تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




برپایی جشنواره بازیهای بومی و محلی برای افزایش نشاط اجتماعی مفید است

غلام رضا تاجگردون روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برگزاری جشنواره بازی های بومی و محلی مشک و ملار در روستاهای گچساران افزود که این آئین ها افزون بر احیای موسیقی، آواها و نواها، بازی ها و غذاهای سنتی باعث گرد آمدن نسل های قدیمی و امروزی در کنار یکدیگر می شود.
وی با اشاره به برپایی آئین اختتامیه جشنواره بازی های بومی و محلی مشک و ملار در روستای سرابننیز گچساران در روز هفتم فروردین از مردم خواست در این جشنواره شرکت کنند.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اضافه وزن و مشکلات روحی چون پرخاش گری از پیامدهای بازی در فضای مجازی است گفت که احیای بازی های بومی و محلی نقش ارزنده ای در کاهش آسیب های اجتماعی دارد.
تاجگردون تصریح کرد که آئین ها و سنت های بومی و محلی هر منطقه از جاذبه های مردم شناسی محسوب می شود که راهکاری برای جذب گردشگر است.
آئین اختتامیه جشنواره مشک و ملار با برنامه های فرهنگی و شاد توسط هنرمندان برجسته استانی و کشوری برگزار خواهد شد.
این برنامه با حضور اکبر اودود از هنرمندان طنز خوزستانی و هنرمندانی چون کورش رضوانی، محمد خیراتی و مسعود دشتی ساعت 14 روز هفتم فروردین برگزار خواهد شد.
شاهنامه خوانی، اجرای نمادین سرگرمی های بومی و محلی از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این آئین است.
مسابقات ورزشی این جشنواره در دهستان های بویراحمد گرمسیری، بی بی حکیمه(س)، لیشتر و خیرآباد و امامزاده جعفر(ع) توسط خانه هنرمندان و هنردوستان گچساران، دفتر نماینده مردم در مجلس و با همکاری دهیاری های شهرستان از 20 اسفندماه 95 برگزار و با تعداد 27 روستا و یکهزار و 50 بازیکن در حضور 77 تیم در هشت رشته فوتبال و فوتسال(آقایان و بانوان)، والیبال، طناب کشی، چوگو، الختر، گرنا و آشپزی در حال برگزاری است.
کارشناسان می گویند که 30 نوع بازی محلی در مناطق روستایی و عشایری گچساران از روزگاران کهن به یادگار مانده که برخی از این بازی‌ها در حال فراموشی است.
یه قل دو قل، طناب کشی، الختر، اسب سواری، تیراندازی، چهارکوس، هفت سنگ، چوکلی و گرنا دوال از مهمترین بازی‌های سنتی در گچساران است.
شهرستان گچساران دارای 122 روستا و 16 هزار و 943 خانوار جمعیت روستایی است.
این شهرستان 120 هزار نفری در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110

انتهای پیام /*



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «برپایی جشنواره بازیهای بومی و محلی برای افزایش نشاط اجتماعی مفید است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..