تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سال بیانیه ها و چالش بزرگ در دو میدانی

به گزارش خبرنگار حوزه پایه و آبی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ،فدراسیون دو و میدانی در سال 95 عملکرد تقریبا پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و به خصوص در رقابت های المپیک نتوانست نتایجی در شان ورزش کشورمان به دست آورد،استعفای دبیر و نائب رئیس فدراسیون و کودتای ورزشکاران علیه کیهانی مهم ترین اتفاقاتی بود که در سال 95 برای دو و میدانی اتفاق داد.  
 
در این گزارش به عملکرد فدراسیون دوومیدانی در سال 95 نگاهی کلی می اندازیم.  
 
در نخستین روز از رقابت های پیاده روی قهرمانی آسیا در نومی ژاپن که حکم انتخابی ریو 2016 را داشت، حمیدرضا زور آوند دونده 20 کیلومتر پیاده روی کشورمان موفق شد با کسب ورودی المپیک، تعداد سهمیه های دو و میدانی کشورمان را به عدد شش برساند.  
 
به فاصله چند روز پس از این اتفاق خوش یمن، خبر دوپینگ یکی از دو و میدانی کاران در مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا در قطر شوک بزرگی را به اهالی این رشته وارد کرد و درحالی که تمام کارشناسان و ورزشکاران اعتقاد داشتند که این دونده دوپینگی مرتکب نشده، مسئولان ستاد مبارزه با دوپینگ اعلام کردند که وی از ماده ممنوعه ملدونیوم استفاده کرده است.  
 
محمود صمیمی، پرتابگر دیسک کشورمان که به همراه برادرش در اردوی مجارستان به سر می‌برد، با شرکت در تورنمنت مجارستان موفق شد با پرتاب 64.40 متر، جایگاه ششم رنکینگ پرتابگران دیسک دنیا را در سال 2016 از آن خود کند.  
 
برادران صمیمی با هدف کسب سهمیه المپیک 2016 ریو اردوی خود را زیر نظر روبرت فازکاش از اواخر سال گذشته در مجارستان آغاز کرده بودند  و قرار بود پس از اتمام اردوی خود در این کشور، در مسابقات ورلد چلنج اروپا شرکت کنند و شانس خود را برای کسب سهمیه المپیک محک بزنند.  
 

سایت فدراسیون جهانی دو و میدانی با به‌روز رسانی در رکورد‌های سال 2016 در ماده پرتاب دیسک، نام محمود صمیمی را در جایگاه پنجم پرتابگران برتر درج کرد.صمیمی با ثبت رکورد 65 متر در رقابت‌های زومباتلی مجارستان موفق شد سهمیه حضور در رقابت‌های المپیک 2016 ریو را هم کسب کند. این ورزشکار پیش از این با رکورد 64.40 متر در جایگاه ششم رنکینگ پرتابگران برتر دیسک در سال 2016 قرار داشت.  

سال بیانیه ها و چالش بزرگ در دو میدانی   
در نخستین روز رقابت‌های دو و میدانی آغاز فصل بانوان،مهسا طیبی در پرش با نیزه موفق شد با ثبت رکورد 3 متر و 20 سانتی متر رکورد ایران را جا به جا کند.وی موفق شد رکورد قبلی این ماده با 3 متر و 15 سانتی متر که در اختیار خودش بود را 5 سانتی متر بهبود بخشد.  
 
در ماده 100 متر همین رقابت ها که مهم ترین ماده دوهای سرعت محسوب می شود، حسن تفتیان موفق شد با ثبت زمان 10.13 ثانیه به مقام قهرمانی دست پیدا کند.در حالی که اوایل خرداد ماه دوومیدانی ایران درگیر بحث انتخاب دبیر و نایب رئیس فدراسیون بود، چند تن از دوومیدانی‌کاران ایران با هزینه شخصی به رقابت‌های باکوی آذربایجان رفتند.مریم طوسی و النازکمپانی به همراه مصطفی ابراهیمی نفراتی بودند که با هزینه شخصی خود به این  مسابقات رفتند.  
 
