تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خانه اقتداری، اثری تاریخی به جای مانده از دوران قاجاریه در تویسرکان+تصاویر

ساعت: 11:40 منتشر شده در مورخ: 1396/01/03 شناسه خبر: 1069275

خانه اقتداری با چهار حیاط مرکزی به جای مانده از دوران قاجاریه، که این روزها با عنوان خانه صنایع دستی هم شناخته می شود، میزبانی رویایی و خاطره انگیز برای مسافران و گردشگران نوروزی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رودآور، خانه اقتداری که متشتمل بر چهار حیاط مرکزی است و در خیابان شریعتی و در کوچه مظفر السلطان تویسرکان واقع جای گرفته است، خانهای تاریخی و به جای مانده از دوران قاجاریه است.

این خانه زیبا که در سال 1381 به شماره 6141 در فهرست آثار ملی به ثبت می رسد، این روزها با عنوان خانه صنایع دستی هم شناخته می شود و میزبانی رویایی و خاطره انگیز برای مسافران و گردشگران نوروزی شده است. 

این خانه متعلق به آرضا محمودی آقا رضا محمودی یا همان دکتر اقتداری است و قدمتی بیش از 150 ساله دارد.

سبک بنا از نوع حیات مرکزی است یعنی بنا از چهار حیات مرکزی تشکیل شده که هرکدام حکم واحد را دارند.

نوع مصالح مصرفی بدین شکل است که در نماها ار آجر در دیوارها از خشت و در پایه ها از سنگ و در سقف ها از چوب استفاده شده است.

این بنا مشتمل بر دو طبقه فوقانی و تهتانی است که سقف طبقه همکف با طاقنماهای ضربی مزین شده است که در حقیقت جز تزئینات اصلی بناست در سقف طبقه فوقانی از تیر چوبی استفاده شده در داخل سقف اتاقها با لمبه کوبی با تقسیم بندیهای هندسی و متناسب استفاده شده راه دست رسی به این مجموعه تاریخی فرهنگی از دالانی سر پوشیده که بنا را به دو قسمت تقسیم می کند امکان پذیر است این دالان به عرض چهار متر و ارتفاع سه از معبر اصلی یعنی شهید یعقوبی امکان پذیر است.

در طبقه فوقانی در بقشاهی از سقف دالان برای احداث ساختمان استفاده شده است مالک بنا شخصی به اسم آقا رضا محمودی بوده که برای اسکان چهار فرزند خود این بنا را ساخته و سپس به دیگران واگذار کرد.

این مجموعه دارای قناتی اختصاصی بوده که روش کانال سر پوشیده به کلیه حیاط مرکزیها انتقال و حوض آنها را پر می کرده و در لطافت محیط و فضای سبز خانه ها تاثیر بسزایی داشته است.

این بنا با مساحتی حدود یک هزار و 300 متر ساخته شده این بنا یکی از معدود بناهایی است که از الگوهای ناب معماری در منطقه غرب محسوب می شود و توانایی تبدیل شدن به موزه غرب کشور را دارد.

در حال حاضر خانه صنایع دستی تویسرکان در این مکان مسقر است و همچنین گاه گاهی نیز به عنوان نمایشگاهی برای معرفی صنایع دستی تویسرکان در ایام تعطیلات از آن استفاده می شود.

زنگنه 

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خانه اقتداری، اثری تاریخی به جای مانده از دوران قاجاریه در تویسرکان+تصاویر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..