش تیم ملی والیبال زینب گیوه و مائدهبرهانی برای اولین بار در تاریخ ورزش والیبال بانوان لژیونر شدند و به تیم شومن لیگ بلغارستان ملحق شدند.

دوومیدانی: لیلا رجبی پرتابگر وزنه و رکورددار ملی این ماده در بخش زنان در رقابت های جام کازانف ورودی رقابت های جهانی و هم چنین اولین سهمیه بانوان ایران را درالمپیک 2016 ریو کسب کرد.

او تنها زن دوومیدانی کار ایرانی بود که به همراه 9 ورزشکار دوومیدانی کار به ریو اعزام شد هر چند که ریو برای لیلا رجبی که ایرانی الاصل هم نیست به تلخ ترین خاطره تبدیل شد.

او در جریان مسابقات المپیک عملکرد خوبی نداشت و ضعیف تر از حد معمول ظاهر شد و به همین دلیل احسان مهاجر کارشناس دوومیدانی در یک برنامه تلویزیونی او را بی غیرت خواند که این موضوع باعث شد افراد زیادی به او واکنش نشان دهند.

کشتی آلیش: یکی از خبرهایی که از دو سال پیش در حوزه بانوان بازتاب بین المللی زیادی داشت راه اندازی کشتی بانوان و هم چنین برگزاری رقابت های قهرمانی کشتی با کمربند بانوان آسیا در تهران بود.

اولین نمایش کشتی با کمربند بانوان ایران در سال 94 در کنوانسیون اسپورت آکورد بود که سایت فدراسیون جهانی هم به آن پرداخت.

همچنین رقابت های جهانی کشتی در سال 95 در شهر چولپان آتا قرقیزستان برگزار شد که دختران کشتی گیر کشورمان در بخش آزاد این رقابت ها با کسب دو مدال نقره و یک برنز بعد از تیم ترکمنستان بر سکوی دوم جهان ایستادند.

ووشو: در کنار نام بانوان ورزشکاری که ایران را در میادین جهانی و المپیک سربلند کردند از سه خواهران ووشوکار ایران نباید غافل شد.

دخترانی که 180 سانت قد دارند و قدرت بدنی آنها حتی از مردان هم بیشتر است.

شهربانو ، الهه و سهیلا منصوریان، سه خواهر افسانه ای ووشوی ایران هستند که با قدرت بدنی و عزم راسخ نامشان را در تاریخ ووشوی ایران ثبت کردند.

این سه خواهران در مسابقات ووشوی قهرمانی بزرگسالان آسیا که شهریور ماه 95 برگزار شد برای نخستین بار در قالب یک تیم موفق به کسب مدال شدند.

در این رقابت ها الهه و شهربانو منصوریان به مدال طلا دست پیدا کردند و سهیلا منصوریان هم موفق به کسب مدال برنز شد.

او در جریان این رقابت ها موفق به شکست حریفی از کشور چین شد و روی سکوی نخست آسیا قرار گرفت.


کلید واژه ها: المپیک - ایران - بانوان - ایرانی - سهمیه - ورزش - ساره جوانمردی - جوانمردی - ورزش بانوان - المپیک لندن - نجمه خدمتی - تیراندازی - ورزشی - ورزشکار - مسابقات - تفنگ - رشته - ماده - مشکلات مالی - زنان ایرانی - تیراندازان - احمدی - تاریخ - بانوی - شرایط - بین المللی - رکوردشکنی - زن ایرانی - تفنگ بادی - موفق




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «قدرت نمایی زنان ایرانی در کارزار جهانی؛ از تنها بانوی معلول المپیکی در ریو تا دختر تاریخ ساز ایران/ خواهران افسانه ای ایران را بشناسید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..