تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سفیر نروژ در آنکارا به وزارت امور خارجه ترکیه فراخوانده شد

به گزارش ایرنا، اداره مهاجرت نروژ روز چهارشنبه با درخواست پناهندگی چهار افسر ترکیه ای شاغل در ناتو و یک وابسته نظامی این کشور در خارج موافقت کرد.
حسین مفتی اوغلو سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در اطلاعیه ای رسانه ای اعلام کرد: سفیر نروژ به وزارت امور خارجه ترکیه فراخوانده شده و مراتب اعتراض آنکارا نسبت به پذیرش پناهندگی پنج نظامی ترکیه در این کشور به وی ابلاغ شد.
وی همچنین با انتقاد از پذیرش پناهندگی این نظامیان، این اقدام نروژ را مغایر با روابط دوستانه دو کشور خواند و گفت: این اقدام تمام تلاش های دو طرف در زمینه های مختلف را تحت الشعاع قرار می دهد و غیرقابل پذیرش است.
مفتی اوغلو این نظامیان را وابسته به گروه فتح الله گولن و از عوامل کودتای 15 جولای 2016 ترکیه اعلام کرد.
اقدام نروژ در پذیرش درخواست پناهندگی این نظامیان با واکنش اعتراض آمیز نعمان کورتولموش سخنگوی دولت ترکیه مواجه شد و وی خواهان استرداد این نظامیان شد.
نظامیان یاد شده مدعی شده اند که ارتباطی با کودتای نافرجام 15 جولای در ترکیه نداشته اند اما به علت ترس از دستگیر شدن در ترکیه از بازگشت به ترکیه بیم دارند.
پایگاه خبری دوغان به نقل از محافل آگاه نوشت؛ پذیرش درخواست پناهندگی این افراد آن هم از سوی نروژ به عنوان یکی از هم پیمانان ترکیه ناتو می تواند الگویی برای دیگر کشورهای اروپایی تلقی شود و این امر می تواند به تشدید تنش در مناسبات ترکیه با غرب منجر شود.
به گزارش ایرنا، دولت ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.
فتح الله گولن از سوی دولت ترکیه متهم اصلی کودتای نافرجام 25 تیرماه سال گذشته اعلام شده و اعاده او که بیش از 15 سال است در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن است، جزو خواسته های دولت اردوغان از دولت اوباما بود که با مخالفت دولت قبلی آمریکا مواجه شده و موجب تیره شدن روابط دو کشور شد.
مقامات ترکیه تا کنون نتوانسته اند در دیدار با همتایان خود، دولت جدید آمریکا را نیز نسبت به اعاده و تحویل فتح الله گولن متقاعد کنند.
محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه با کیفرخواست 2581 صفحه ای تنظیم شده در مرکز ستاد کل ارتش ترکیه علیه 221 متهم که 26 نفر از آنها دارای رتبه ژنرالی هستند، در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

انتهای پیام /*



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سفیر نروژ در آنکارا به وزارت امور خارجه ترکیه فراخوانده شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..