تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سفر به کهن‌ترین کتیبه‌های خطی ایران/ وقتی قدمت تیمره مدال اختراع خط را از سومری‌ها می‌گیرد+عکس

ساعت: 18:10 منتشر شده در مورخ: 1396/01/03 شناسه خبر: 1069539

سنگ نگاره های خمین روایتگر تاریخ سر به مهر یک دیار

یک محقق و پژوهشگر در زمینه سنگ نگاره‌ها گفت: سیر تطور خط از خط تصویری تا خط الفبایی در میان سنگ نگاره های تیمره کشف شده است و این امر، گفته اروپایی ها که مخترع خط، سومری ها بودند را کمرنگ می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خمین نیوز سنگ نگاره‌ها کهن‌ترین آثار تاریخی و هنری به جا مانده از بشر است، زمانی که انسان ها  خطی برای نوشتن و زبانی برای سخن گفتن نداشتند به منظور تعامل و برقراری ارتباط از تصاویر و نمادهایی استفاده می‌کردند که سنگ نگاره یا هنرهای صخره ای نام گرفتند.

محمد ناصری فرد محقق و پژوهشگر در زمینه سنگ نگاره‌ها در گفتگو با خبرنگار خمین نیوز با اشاره سنگ نگاره های تیمره شهرخمین گفت: در طرح مطالعاتی که با همکاری پژوهشگران آزاد در کوه ها و غارهای اطراف خمین انجام شده، بیش از ۲۱ هزار نمونه از آن نقاشی ها و نمادها کشف شده است.

روند شکل گیری خط در خطوط سنگ نگاره های تیمره مشهود است

وی افزود: مدت زمان مطالعات میدانی، علمی و سیستمی که برای نحستین بار در ایران انجام شده است به دوازده سال می رسد، در سال ۱۳۸۷ با همکاری متخصصان نقوش صخره‌ای اروپا و پژوهشگران نقاشی های ما قبل تاریخ اروپا، نمونه‌های تصادفی از سنگ نگاره‌های تیمره (کوه های اطراف خمین ) گرفته شد و با استفاده از تکنولوژی طیف سنجی عمومی شتاب دهنده قدمت آنها از ۲۵۶ تا ۴۰۸۰۰ سال متفاوت بود و این کارکرد علمی برای نخستین بار در ایران بر روی سنگ نگاره ها انجام شد.

ناصری فرد بیان کرد: گفتنی است که سیر تطور خط از خط تصویری تا خط الفبایی نیز در میان سنگ نگاره های تیمره کشف شده است و این گفته اروپایی ها که مخترع خط، سومری ها بودند را کمرنگ می کند چرا که خط اختراع نمی شود بلکه حاصل سیر تطور و تحول نقاشی های درون غارها تا شکل گیری خطوط الفبایی است، که این روند را در تیمره می توان مشاهده کرد.

کشف پازل های گمشده تاریخ و هنر کهن در تیمره

وی با اشاره به این نکته که کهن ترین کتیبه های خطی ایران ( کتیبه های خطی پیش ایلامی) ۲۳۰۰ قبل از میلاد متعلق به تیمره است اظهارکرد: مولاژ و تندیس این کتیبه ها در مجموعه فرهنگی - تاریخی کاخ نیاوران در معرض دید همگان است، البته باید توجه کرد که از ۶۳ کتیبه های باغ کاخ نیاوران ۲۱ مورد آنها متعلق به تیمره است که شامل کهن ترین آنها تا دوره اسلامی (خط تصویری یا پیکتوگرام) می شود.

پژوهشگران خارجی کتیبه های تیمره را دایره المعارف هنر بشری می دانند

کارشناس باستان شناسی هنر ادامه داد: پژوهشگران خارج از ایران، تیمره را دایره المعارف هنر بشری می‌دانند و بیان کردند که پازل‌های گمشده تاریخ و هنر کهن بشر در تیمره است که بنا بر نظر آنها می‌توان سیر مهاجرت انسان آفریقایی را به فلات ایران و از فلات ایران به اروپا رصد کرد و از این منظر می‌توان تمام ابعاد زیستی انسان را مورد مطالعه و تعمیق قرار داد.

ناصری فرد گفت: موارد ذکر شده قسمت کوچکی از عظمت این سرزمین است و از نظر فرهنگ، تاریخ و گردشگری یکی از پتانسیل  های بی بدیل ایران محسوب می شود.

عدم ثبت جهانی سنگ نگاره های تیمره در سایه نبود اعتبارات

وی در پاسخ به این سوال که آیا سنگ نگارهای تیمره ثبت ملی شده است، بیان کرد: به دلیل نبود اعتبارات مناسب ثبت جزء به جزء آثار نقاشی شده در حیطه ملی و جهانی انجام نگرفته است اما به طور کلی ثبت ملی شده است.

