تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هواشناسی استان ایلام ابزارهای لازم برای پیش بینی دقیق وضعیت جوی را ندارد

یوسف شیخ الملوکی روز پنجشنبه و به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی هواشناسی در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: همچنین یکی دیگر از نیازهای هواشناسی این استان برای پیش بینی دقیق و درست، پهنای باند اینترنتی و فیبر نوری است که برای تحقق آن 400 میلیون ریال اعتبار باید هزینه شود.
وی افزود: جمع آوری درست و به هنگام آمار و اطلاعات جوی، کنترل کیفی و پالایش و تحلیل آمار، مخابره اطلاعات نهایی برای مسئولان و مخاطبان در سریع ترین زمان ممکن برای اخذ تصمیم گیری درست رسالت اصلی هواشناسی است.
شیخ الملوکی تاکید کرد: اما ضعف امکانات و تجهیزات در پاره ای از موارد موجب عدم رصد دقیق وضعیت جوی و کسب اطلاعات درست می شود.
وی گفت: با وجود مشکلات مالی و بودجه ای به میزان چهار میلیارد و 800 میلیون ریال موافقت نامه تعمیر و تجهیز ایستگاه ها و دستگاه های این اداره کل مبادله شده که از این مبلغ 2 میلیارد و 560 میلیون ریال آن تخصیص یافته است.
وی یادآور شد: از سوی ستاد بحران استان نیز مبلغ 2 میلیارد ریال برای تجهیز و به روز رسانی تجهیزات این اداره کل اختصاص یافته اما هنوز دریافت این اعتبار محقق نشده است.
به گفته وی، همچنین از محل اعتبارات ملی سال 95 نیز مقرر شده یک میلیارد و 500 میلیون ریال به اداره کل هواشناسی استان ایلام تخصیص داده شود.

** ایستگاه های بارن سنجی ایلام باید اتوماتیک و خودکار شوند
وی با اشاره به این موضوع که برخی ایستگاه های استان نیازمند تجهیزات نوین هستند، افزود: البته ایستگاه شهرستان ملکشاهی تنها مرکز تمام خودکار استان است که به صورت لحظه ای و بدون نیاز به نیروی انسانی وضعیت هوا را مخابره می کند.
مدیرکل هواشناسی استان ایلام اظهار کرد: طبق سیاست های برنامه ششم توسعه باید تمام ایستگاه های هواشناسی به صورت خودکار باشد که در استان ایلام 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تمام ایستگاه های هواشناسی و باران سنجی به سیستم های تمام اتوماتیک و خودکار مجهز شود.
وی در خصوص وضعیت نیروی انسانی اداره کل هواشناسی گفت: مرکز پیش بینی هوا که تاکنون با یک نفر پیش بین فعالیت داشت با رایزنی و پیگیری های مدام با جذب سه نیروی دیگر تقویت شده و این افراد در حال فرا گرفتن آموزش های تخصصی هستند و از سال آینده وارد دایره کار در بخش پیش بینی هوا می شوند.
شیخ الملوکی اضافه کرد: هواشناسی یک دستگاه حساس و مهم است که درست یا غلط بودن پیش بینی های آن تاثیر زیادی بر روند فعالیت های روزمره همه مردم بویژه کشاورزان، دامداران و دستگاه های خدمات رسانی از جمله فرودگاه ها دارد لذا باید برای تجهیز این دستگاه به امکانات مدرن توجه بیشتری شود.
وی افزود: پایش و پیش بینی نقشی اساسی و اصلی در هواشناسی دارد که این پایش در وضعیت جوی خارج از مرزها و 48 ساعت قبل از ورود آن سامانه به داخل کشور و آسمان استان انجام می گیرد تا مسئولان قبل از ورود سامانه های جوی تصمیم های لازم را اتخاذ کنند.
وی با انتقاد از برخی موازی کاری های اداره کل حفاظت محیط زیست با هواشناسی در خصوص ریزگردها تاکید کرد: همانگونه که پیش بینی ورود و مدت ماندگاری ریزگردها بر عهده هواشناسی است، پایش و مقدار غلظت و تجهیزات پایش نیز باید بر عهده این دستگاه باشد.

** هواشناسی ایلام نیازمند حمایت جدی مسئولان
شیخ الملوکی ضمن تشکر از مجموعه استانداری ایلام از حسن توجه استاندار، معاونان، مدیرکل بحران قدردانی کرد و خواستار رسیدگی و حمایت بیش از پیش آنها به اداره کل هواشناسی و تلاش برای تقویت، تجهیز و به روز رسانی امکانات و تجهیزات این دستگاه مهم و حساس شد.

** چرا امسال بارش ها کاهش محسوس داشت؟
وی در مورد علت تغییر در بارش های امسال و کاهش محسوس نزولات جوی هم گفت: این تغییرات جوی امری طبیعی است و سال گذشته در فاز النینو قرار داشتیم (که فازی پر باران است) و امسال نیز وارد فاز لانینو (که کم بارش است) شده ایم و این روند همواره رخ می دهد ولی فقط میزان بارش ها در این فازها متغیر است.
شیخ الملوکی همچنین از دیگر موارد کاهش بارندگی را تغییرات اقلیمی برشمرد و گفت: بروز ناهنجاری های جوی چون گرمایش زیاد از حد زمین موجب ایجاد تغییر و به هم ریختگی در اکوسیستم طبیعت و توازن سیستم های جوی و در نتیجه نوع، میزان و مقدار بارش ها شده است.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7172/9002

انتهای پیام /*



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هواشناسی استان ایلام ابزارهای لازم برای پیش بینی دقیق وضعیت جوی را ندارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..