رئیس فدراسیون دو و میدانی پیش از این اعلام کرده بود فدراسیون برنامه ای برای اعزام دو و میدانی کاران به رقابت‌های باکو ندارد و به همین دلیل این دوندگان تصمیم گرفتند با هزینه شخصی راهی آذربایجان شوند.  
 
 به دلیل اینکه این اعزام زیر نظر فدراسیون نبوده و دو و میدانی کاران با هزینه شخصی رفتند، مجوز شورای برون مرزی نیز برای آن‌ها صادر نشد.مریم طوسی رکورددار دوی سرعت دو و میدانی کشورمان، قبل از اعزام به آذربایجان اعلام کرد می‌خواهد برای کسب سهمیه المپیک در این مسابقه شرکت کند اما وی در باکو تنها رقیب خودش بود!  
 
طوسی در نظر داشت با حریف قدرتمند بحرینی رقابت کند اما با غیبت این حریف در آذربایجان، دونده کشورمان مجبور شد به تنهایی مسابقه بدهد و مدال طلا را به دست آورد.  
 
در رقابت های جایزه بزرگ دو و میدانی که حکم ورودی ریو 2016 را داشت،هیچ ورزشکاری نتوانست بلیت ریو را برای خودش رزرو کند و تنها ایوب آرخی توانست رکورد ملی پرتاب نیزه را تغییر دهد.   
 
حسن تفتیان که برای  شرکت در اردوی آماده‌سازی قبل از رقابت‌های المپیک در کشور مجارستان حضور داشت، با شرکت در رقابت‌های لیگ این کشور توانست با ثبت زمان 10.15 ثانیه به عنوان قهرمانی دست پیدا کند.  
 
 هفدهمین دوره رقابت‌های دو و میدانی قهرمانی جوانان آسیا در شهر هوشی‌مینه ویتنام برگزار شد. تیم ملی دو و میدانی کشورمان با حدود 14 ورزشکار در این مسابقات شرکت کرد و درحالی که مسئولان فدراسیون امیدوار بودند نسبت به دوره پیش نتایج بهتری را کسب کنند اما دو و میدانی کاران جوان، تنها موفق به کسب یک مدال نقره و دو برنز شدند.  
 

احسان حدادی ملی پوش پرتاب دیسک کشورمان که اواخر خرداد برای برپایی اردوی تدارکاتی راهی شهر اشتوتگارت آلمان شده بود، تصمیم گرفت در مسابقاتی که مسئولان دو و میدانی آلمان تدارک دیده بودند، شرکت کند و در پایان موفق شد با پرتابی به میزان 64 متر و 65 سانتی متر به عنوان قهرمانی دست پیدا کند.  

سال بیانیه ها و چالش بزرگ در دو میدانی   
فدراسیون در آخرین روزهای باقی مانده برای کسب سهمیه المپیک، ورزشکاران را با هزار امید و آرزو به مسابقات ارزروم ترکیه اعزام کرد تا در این رقابت ها چند سهمیه کسب کنند اما گویا آن ها فقط برای تفریح به ترکیه مسافرت کرده بودند.  
 
تیم ملی ایران با ترکیب مریم طوسی، فرزانه فصیحی، جواهر زمانی، کیوان قنبرزاده، محمد ارزنده، سبحان طاهرخانی، محمدرضا وظیفه دوست، سجاد هاشمی آهنگری، محمد چشمه زار، امید تاجی، بهنام شیری، علی ثمری، محمد بنی آدم، میلاد سیار، میلاد دریساوی، وحید صدیق، رضا ملک پور، محمد صمیمی، محمود صمیمی، علی خدیور، یونس یوسف‌وند و مهدی زمانی در این رقابت ها شرکت کرد.۶ طلا، ۵ نقره و ۶ برنز حاصل کار دوومیدانی در ترکیه بود اما متاسفانه تمامی ملی‌پوشان عملکرد ضعیفی را در این رقابت ها از خود به نمایش گذاشتند و نتوانستند حدنصاب ورود به ریو 2016 را کسب کنند.  
 
