تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چالش‌های استقرار تدریجی سند تحول بنیادین تا نظام مندشدن فعالیت مدارس و مراکز غیردولتی آموزشی

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در سال گذشته با چالش‌های بسیاری از جنبه‌های مختلف آموزشی و اقتصادی مواجه بود که به برخی از مهم‌ترین این مسائل در 6 ماه اول سال ۹۵ می‌پردازیم، از جمله مهم‌ترین این موارد چالش‌های موجود در بحث هدایت تحصیلی برای دانش آموزان پایه دهم، دائمی شدن قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی، افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان، توجه به آسیب‌های اجتماعی در دانش آموزان، اختصاص ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح رتبه بندی معلمان، ورود یک میلیون ۴۰۰ هزار کلاس اولی به مدارس و اخذ مجوز ۱۰ هزار نیروی استخدامی بوده است.

پوشش تحصیلی ۹۴ درصدی برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضعیت پوشش تحصیلی دانش آموزان کشور گفت: پوشش واقعی در مقطع متوسطه اول ۹۴ درصد محاسبه شده که در این پوشش، گروه سنی ۱۲ الی ۱۴ سال جمعیت هدف به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: در مقطع ابتدایی نیز پوشش تحصیلی دانش‌آموزان ۹۷ درصد محاسبه شده که در این مقطع تحصیلی نیز گروه ۱۲ الی ۱۴ سال مورد بررسی قرار گرفته، در واقع پوشش تحصیلی از وضعیت مناسبی برخوردار است به ویژه آنکه در دوره ابتدایی فقط ۳ درصد جمعیت هدف از تحصیل باز‌ماندند.

زرافشان با بیان اینکه با وجود تلاش‌های انجام شده، اما برخی مسائل فرهنگی مانع حضور دانش آموز در کلاس درس می‌شود، گفت: بخشی از پوشش تحصیلی بازماندگان از تحصیل در اثر فعالیت‌های سازمان نهضت ساماندهی می‌شود.

ورود یک میلیون و ۴۰۰ هزار کلاس اولی به کلاس‌های درس

علی اصغر فانی سابق وزیر آموزش و پرورش در مراسم جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها بیان کرد: امسال یک میلیون و ۴۰۰ هزار نو‌آموز در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند و معلمان و آموزگاران که بار اصلی آموزش و پرورش را به دوش می‌کشند، نقش مهمی در فرایند آموزشی و پرورشی این دانش‌آموزان دارند.

وی اظهار داشت: آمار امسال رشد دانش‌آموزی بیش از ۲۵ هزار نفر را در سراسر کشور نشان می‌دهد و به طور کلی ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی در سال تحصیلی ۹۵ – ۹۶ تحصیل خود را آغاز می‌کنند.

فانی با بیان اینکه امسال بیش از ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل می‌شوند گفت: به طور مجموع ۲۰۰ هزار دانش‌آموز نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

ساماندهی کار مدارس غیردولتی در اولویت مجلس

عباس سلیمی عضو کمیسیون آموزش مجلس بیان کرد: به طور قطع تصمیم داریم بحث شهریه مدارس غیر دولتی را نیز مورد بررسی قرار دهیم چرا که تاکنون گزارش‌های خوبی در این خصوص ارائه نشده است.

سلیمی اظهار کرد: هرچند در بحث شهریه مدارس غیردولتی آموزش و پرورش با متخلفان برخورد داشتیم، اما دامنه تخلفات بیش از حد تصور است بنابراین نیاز به طرح این مسئله در مجلس است.

وی تصریح کرد: در کمیسیون آموزش به طور ویژه‌ای این مسئله را دنبال می‌کنیم و قصد داریم ساز و کاری تهیه شود تا به این طریق متخلفان هیچ‌گونه حاشیه امنی برای فعالیت نداشته باشند.

