تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تولید برنامه تلویزیونی؛ از گویندگی تا چهره پردازی در رسانه ها/ تربیت نیروهای متخصص و چندمهارتی تا سطح تکنسین


صنعت توليد و پخش برنامه های راديويی و تلويزيونی، به طور عمومی كليه برنامه های شنيداری و ديداری را در بر می گيرد كه به تعداد بيشماری گيرنده تلويزيونی و راديويی و ساير رسانه های شبكه پايه ارسال مي شود.

ميليون ها نفر در جهان بسته به سطح تحصيلات و درآمد خود ساعات زيادی را صرف تماشای تلويزيون و شنيدن راديو و استفاده از رسانه هاي ديجيتال مي كنند.

تلويزيون با فراهم كردن امكان دسترسي بيشتر افراد به آموزش و سرگرمی و به دليل قابليت خروج از مرزها از قدرت فرهنگ سازی بيشتر و ايجاد امكانات شغلی بهتر در مقايسه با ساير رسانه ها برخوردار است.

بنا به عقيده كارشناسان، اين رشته با پيشرفت و گسترش رسانه های ديداری و شنيداری و تغيير فناوری كه هزينه توليدات تلويزيونی را به نحو قابل توجهی كاهش می دهد، در چند سال آينده مشاغل مربوط به اين حرفه با رشد قابل ملاحظه ای مواجه می شود. 

سازمان ها و نهادهاي مختلف از جمله مراكز علمی، آموزشی، صنعتی، اطلاع رسانی، خدماتی و درمانی، تفريحی و رفاهی، تبليغاتی و حمل و نقل و كشاورزی علاوه بر آنكه از توليدات تلويزيونی براي اهداف مورد نظر خود استفاده می كنند، به نيروهايی كارآمد در زمينه فناوری، ارتباطات، تصويربرداری، تدوين و مواردی از این قبیل نياز دارند.

صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران عهده دار تعليم و تربيت بخشی از نيروي كار متخصص اين حرفه است اما از آنجا كه تاكنون به سطوح پايين تر مهارتی اين رشته توجهی نشده است و با در نظر گرفتن تغييرات جمعيت شناختي و كثرت علاقه مندان و تقاضاي بالا برای تحصيل در رشته های مرتبط با توليد برنامه هاي تلويزيونی به ويژه در ميان دختران كه گوشه اي از آن در قالب حضور در كلاسهای آزاد که در سر تا سر كشور به چشم مي خورد، شاخه فني و حرفه ای آموزش و پرورش بر آن است تا با فاصله گرفتن از آموزش هاي سنتی و با تربيت نيروهای چند مهارته يا خودكفا كه ﺑتوانند در صورت لزوم همزمان خبرنگار، گزارشگر، تصويربردار، كارگردان، نويسنده، متخصص فنی و تهيه كننده باشند، بپردازد.

همچنین ضمن فراهم آوردن بستری مناسب براي رشد و بالندگی دانش آموزان علاقه مند به اين رشته، با تربيت نيروی كار زبردست در سه سطح مهارتی تصويربردار، صدابردار، نويسنده، تدوينگر و توليدكننده برنامه هاي تلويزيونی پاسخگوی نياز روزافزون بازار كار باشد.

انتظار می رود؛ در پایان دوره پنج ساله پیوسته، فارغ التحصیلان این رشته بتوانند برنامه های مستند، داستانی‌، پویا نمایی، گفتگو محور، عروسکی، مسابقه و سرگرمی، آموزشی، ورزشی، اطلاع رسانی و خبری‌، نماهنگ و تبلیغاتی را در سطح تکنسین تولید نمایند.

تولید برنامه های تلویزیونی در براساس نیازهای روز
مواد آموزشی این رشته، با توجه به مشاغل سازمان جهانی کار، سازمان آموزش فنی و حرفه ای، مشاغل موجود در کشورهای دیگر از جمله آمریکا و کانادا، مرکز آمار ایران و نهادهایی از این دست با همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، کارشناسان و خبرگان صدا و سیما و تولید کنندگان برنامه های تلویزیونی در بخش خصوصی، تهیه و تدوین و شیوه و شکل اجرایی آن آماده شده است.

از سال تحصیلی 95 رشته تولید برنامه های تلویزیونی به خانواده 41 رشته ای شاخه فنی و حرفه ای پیوست و تعدادی از مشاغل قابل احراز برای فارغ التحصیلان هنرستانی این رﺷﺘﻪ در جدول نشان داه می شود:

تولید برنامه تلویزیونی؛از گویندگی تا چهره پردازی در رسانه ها/ تربیت نیروهای متخصص و چندمهارتی تا سطح تکنسین

فارغ التحصیلان این رشته در مقطع کاردانی، کارشناسی و بالاتر امکان ادامه تحصیل دارند؛ نحوه ادامه تحصیل این رشته به ترتیب شامل صدابردار برنامه تلويزيونی، تدوينگر برنامه های تلويزيونی، توليد كننده برنامه های تلويزيونی، توليد كننده ارشد برنامه تلويزيونی و كارگردان برنامه های تلويزيونی است.

آموزش های تخصصی در هنرستان ها چگونه است؟
هنرجویان رشته تولید برنامه های تلویزیونی در دوره سه ساله هنرستان، در قالب دروس تخصصی، شایستگی های متنوعی را کسب می کنند که در پایه دهم شامل تصویربرداری و صدابرداری برنامه های تلویزیونی، ساخت و بازی دهندگی عروسک های نمایشی، دانش فنی پایه و طراحی و زبان بصری، در پایه یازدهم شامل ساخت و اجرای دکور، لباس، ماسک و گریم، گویندگی و اجرا و بازیگری همچنین در پایه دوازهم عکاسی طبیعت و گزارشی، گرافیک نشر و عکاسی مطبوعاتی و دانش فنی تخصصی است.

دانش آموزان ورودی به رشته توليد برنامه های تلويزيونی باید دارای ویژگی هایی مانند توانمندی روانی-حركتی و جسمانی در حد نياز پودمان های رشته توليد برنامه های تلويزيونی، ارائه آثار و مدارک مبتنی بر فعاليت در حوزه های تخصصي مختلف مرتبط با رشته (داستان،‌شعر، عكس،‌فيلم كوتاه و بازيگری) با موضوع آزاد يا موضوع ارائه شده توسط هنرستان، موفقيت در مصاحبه، اجرا و ارائه نمونه كار هنگام مصاحبه، دارابودن توانمندی های مرتبط با اهداف تفضيلي رشته، معدل پايه نهم را داشته باشند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تولید برنامه تلویزیونی؛ از گویندگی تا چهره پردازی در رسانه ها/ تربیت نیروهای متخصص و چندمهارتی تا سطح تکنسین»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..