تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چه کنیم در نوروز دندان درد نگیریم؟/جوش شیرین و ذغال بدترین گزینه ها برای سفیدی دندان

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  کیوان ساعتی متخصص دندانپزشکی و عضو انجمن دندان پزشکی ترمیمی ایران گفت: یکی از مشکلاتی که اکثر مردم در عید نوروز با آن رو به رو می‌شوند درد و ناراحتی دندان‌ها است که اکثرا به دلیل عدم مراقبت دندان‌ها و مصرف بی‌رویه شرینی و آجیل و سایر مواد خوراکی افراد پدیدار می‌شود. بهترین قانون در دندان‌پزشکی، خوردن خوراکی در کمترین تعداد وعده‌های روزانه است، به عبارتی دیگر تا یک ساعت بعد از مصرف غذا، دهان و دندان آمادگی پوسیدگی بالایی دارد. اگر تعداد دفعات خوردن را کم کنیم در روند جلوگیری از پوسیدگی و آسیب به دندان نقش بسزایی را ایفا می‌کنیم. در دندان‌پزشکی حجم خوراکی مصرفی حائز اهمیت نیست و تنها تعداد دفعات مصرف آن است که به دندان آسیب می‌رساند.
 
وی افزود: اگر سلامت دندان‌هایتان برایتان مهم است در دید و بازدیدهای عید دقت داشته باشید. تعداد دفعات مصرف شیرینی و شکلات را کاهش دهید و توصیه می‌شود بین 1 تا 2 ساعت بین وعده‌های غذایی تان فاصله بیندازند. مسواک زدن مرتب، استفاده از دهانشویه مناسب، نخ دندان و کنترل برنامه غذایی در این ایام خصوصا کم کردن مصرف قندها بخصوص شیرینی‌ها، شکلات‌های چسبنده و نوشابه های گازدار نقش مهمی در جلوگیری پوسیدگی دندان ها دارد.
 
این دندان‌پزشک تصریح کرد : برخلاف تصوری که مردم دارند شیرینی‌ها فقط عامل پوسیدگی دندان‌ها نیستند بلکه بسیاری از میان وعده‌ها هستند که شیرین نیستند اما بسیار بیشتر از شیرینی‌ها دندان‌ها را در معرض پوسیدگی قرار می‌دهند مانند چیپس و پفک، این خوراکی‌ها چسبندگی بسیار زیادی روی دندان‌ها دارند و حتی بعد از 1 الی 2 ساعت روی دندان باقی می‌مانند و مدت زمان زیادی برای پاکسازی دهان نیاز است .
 
ساعتی، حداقل کاری که بعد از مصرف این مواد می‌توان انجام داد را شست و شوی بلافاصله دندان با آب دانست و گفت: شست و شوی دندان با آب باعث می‌شود تا بقایای مانده روی دندان سریع‌تر پاکسازی شوند. نکته دیگر در رابطه با مصرف ترشی‌جات و میوه‌های ترش است که توصیه می‌شود بعد از مصرف تا یک ساعت مسواک نزنند چرا که مواد ترش سطح دندان را گچی می‌کند و با مسواک زدن سطح مینای دندان سایش پیدا می کند.
 
عضو انجمن دندان پزشکی ترمیمی ایران اظهار داشت: در این ایام که مصرف آجیل و تخمه بسیار بیشتر است افراد بخصوص کودکان دقت داشته باشند به هیچ عنوان مغزها را با دندان نشکنند. در تعطیلات عید بیشترین مراجعه کنندگان به اورژانس‌های دندان پزشکی این قبیل از افراد هستند. نکته دیگر در رابطه با افرادی است که دندان‌های ترمیم شده دارند، این دسته از مردم باید بیشتر از قشر دیگر حواسشان به دندان‌هایشان باشد چرا که مقاومت این دندان‌های ترمیم شده بسیار پایین است.
 
این دندان‌پزشک در پاسخ به این سوال که اگر افراد ناخواسته به دندان‌هایشان آسیب زدند چه کار باید کنند، گفت: شکستن مغزها به ویژه با دندان‌های جلویی خطرناک است و می‌تواند سبب ترک برداشتن، لب پر شدن و یا حتی شکستن دندانها شود که اگر قطعه ای از دندان شکست و جدا شد، نباید آن را به حال خود تا پایان تعطیلات رها کرد. بهتر است به پزشک مراجعه کرده و پیش از اینکه پوسیدگی در محل شکستگی آغاز شود، آن را ترمیم یا آن را به صورت موقت پانسمان کرد. البته اگر آسیب وارد شده دردناک باشد بلافاصله باید به اورژانس مراجعه کنند اما اگر دردی به سراغتان نیامد نگرانی وجود ندارد.
 
وی استفاده از درمان‌های سنتی را برای تسکین دندان‌درد به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌کند. این دندانپزشک در این باره گفت: استفاده از اسپری‌های لیدوکایین، نگه داشتن دود سیگار در دهان، استفاده از انواع قطره ها و ... بدترین گزینه ها برای تسکین درد دندان محسوب می‌شوند. این کارها نه تنها درد را کاهش نمی‌دهد بلکه وضعیت دندان را وخیم‌تر می‌کند. در ایام نوروز اورژانس مراکز دندان‌پزشکی مشغول به کار هستند و در صورت بروز آسیب مردم می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.
 
ساعتی در پایان خاطرنشان کرد: مردم همیشه دغدغه سفید کردن دندان هایشان را دارند بخصوص در این ایام با نزدیک شدن نوروز این موضوع بسیار بیشتر مشاهده می‌شود و لازم به یادآوری است استفاده از جوش شیرین، ذغال، لیمو و... بدترین انتخاب‌ها برای سفیدی دندانهاست. برای انجام این کار راه های علمی و مطمئنی وجود دارد که با مراجعه به دندان پزشکی بدون آسیب می‌توانید دندان‌های سفید و سالم داشته باشید.
 
منبع:جام جم
 
انتهای پیام/



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چه کنیم در نوروز دندان درد نگیریم؟/جوش شیرین و ذغال بدترین گزینه ها برای سفیدی دندان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..