2 هفته پس از پایان رقابت های ارزروم، تیم ملی دو و میدانی کشورمان با هدف کسب سهمیه المپیک با 14 ورزشکار عازم جام کازانف قزاقستان شد. رضا مقدم(پرتاب چکش)، مریم طوسی(۲۰۰متر)، رضا قاسمی(۱۰۰متر و ۲۰۰ متر)، علی خدیور( ۲۰۰ متر)، سجاد هاشمی(۴۰۰ متر)، مصطفی ابراهیمی(۸۰۰ متر)، کیوان قنبرزاده( پرش ارتفاع)، محمدرضا وظیفه دوست(پرش ارتفاع)، محمد ارزنده(پرش طول)، سبحان طاهرخانی(پرش طول)، محمد و محمود صمیمی(پرتاب دیسک)، سجاد مرادی(۸۰۰ متر) و لیلا رجبی(پرتاب وزنه) ۱۴ ورزشکاری بودند که به این رقابت ها اعزام شدند.  
 
پس از پایان ماراتن 2 روزه ورزشکاران کشورمان در جام کازانوف، تنها محمد ارزنده موفق شد در پرش طول با پرشی به میزان 8 متر و16 سانتی متر هشتمین سهمیه دو و میدانی ایران را کسب کند.  
 
حسن تفتیان که برای کسب سهمیه ماده 200 متر در رقابت های world chalange عازم مادرید شده بود در رسیدن به این هدف ناکام بود.  
 
در حالی که کمتر از 24 ساعت تا اتمام زمان کسب سهمیه المپیک باقی مانده بود، کاوه موسوی و پژمان قلعه نویی که امید زیادی به حضور در برزیل داشتند تصمیم گرفتند با هزینه شخصی و بدون اجازه فدراسیون در مسابقات بلاروس شرکت کنند.   
 
این 2 پرتابگر چکش کشورمان در رقابت های بلاروس با گذشتن از رکورد ورودی المپیک، رتبه های دوم و سوم را کسب کردند. پس از این اتفاق، رسانه های داخلی خبر از 2 رقمی شدن سهمیه های المپیکی ایران دادند، اما روند کسب سهمیه های المپیک به این شکل است که باید حتما رقابت هایی که این رکود در آن ثبت می شود به تائید اتحادیه بین المللی فدراسیون های دو و میدانی یا  فدراسیون ملی به عنوان نماینده اتحادیه بین المللی برسد و از سوی دیگر از ورزشکاران آزمایش دوپینگ هم گرفته شود.  
 
به این دلیل فدراسیون دو و میدانی ایران بلافاصله از مسئولان فدراسیون بلاروس درباره این رقابت ها استعلام گرفت و آن ها هم به فدراسیون کشورمان تائیدیه فرستادند. به این ترتیب کاوه موسوی با 77 متر و 40 سانتیمتر و پژمان قلعه نویی با 77 متر و 18 سانتیمتر سهمیه المپیک را برای کشورمان به ارمغان آوردند تا کاروان دو و میدانی با 10 ورزشکار در ریو شرکت کند.  
 
درحالی که قرار بود تیم ملی دو و میدانی برای شرکت در المپیک عازم برزیل شود اما مجید کیهانی به ورزشکاران اعلام کرد تنها مربیان رضا قاسمی،حسن تفتیان و احسان حدادی به همراه نعیما خواجوی مسئول کمیته آموزش فدراسیون دو و میدانی، حق حضور در برزیل را دارند و هفت ورزشکار دیگر باید بدون مربی به برزیل بروند.   
 