ناصری فرد تصریح کرد: کشورهای جهان با داشتن نمونه های بسیار کم و قدمت های کمتر از ایران آثار آنها ثبت یونسکو شده است و این روند سبب شده که گردشگران به راحتی بتوانند از این راه به محوطه های سنگ نگاره ها دسترسی پیدا کنند که متاسفانه در ایران روی این آثار کم نظیر و کهن تاکنون حرکتی برای ثبت جهانی آنها بنا بر دلایل مختلف انجام نشده است و امید است در آینده با همکاری مسئولان ذیربط شاهد این اتفاق مهم باشیم.

ثبت بزکوهی نماد ایران به نام کشور قزاقستان در یونسکو!

نویسنده کتاب سنگ نگاره های ایران، زبان مشترک جهان تصریح کرد: کشوری مانند قزاقستان با تعداد ۷۱۹ نمونه سالانه درآمدی برابر با ۲ میلیارد دلار دارد و در اکثر کشورهای جهان دفتر هنرهای صخره ای تاسیس کردند و نقش های آنها سنگ به سنگ ثبت یونسکو شده است و بز کوهی که نماد ایران باستان است به نام خود در یونسکو ثبت کردند این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد سنگواره‌های ایران دارای نقوش بزکوهی است و همین میزان فراوانی به عنوان طرح روی سفالینه های ما قبل تاریخ در موزه های ما به چشم می خورد.

ناصری فرد افزود: با توجه به این که مطالعات باستان شناسی سنگ نگاره های ایران در سال ۲۰۱۶ برنده و دیپلم افتخار گرفت به طور یقین در آینده، ما شاهد ورود محققین بسیاری را برای بازدید سنگ نگاره های تیمره از نقاط مختلف دنیا خواهیم بود و در این امر مساعدت و همکاری مسئولین شهری نیاز است برای توسعه صنعت توریسم که در دنیا صنعت سوم محسوب می شود و از پاک ترین صنعت‌های جهان است، زیر ساخت ها و بسترهای مناسب و شایسته فراهم شود تا از لحاظ درآمد آن بتوان اشتغالزایی کرد و از میزان بیکاران شهر و روستاهای اطراف کاهش داد.

سنگ نگاره های تیمره، ظرفیت ویژه برای رونق صنعت توریسم

وی با اشاره به ایجاد اشتغال از راه جذب گردشگر در صنعت توریسم با توجه به پتانسیل موجود در شهرستان خمین گفت : با توجه به این که سنگ نگاره ها در ۳۰ محوطه در اطراف روستاهای این شهرستان پراکنده هستند می توان خانه های روستایی را برای استقرار گردشگران و جوانان روستایی را به عنوان راهنمای توریسم تربیت کرد که با این روش از مهاجرت بی رویه جوانان به شهرها و مشکلات فرهنگی حاصل از این مهاجرت ها جلوگیری کرد.

ناصری فرد بیان کرد: اگر در این خصوص در شهر خمین تلاش و بسترها آماده نشود چه بسا که شهرهای اطراف از این پتانسیل به نفع خود بهره ببرند و ما از این درآمدزایی منطقه ای محروم شویم.

وی تاکید کرد: شایسته است که با یک عزم ملی و جدی این رخداد علمی، تاریخی و هنری که در بستر جهانی انجام گرفته را مدیریت کرد و از این راه اشتغالزایی را افزایش داد.

باستان شناس شهرستان خمین تصریح کرد: در راستای گردشگری ملی به ویژه ایام نوروز نیاز است وسیله های نقلیه مناسب در جایگاه های خاصی تعیین شود و به همراه جوانان و افرادی که نسبت به موقعیت و چرایی آنها اطلاعاتی دارند به محوطه‌های سنگ نگاره ها اعزام شوند که در این راستا هم پاسخگو خاص و نیاز گردشگران باشند و همچنین منبع درآمد برای شهر و روستا های خمین باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در درازمدت نیز می توان این روند را با ایجاد کمپ هایی در برخی محوطه ها به شکل سیستمی و برنامه‌ریزی شده در طول سال انجام داد.با جذب و ورود گرشگر رونق اقتصادی در عرصه های دیگر نیز شکل می گیرد و گردش داد وستد و فروش  محصولات محلی مانند عسل، زعفران و دبگر تولیدات روستایی به گردشگران محقق و عملیاتی می‌شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سفر به کهن‌ترین کتیبه‌های خطی ایران/ وقتی قدمت تیمره مدال اختراع خط را از سومری‌ها می‌گیرد+عکس»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..