اخذ مجوز استخدام ۱۰ هزار نیروی آموزش و پرورش

سید حسن حسینی مدیر کل دفتر امور اداری و تشکیلاتی وزارت آموزش و پرورش از اخذ مجوز آزمون استخدامی برای ۱۰ هزار نفر در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: با توجه به این مجوز افراد می‌توانند در پست‌های آموزشی پذیرفته شوند که شامل دوره‌های مختلف تحصیلی و هنرستان‌ها است.

وی گفت: این تعداد نیرو برای آموزش و پرورش نیاز بوده و با وجود هرگونه تغییری امیدواریم این فرآیند به قوت خود باقی باشد چرا که برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش این افراد نیاز است و آموزش و پرورش در حال پیگیری است تا شرایط آزمون استخدامی هرچه سریع‌تر فراهم شود.

ایجاد بانک اطلاعاتی معلمان غیر دولتی پیش دبستانی

رخساره فضلی مدیر کل دفتر امور پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ساماندهی معلمان در فضای غیردولتی تعریف می‌شود، اظهار کرد: در واقع نظام جامع صلاحیت‌های حرفه‌ای برای معلمان غیر دولتی در نظر گرفته می‌شود. 

فضلی با اعلام اینکه بخشی از نیروهای دولتی در مناطق با ضریب محرومیت بالا در ارائه خدمات پیش دبستانی فعالیت می‌کنند، بیان کرد: این افراد مشمول این درجه بندی نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه درجه بندی مربیان غیر دولتی موجب ایجاد بانک اطلاعاتی و ساماندهی این افراد می‌شود، یادآور شد: کارت مربی‌گری و بیمه برای آن‌ها به روال قانونی در دستور کار قرار می‌گیرد. 

توسعه خدمات دندانپزشکی برای دانش آموزان ابتدایی

حسن ضیا الدینی مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته ۹۹ درصد از دانش آموزان تحت پوشش دهان و دندان قرار گرفتند، اظهار کرد: برای سال آینده در نظر داریم در برخی از مناطق سطح دوم از خدمات دهان و دندان نظیر پر کردن دندان‌های شیری را نیز در دستور کار قرار دهند.

ضیا الدینی عنوان کرد: از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده برای سال تحصیلی آینده توجه به آموزش همسالان در دوره ابتدایی است و همان طور که در سال تحصیلی گذشته سفیران سلامت در دوره دوم متوسطه شروع به فعالیت کردند قصد توسعه این طرح را برای دوره‌های دیگر داریم. 

وی بیان کرد: با توجه به کمبود نیروی انسانی در حوزه سلامت از ظرفیت دانش آموزان در آموزش مسائل بهداشت و سلامت استفاده می‌کنیم و در این راستا تعمیم سفیران سلامت به دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول در دستور کار قرار دارد.

ورود به رشته‌های مهارتی زمینه اشتغال زایی افراد را فراهم می‌کند

سید محسن حسینی‌مقدم مدیر کل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: ۴۱ رشته در شاخه فنی و حرفه‌ای تبیین شده که در سال جاری برخی رشته‌ها حذف، اضافه و یا به طور کلی تغییر محتوای آموزشی داشتند که ۸۰ درصد موارد از این دسته‌اند که این تغییرات دنباله‌رو تامین نیازهای بازار کار در آینده است.

حسینی‌مقدم عنوان کرد: امسال در ۵ استان کشور رشته‌های جدیدی به مجموع رشته‌ها اضافه شد که متولی رشته‌ها وزارت ارشاد و صدا و سیما هستند که هریک برای پذیرش افراد محدودیت‌هایی به منظور شناسایی بیشتر توانایی‌ها قائل شدند؛ گزینش افراد مبتنی بر تجهیزات موجود و مهارت فردی انجام می‌شود که در این حیطه کیفیت آموزشی در اولویت فعالیت‌ها قرار دارد.

