تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




قشم؛ جزیره‌ای به وسعت یک تاریخ + تصاویر

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جزیره قشم با توجه به قدمت تاریخی خود و هر آنچه که به عنوان جاذبه‌های گردشگری این جزیره شناخته شده ،جزیره‌ای به وسعت یک تاریخ است.

این جزیره پهناور عنوان بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس را به خود اختصاص داده و در دوره ساسانیان با نام «ابرکاوان» شناخته می‌شده است و بخشی از شهرستان قشم به حساب می‌آید.

شهرستان قشم  از نظر جغرافیایی به سه بخش مرکزی، شهاب و هرمز تقسیم شده و 7 دهستان را در خود جای داده است. این شهرستان  دربرگیرنده 69 شهر و روستا است که از آن میان می‌توان به طولا، درگهان، حمیری، جزیره لارک، کووئی، هلر، گیاهدان، رمچا، جی‌جیان، باغ‌بالا، توربان، تم‌سنتی، زینبی، پی‌پشت، کوشه قشم، سوزا، هرمز و قشم اشاره کرد.

در اینجا باید گفت از بنادر مهم و صیادی شهرستان قشم می‌توان به بهمن، شهید ذاکری، بندر سوزا، مسن، سلخ، کاوه اشاره کرد. مردم قشم با زبان فارسی صحبت می‌کنند و دین‌داری در میان مردم این جزیره جایگاه خاصی دارد.

شایان ذکر است شهر قشم در شرقی‌ترین نقطه جزیره قشم واقع شده و به علت موقعیت استراتژیک خود عمده‌ترین سکونتگاه جزیره به حساب می‌آید. این شهر پایگاه اصلی توسعه منطقه آزاد تجاری- صنعتی قشم است.

گفتنی است؛ شهرستان قشم جاذبه‌های متنوع و چشم‌گیری دارد که از میان آنها می‌توان به جزایر ناز، جنگل دریایی حرا، انجیر معابد یا درخت سبز، غار خربز، چاه‌های تل آب یا طلا، گنبد نمکی نمکدان، دره ستارگان، قلعه پرتغالی‌ها، نخستین ژئوپارک ایران قشم اشاره کرد.

 قشم؛ جزیره‌ای به وسعت یک تاریخ
جزایر ناز

جزایر ناز نامی است که به چند جزیره کوچک اطراف قشم اطلاق می‌شود که به دلیل فاصله کمی که با ساحل دارند، در زمان جزر و مد به ساحل می‌پیوندند و می‌گسلند. این جزایر گویی در زمان ژیوند و گسست از ساحل شهرستان قشم ناز می‌کنند.

 قشم؛ جزیره‌ای به وسعت یک تاریخ
جنگل دریایی حرا

درخت حرا درختی است که طول آن 3 تا 6 متر است و با رنگ سبز روشن خود چشم‌ها را نوازش می‌دهد. جنگل حرا در تنگه خوران و در میان جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان قرار گرفته و به دلیل مساعد بودن شرایط اکولوژی، زیستگاه امنی برای پرندگان مهاجری چون حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک‌تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه و کاکائی به حساب می‌آید.

 قشم؛ جزیره‌ای به وسعت یک تاریخ
انجیر معابد یا درخت سبز

درخت انجیر معابد یکی از رستنی‌های شگفت‌انگیز مناطق حاره و به خصوص خلیج فارس است. یکی از زیباترین این درختان در منطقه تم‌سینتی واقع شده است.

 قشم؛ جزیره‌ای به وسعت یک تاریخ
غار خربس

غار خربس بر سینه کوهی مشرف به دریا و دشت میانکاسه قرار گرفته و به نظر می‌رسد که مردم در دوره‌های پیش از اسلام با افزودن وسعت این غار به احتمال زیاد از آن به عنوان پناهگاه یا نیایشگاه استفاده می‌کردند.

 قشم؛ جزیره‌ای به وسعت یک تاریخ
گنبد نمکی نمکدان

کوه نمک در جنوب غربی جزیره قشم قرار گرفته و به شکل مخروط است. این کوه در ارتفاع 397 متر به قله کوه نمکدان می‌رسد و به خودی خود یک اثر تاریخی طبیعی دیدنی به حساب می‌آید. 

 قشم؛ جزیره‌ای به وسعت یک تاریخ
دره ستارگان

دره ستارگان در شمال روستای برکه خلف واقع شده و اهالی معتقد هستند که  به دلیل شکل ویژه‌اش با تاریک شدن هوا محل آمد و شد ارواح و اجنه می‌شود. بنابراین در شب از ورود به آن خودداری می‌کنند.

 قشم؛ جزیره‌ای به وسعت یک تاریخ
نخستین ژئوپارک ایران

دشت‌ها، دره‌ها، سواحل و کوه‌های جزیره قشم از نظر پوشش گیاهی وضعیتی یگانه و کم‌نظیر دارند و از جاذبه‌های کم‌نظیر طبیعت‌گردی این جزیره به‌شمار می‌روند.
 

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «قشم؛ جزیره‌ای به وسعت یک تاریخ + تصاویر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..