همین امر انتقادات تندی را نسبت به  رئیس فدراسیون در برداشت و حتی پیمان رجبی همسر لیلا رجبی با لحنی خشن اعلام کرد اجازه نمی دهد همسرش همراه با "نامحرمان" به برزیل برود. سرانجام پس از کش و قوس های فراوان و مکاتبات انجام شده میان مسئولان کمیته ملی المپیک و فدراسیون دو و میدانی قرار شد پریسا بهزادی کنار لیلا رجبی در المپیک حضور داشته باشد. البته این تمام ماجرا نبود چراکه سایر ورزشکاران هم اعتقاد داشتند نباید خواجوی راهی برزیل شود.  
 

سرانجام کیهانی به دلیل انتقادات مطرح شده از اعزام خواجوی به برزیل خودداری کرد. در حالی که کمتر از 72 ساعت به شروع رقابت های المپیک باقی مانده بود، فدراسیون تصمیم گرفت ورزشکاران را به رقابت های المپیک اعزام کند و دوندگان پس از 36 ساعت سرگردانی به کشور میزبان رسیدند.  

سال بیانیه ها و چالش بزرگ در دو میدانی   
همین خستگی و دیر رسیدن به برزیل سبب شد تا دوومیدانی کاران نتوانند عملکرد مناسبی را در المپیک از خود ارائه دهند. تنها حسن تفتیان بود که با خوش شانسی توانست برای نخستین بار در تاریخ دو و میدانی کشورمان در دوی سرعت جواز صعود به مرحله نیمه نهایی را کسب کند اما متاسفانه در مرحله  نیمه نهایی در گروه سختی قرار گرفت و نتوانست راه به جایی ببرد. ازطرفی احسان حدادی که در لندن مدال نقره پرتاب دیسک را بدست آورد به دلیل آسیب دیدگی های متوالی نتوانست انتظارات را برآورده کند و در همان مرحله ابتدایی مانند رابرت هارتینگ قهرمان المپیک 2012 از گردونه مسابقات کنار رفت تا بدین ترتیب پرونده دو و میدانی کشورمان در برزیل با نتایج ضعیفی بسته شود.  
 
لیلا رجبی که چند سالی است به ایران آمده و توانسته در این مدت افتخارهای زیادی را برای دوومیدانی و ورزش بانوان به دست آورد با نامناسب دیدن وضعیت دو و میدانی پس از پایان المپیک ریو، تصمیم گرفت از میادین ورزشی خداحافظی کند. پس از آن که احسان مهاجرشجاعی از سر بغض، در جریان بازی‌های المپیک و جلوی چشم میلیون ها بیننده تلویزیونی به خودش اجازه داد، لیلا رجبی را صرفا به این دلیل که در کشوری دیگر به دنیا آمده، ورزشکار بی غیرتی بنامد که به ایران هیچ تعصبی ندارد،نوبت به تیمورغیاثی رسید تا با ادبیاتی که از یک پیشکسوت بعید است بگوید،به هر حال وی خارجی است و عِرق ملی ندارد. هموطنان وی به کشورهای دیگر می‌روند و تبعه آنجا می‌شوند چراکه در کشور خودشان شانس کمی برای موفقیت دارند. حضور رجبی هم در ایران تنها به خاطر مطرح شدن نامش در میادین بین المللی و کسب درآمد بود.  
 
در مهرماه تیم ملی دو و میدانی عازم بازی های ساحلی آسیا در ویتنام شد که با کسب یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز به کارش در این رقابت ها پایان داد  
 
لیگ دو و میدانی در سال 95 با قهرمانی تیم نفت تهران به پایان رسید. ضمن این که در مرحله نهایی لیگ دو و میدانی، حمیدرضا زور آوند در پیاده روی موفق شد رکورد ملی این ماده را جابجا کند.  
 