فعالیت معلمان مدارس غیر دولتی تابع قانون کار است

مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیر دولتی در خصوص وضعیت بیمه‌ای معلمان مدارس غیر دولتی اظهار داشت: با توجه به قوانین وضع شده در مباحث کاری تمام معلمان که فعالیتی تمام وقت دارند به شکلی کاملا تمام وقت حقوق می‌گیرند همچنین سنوات، بیمه و سایر مزایا نیز مطابق قانون کار انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: چنانچه معلمی در رابطه با دریافت حق و حقوق خود با مشکلی مواجه شود می‌تواند با مراجعه به مراجع ذیربط اقدامات لازم را نسبت به دریافت حق و حقوق خود انجام دهد همچنین در مقابل تخلف مدیران از توسعه مدارس جلوگیری می‌شود و در ادامه کار نیز برخورد جدی‌تری انجام می‌شود.

فعالیت ۱۲۶ مجتمع آموزشی سراسر دنیا برای تحصیل دانش‌آموزان ایرانی

شاهین نوش‌آبادی معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش از آمادگی ۱۲۶ مجتمع آموزشی سراسر دنیا در ۸۰ کشور برای آغاز سال تحصیلی خبر داد و گفت:‌ در حوزه خلیج فارس نیز مدارس ایرانیان خارج از کشور از اول سپتامبر معادل ۱۰ شهریور ماه آغاز به کار کرده‌اند. 

وی با بیان اینکه مدارس سراسر دنیا آمادگی کامل برای ورود دانش‌آموزان ایرانی را دارند عنوان کرد: قریب به ۱۵ هزار دانش‌آموز در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند. 

نوش‌آبادی اظهار کرد: به دنبال افزایش کیفیت مدارس ایرانیان مقیم خارج از کشور هستیم تا روند آموزشی و پرورشی برای این گروه در شرایط بهتری دنبال شود.

رفع مشکل عدم توازن جنسیتی در آموزش و پرورش طی ۱۰ سال آینده

علیرضا کمرئى مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه باید توجه بیشتری به حل مشکل توزیع نامتوازن معلمان در پایه‌های تحصیلی مختلف شود، گفت: نسبت جمعیت معلمان زن به مرد، ٨٠ به ١٠٠ است و این موضوع در حالی است که نیمی از دانش آموزان دختر و نیمی از دانش آموزان پسر هستند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: سیاست‌های جذب و نگهداری نیروی انسانی تحت تأثیر عوامل بیرونی قرار دارد و حرکت در جهت متوازن سازی نسبت‌های جنسیتی در حوزه آموزش و پرورش با مشکل مواجه شده که برای حل این موضوع چشم انداز ١٠ ساله پیش بینى شده است.

لزوم اخذ مجوز پیش‌دبستانی از آموزش و پرورش

مرضیه گرد رییس سازمان مدارس غیر دولتی از توجه به مجوز‌دار بودن مراکز پیش‌دبستانی خبر داد و گفت: برخی از نهاد‌ها اقدام به برپایی مراکز پیش دبستانی می‌کنند، اما مجوزی از طرف آموزش و پرورش اخذ نکردم.

وی ادامه داد: فرصتی به نهاد‌ها داده شده تا نسبت به اخذ مجوز از آموزش و پرورش اقدام کنند که البته قریب به ۵ هزار صدور مجوز انجام شده و از طریق استان‌ها تحویل داده می‌شود.

گرد با بیان اینکه فرصت دیگری برای اخذ مجوز به مراکز پیش‌دبستانی برای اخذ مجوز داده می‌شود، اظهار کرد: چنانچه پس از این مهلت مجدد اقدامی برای اخذ مجوز از طرف مراکز پیش‌دبستانی صورت نگیرد از طریق مراکز ذی‌الصلاح اقدامات لازم به عمل می‌آید.

