تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




حرمت یا حلیت بانکداری ایرانی

پنجشنبه، 3 فروردین 1396 ساعت 07:322017-03-23سياسي

موضوع حرام یا حلال بودن نحوه عملیات بانکی از ابتدای تاسیس بانک در ایران مطرح بوده و یکی از دلایل استقبال کم رنگ مردمبه بانکهای نخستین استقراضی و شاهی ، - عدم اطمینان به حلیت فعالیت بانکی در آنها بوده است موضوع حرام یا حلال بودن نحوه عملیات بانکی از ابتدای تاسیس بانک در ایران مطرح بوده و یکی از دلایل استقبال کم رنگ مردمبه بانکهای نخستین استقراضی و شاهی ، عدم اطمینان به حلیت فعالیت بانکی در آنها بوده است .

با پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به منابع نظری اسلامی و تاکیدات معمار کبیر انقلاب در خصوص اعتلای معنوی مردم از مسیر تنظیم فعالیت های مادی ، اصلاحات لازم در این زمینه در دستور کار قرار گرفت و نهایتاً قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال 1362 تصویب و یکسال پس از آن اجرایی شد.

آن قانون و سایر منشورات قانونی و نظارتی عمدتاً بر اساس قواعد اقتصاد اسلامی و در راس آنها ممنوعیت چهارگانه اکل مال به باطل، ضرر و ضرار ، غرر و البته ربا تبیین گردیده بود.

اما شوربختانه پس از سی و اندی سال از اجرایی شدن قانون بانکداری بدون ربا و تجربیات گسترده کشورهای اسلامی و غیراسلامی در خصوص بانکداری اسلامی ، لیکن هنوز شبهات جدی از سوی بخش عمده ای از از افکار عمومی نسبت به به غیرشرعی بودن فعالیت بانکی در ایران مطرح می شود .

این ایرادات و شبهات پراکنده ، با اعلام صریح برخی از مراجع عظام تقلید مبنی بر رباخوار بودن بانکها در ایران و حتی حرام بودن حقوق پرسنل آنها موجب طرح گسترده سوالی قدیمی اما بسیار مهم شده است ؛ آیا به راستی نوع بانکداری در ایران مبتنی بر موازین اسلامی است ؟ پاسخ این سوال قطعاً مجال و ظرفیت فراخ و گسترده تری را می طلبد لیکن در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است : 1- علیرغم تلاشهای گسترده جهت تبیین روشهای اجرایی و نظارتی بانکداری اسلامی در ایران به نظر می رسد یک سوال ساده در این زمینه پاسخ داده نشده است .

تفاوت دقیق روشهای اجرایی بانکداری متعارف دنیا و بانکداری اسلامی چیست ؟ شاید رویکرد نظری صرف در اهتمام به مباحث بانکداری اسلامی منجر به این امر شده که در خصوص تفاوت دقیق روشهای عملیاتی بانکداری اسلامی با بانکداری متعارف ( ربوی ) دچار خلاء تبیینی شده و عملاً از تدوین نسخه ای دقیق و ساده جهت اقدام وفق بانکداری اسلامی ناتوان باشیم .

2- گرفتن جریمه دیرکرد بانک ها حرام و سرنوشت کارکنان آن رفتن به جهنم است این فرمایش یکی از مراجع عظام تقلید که قطعاً برخاسته از دلسوزی معظم له نسبت به مومنین و مصالح جامعه است موجب بروز اضطراب و تشویش در میان کارکنان ، مشتریان و سایر ذینفعان نظام بانکی گردید .

این اضطراب تا آنجا پیش رفت که برخی از کارکنان بانکها که حجم کار مفید روزانه بسیار بالایی را دارند ، در حلیت ارتزاق خود دچار شبهه و تردید شوند .

اما علیرغم حساسیت موضوع به نظر می رسد اقدام موثری از سوی دست اندرکاران جهت گفتگوی بین بخشی میان صاحبنظران حوزه ، دانشگاه ، رگولاتوری بانکی و کارشناسان اجرایی نظام بانکی صورت نپذیرفت و عملاً شبهه مزبور تاکنون بی پاسخ مانده و صرفاً به تبیین وجه التزام محدود شده است .

لذا به نظر می رسد تا زمان برقراری این مفاهمه جمعی جهت تبیین شبهات و بازطراحی و الگویهای اجرایی و عملیاتی در این زمینه ، راهبردهایی نظیر ایجاد رکن شورای فقهی در بانک مرکزی نیز لزوماً منجر به رفع دغدغه ها و نگرانی های مراجع عظام تقلید و سایر دلسوزان نظام اقتصادی کشور نخواهد شد .

3- بخشی از شبهات وارده به فعالیت نظام بانکی برخاسته از مشکلات ساختاری اقتصاد ایران است .

به عنوان نمونه قالبهای قراردادی بانکها در ایران اعم از تجهیز و تخصیص منابع مبتنی بر آموزه های دینی و عقود شرعی می باشد .

لیکن شبهات وارده بیشتر ناظر بر عدم اجرایی شدن واقعی قرارداد ها و به بیان کلی تر عدم شفافیت و آزمون پذیری فعالیتهای اعتباری می باشد .

لذابا توجه عدم شفافیت فعالیتهای اقتصادی بعنوان یکی از ابتلائات ساختاری اقتصاد ایران ، بدیهی است که بخشی از عدم شفافیت موجود در نظام بانکی به دلیل ضعف در سایر بخشهای نظام اقتصادی می باشد .

لذا تخطئه نظام بانکی بدون حل مشکلات ساختاری نظام اقتصادی ، گذشته از غیرمنصفانه بودن ، راهی به صلاح نخواهد برد .

4- به تعبیری رابطه منفرد و از هم جدا افتاده بانک ها و محیط های اقتصادی و اجتماعی موجب عدم ارتباط سازنده و تعاملی نظام بانکی و اجتماع اعم از آحاد مردم و محیط های دانشگاهی ، اقتصادی و همچنین عدم تحلیل صحیح نظام بانکی شده است .

در رسانه های رسمی و غیررسمی عمدتاً بانک ها مقصر ناکامی در توسعه و همچنین مصداق ظلم و شر قلمداد می گردندکه این امر عمدتاً منجر به سرخوردگی بانک ها و منابع انسانی آن ها شده و راه نقد منصفانه و اصلاحات فراگیر را مسدود نموده است .

لذا به نظر می رسد افزایش تحرک نهادهای حاکمیتی و نظام بانکی درراه اندازی هسته هایهم اندیشی در خصوص فرصت ها و موانع نظام بانکی و به ویژه اهتمام بیشتر به مباحث ترویجی و اطلاع رسانی در خصوص روش ها و فعالیت های اجرایی بتواند نظام بانکی را از گوشه رینگ کنونی خارج ساخته و موجبات هم افزایی در راستای منافع ملی را فراهم آورد .


کلید واژه ها: بانک - بانکداری اسلامی - اسلامی - ایران - مراجع عظام تقلید - بانکی - قانون - پیروزی انقلاب اسلامی - حرام - کارکنان - کشورهای اسلامی - انقلاب اسلامی - اقتصاد اسلامی - مردم - نخستین - مراجع - تفاوت - ممنوعیت - اصلاحات - اقتصاد - ایرانی - اضطراب - جامعه - قدیمی - جریمه - معمار - حقوق - نظام




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «حرمت یا حلیت بانکداری ایرانی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..