تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




حلقه مفقوده بین دانشگاه و صنعت در عدم اعتماد به توان داخلی است/ تکیه بر توان داخلی راهگشای رشد علمی و صنعت کشور

ساعت: 16:29 منتشر شده در مورخ: 1396/01/03 شناسه خبر: 1069357

محقق و استاد دانشگاه گفت؛خدمت اساسی و مورد نیار جامعه که اخیرا رهبری به آن اشاره کرده اند، عملی سازی پژوهش ها و پایان نامه ها برای رفع نیازهای کشور است که فقط با همکاری بین دانشگاه و صنعت , توسعه کیفی دانشگاه و اختصاص بودجه های پژوهشی به دانشگاه ها ممکن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سراب, احمد حبیبی زاد نوین , هیت علمی دانشگاه آزاد تبریز و محقق و پژوهشگر برتر استان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مقام معظم رهبری در دیدار نوروزی خود با مردم باردیگر بر لزوم همکاری صنعت و دانشگاه تاکیده کرده و فرموند: اگر ما میدان را برای جوانها باز کنیم، بسیاری از گره ها باز خواهند شد و تأکید چندین ساله و مکرر برای همکاری دانشگاه و صنعت در همین چارچوب است که البته در برخی بخشها اقدامات خوبی انجام گرفته است.

حبیبی ادامه داد: متاسفانه ما به آن نقطه مطلوب در همکاری بین صنعت و دانشگاه هنوز نرسیدیم و برای این مهم لازم است بودجه های پژوهشی توسط دانشگاه ها جذب شوند .

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد به اندازه وزارت علوم رشد یافته گفت: متاسفانه توسعه کیفی دانشگاه آزاد و برخی موسسات وابسته به شهریه دانشگاه هستند که رشد علمی را با مخاطره مواجه می کند  که می تواند با جذب اعتبار پژوهشی از سازمانها حل شده و گام مهمی در راستای توسعه علمی دانشگاه ها صورت گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه حلقه مفقوده همکاری بین صننعت و دانشگاه چیزی به غیر از مسائل مالی و عدم توجه به توان داخلی نیست که سازمانهای دولتی و غیردولتی و خصوصی بایستی بخشی از بودجه خود را به پؤوهش اختصاص دهند و حتما بایستی نظارت در راستای هزینه کرد آن صرفا از سوی دانشگاه ها صورت گیرد و این برون سپاری موجب فعالیت اساتید در حوزه شکوفایی صنعت , دانشگاه و جامعه می شود.

حبیبی به سخنان مقام معظم رهبری در حوزه سرمایه های کشور اشاره و افزود: سخنان ایشان هرگونه نبود بودجه در حوزه صنعت را رد می کند و لازم است دولت به این حوزه توجه بیشتری کند.

این استاد داشگاه با بیان اینکه در کل دنیا اساتید با انتخاب یک طرح پژوهشی آن را با تقسیم به چند پایان نامه انجام داده و نیازی را از جامعه رفع می کنند که نیازمند توجه دولت و مجلس در کشور ماست تا این حلقه مفقوده رفع شده و پژوهش های علمی در راستای رشد کشور و صنعت به کار گرفته شود.

حبیبی خاطرنشان کرد: خدمت اساسی و مورد نیار جامعه که اخیرا رهبری در بیاناتشان فرمودند: عملی سازی پژوهش ها و پایان نامه ها برای رفع نیازهای کشور است که بایستی به این مهم توجه شود.

لزوم حمایت از اساتید پژوهشی دانشگاه ها

احمد حبیبی زاد نوین با بیان اینکه دولت می تواند با اعمال تخفیف های مالیاتی برای صنایع در صورت رفع نیاز جامعه قدم بردارد گفت: در این صورت هم برای صنعت نهادینه می شود که باید نیاز خود را از طریق دانشگاه حل کند و هم اساتید دانشگاه به سمت پژوهش حرکت می کنند.

وی ادامه داد: یک استاد دانشگاه برای گذران زندگی باید ساعات زیادی را در طول هفته تدریس کند که این کار عملا وقتی برای پژوهش برای یک استاد نمی گذارد.

حبیبی با ذکر این مثال که در این بحران کم آبی ما می توانیم با طراحی ربات های مقنی مشکل قنات ها را حل کنیم خاطرنشان کرد: متاسفانه در این مورد نه بودجه و حمایتی صورت می گیرد و نه ساعات تدریس به علت گذران زندگی این فرصت را به ما می دهد.

این استاد دانشگاه در پایان با تاکید بر لزوم حمایت از پژوهش در کشور گفت: بارها اقدام به تاسیس مراکز تحقیقاتی نمودم که متاسفانه بنا به عللی در مرحله بهره وری منحل شده و با ادعای مالکیت انجام شده از سوی افراد با نفوذ موسسه نابود شده  فلذا لازم است برنامه ریزی برای حمایت از موسسات تحقیقاتی و اساتید پژوهشی صورت گیرد و استادی که موسسه تحقیقاتی راه انداخته به عنوان قطب یک مرکز تحقیقاتی و با حمایت دولت در راستای رشد علمی کشور قدم بردارد.

حبیبی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها بر لزوم حمایت از اساتید پژوهشی که خود در راستای اقتصاد مقاومتی است تاکید داشته اند خاطرنشان کرد: باید اساتید علاقمند به پژوهش های کاربردی شناسایی و مورد حمایت قوانین مدون قرار گیرند که نقش مهمی در خوذکفایی کشور و جلوگیری از فرار مغز ها ایفا می کند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «حلقه مفقوده بین دانشگاه و صنعت در عدم اعتماد به توان داخلی است/ تکیه بر توان داخلی راهگشای رشد علمی و صنعت کشور»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..