توجه به ثبت نام در مراکز مجوزدار پیش دبستانی برای انجام سنجش

رخساره فضلی مدیر کل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه شرط حضور در طرح سنجش ثبت نام نو‌آموزان در سامانه سناد است، اظهار کرد: پس از طی این مرحله خانواده‌ها نسبت به نوبت‌گیری و عملیات سنجش اقدام کنند.

فضلی تصریح کرد: در صورتی ثبت‌نام نو‌آموزان برای سنجش اعتبار دارد که در مراکز پیش‌دبستانی دارای مجوز از آموزش و پرورش ثبت‌نام کرده باشند.

تعیین الگوهای شهریه مدارس غیردولتی

مجتبی زینی وند مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش وپرورش درخصوص جزییات شهریه مدارس غیردولتی گفت: شهریه متناسب با ساعات ارائه شده مدارس در قالب فعالیت‌های مدارس، ساعات فوق برنامه آموزشی و پرورشی است که از سوی موسسان مدارس ارائه و اعلام می‌شود.

مدیرکل مدارس غیر دولتی اظهار کرد: به طور کلی شاخص هایی شامل ساعت آموزشی، تعداد کلاس، تعداد دانش آموز، ظرفیت نوسازی، میانگین حقوق، اجاره بها، تعداد عوامل اجرایی، ماه‌های پرداخت حقوق به معلمان و کارکنان، بیمه کارکنان، تعداد نیروهای آزاد و سایر هزینه‌ها و شاخص‌های آموزش و پرورش در فرم مشخصی تعیین شده و این شاخص‌ها به علاوه هفت سرفصل الگوی شهریه را برای هرمدرسه تعیین می‌کند.

وی همچنین در خصوص وضعیت بیمه نیروهای آزاد تأکید کرد: در قانون جدید مدارس غیردولتی حتما باید نیروهای آزاد بیمه شوند و تسهیلات ویژه‌ای نیز برای خدمات بیمه‌ای درنظر گرفته شده است.

اختصاص ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح رتبه بندی معلمان

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت با وجود تنگناهای اقتصادی موجود، به آموزش و پرورش توجه کرده، اظهار کرد: باید بیش از این به اقتصاد آموزش و پرورش توجه شود تا معلمان با فکری آسوده توان خود را به حوزه تعلیم و تربیت اختصاص دهند.

وی بیان کرد: دولت تدبیر و امید به وضعیت آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای دارد و با توجه به اینکه طی این دوره کاهش بودجه مصوب و توجه به شرایط موجود را شاهد بودیم، اما در میزان اختصاص بودجه به آموزش و پرورش حداکثر تلاش صورت گرفته است.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در سال جاری نیز برای رتبه بندی در آموزش و پرورش ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص پیدا کرده است تا این طرح روند اجرایی خود را طی کند البته در مقایسه با نیازهای بزرگ آموزش و پرورش این عدد چندان قابل توجه نیست.

مشارکت ناشران کتاب‌های کمک آموزشی در رعایت استاندارد‌های آموزش و پرورش

محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در خصوص روند نظارت بر کیفیت کتاب‌های کمک آموزشی گفت: در شورای عالی مصوبه‌ای به نام ۸۲۸ وجود دارد که در آن نحوه نظارت بر کتاب‌های کمک آموزشی و نیز سایر رسانه‌های آموزشی و کمک آموزشی تعیین و تکلیف می‌شود.

محمدیان با بیان اینکه نحوه نظارت بر این رسانه‌ها و به ویژه کتاب‌های کمک آموزشی مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است، اظهار کرد: در کار گروهی که بر کیفیت این رسانه‌ها ارزیابی انجام می‌داد، تغییرات مثبتی اعمال شده و در این راستا جلسه‌ای با ناشران برگزار و تصمیم بر این شد تا آن‌ها نیز در روند ارزیابی شرکت داشته باشند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چالش‌های استقرار تدریجی سند تحول بنیادین تا نظام مندشدن فعالیت مدارس و مراکز غیردولتی آموزشی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..