با وجود این که لیلا رجبی پس از ناکامی در بازی های المپیک ۲۰۱۶ ریو اعلام کرد برای همیشه از تیم ملی دو و میدانی خداحافظی کرده اما در لیست جدید تیم ملی دو و میدانی که در آبان ماه اعلام شد نام این ورزشکار هم به چشم می خورد که وی به مسئولان پیغام رساند علاقه ای برای حضور در تیم ملی دو و میدانی ندارد.  
 
در اواخر آبان اجلاس جهانی دو و میدانی در موناکو با حضور مجید کیهانی رئیس فدراسیون دو و میدانی ایران برگزار شد. وی در حاشیه این نشست مذاکرات متعددی با روسای فدراسیون کشورهای مختلف داشت. پس از این اجلاس کیهانی از رئیس فدراسیون دو و میدانی لهستان دعوت کرد تا به ایران بیاید. به همین منظور اولشفسکی در روزهای پایانی آذر به تهران آمد و در طول مدت حضورش در ایران نشست های متعددی را با مسئولان فدراسیون برگزار کرد. پس از رفتن اولشفسکی از ایران، کیهانی در نشست خبری حضور  این فرد را در ایران یک ارمغان بزرگ برای دو و میدانی کشورمان تلقی کرد.  
 
حسن تفتیان در ریو توانست برای نخستین بار به عنوان یک ایرانی در دوی 100 متر به عنوان مهم ترین رقابت بازی های المپیک، تا مرحله نیمه نهایی این رقابت ها پیش برود. وی در حرکتی نمادین مانند برخی از ورزشکاران تصمیم گرفت مدال هایش را به آستان قدس رضوی تقدیم کند.  
 
در دی 95  کاسه صبر بسیاری از دو و میدانی کارانی که نسبت به شرایط موجود از مسئولان فدراسیون انتقاد داشتند، لبریز شد و آن ها در بیانیه‌ای به صورت رسمی از شرایط موجود در این رشته ابراز نارضایتی کردند. این ملی پوشان به دلیل بی مهری و بی توجهی مسئولان و قطع حقوق ورزشی که مادر تمام رشته ها است در اقدامی دست جمعی خواستار رسیدگی وزارت ورزش و جوانان به حق و حقوق و توجه بیشتر به وضعیت اسفبار خود شدند.   
 
 دو و میدانی کاران در این بیانیه از مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان درخواست کردند ضمن توجه بیشتر و جدی تر به ورزشکاران دو و میدانی، دغدغه های مالی و ذهنی این افراد را مرتفع سازد. از طرفی با توجه به حل نشدن مشکلات شان از سوی مسئولان فدراسیون در مرحله سوم اردوی تیم ملی دو و میدانی شرکت نکردند.  
 
احسان حدادی که پس از پایان مسابقات المپیک بدون مربی فعالیت می کرد در نشستی مطبوعاتی هادی سپهرزاد را به عنوان مربی اش تا پایان مسابقات قهرمانی آسیا هندوستان برگزید.  
 
 مسابقات دو و میدانی قهرمانی داخل سالن کشور گرامیداشت شهدای فداکار آتش نشان و فجر آفرینان انقلاب اسلامی طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 6 و 7 بهمن ماه در دو بخش آقایان و بانوان در مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب تهران برگزار شد.  
 
تفتیان در بهمن 95 در دو مسابقه تور جهانی داخل سالن در کشورهای آلمان و فرانسه شرکت کرد و به ترتیب در رتبه های پنجم و هفتم جای گرفت.  
 
روبرت فازکاش مربی مجارستانی پرتاب‌ها با هدف هدایت محمد و محمود صمیمی و آماده‌سازی برای حضور در مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیا،هفته پیش وارد تهران شد و قرار است برادران صمیمی تا آغاز رقابت‌های قهرمانی آسیا با فازکاش تمرینات تخصصی پرتاب را پیگیری کنند.  
 
انتهای پیام/



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سال بیانیه ها و چالش بزرگ در دو میدانی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..