تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هدررفت سرمایه نسل آینده، مدال افتخار دولت وقت/ آیا روند افزایش رشد اقتصادی همسو با کاهش نرخ تورم بوده است؟

یک عضو اتاق بازرگانی در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

///تفصیلی عید///هدررفت سرمایه نسل آینده، مدال افتخار دولت وقت/ آیا روند افزایش رشد اقتصادی همسو با کاهش نرخ تورم بوده است؟به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پی آمار و ارقام منتشر شده در سال ۹۵ در خصوص رشد اقتصادی کشور برخی از صاحب نظران معتقدند که سیر نزولی نرخ تورم در سال گذشته یکی از بازرترین نشانه‌های رشد اقتصادی در سال ۹۵ بوده است این در حالی بود که در این میان عده‌ای بر این باورند که مشکلات متعدد صنایع در سال گذشته حاکی از آن است که این رشد اقتصادی تنها به بخش دولتی مختوم شده و آثار آن به هیچ وجه بر زندگی مردم ملموس نبوده است.
 
شنیده‌ها حاکی از آن است که محقق نشدن رشد اقتصادی ۵ الی ۸ درصدی طی سال‌های گذشته ناشی از کاهش شدید قیمت نفت بوده است به همین منظور در سال گذشته با لغو تحریم‌های بین المللی و فروش مجدد نفت شاهد رشد اقتصادی مثبتی بوده ایم.
 
با توجه به مطالب فوق می‌توان دریافت که رشد اقتصادی کشور به شدت به نفت وابسته بوده و این امر کشور را دچار آسیب های جدی خواهد کرد، چرا که تجربه‌ها ثابت کرده است که اقتصاد تک محصولی به مرور زمان زمینه را برای بروز پیامدهای مخربی فراهم خواهد ساخت.
 
از آنجایی که واقعیت این مسئله در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود، لذا به منظور روشن‌تر شدن زوایای این مسئله گفتگویی با عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی تهران ترتیب داده‌ایم که در ادامه ملاحظه می کنید.
 
 شرایط اقتصادی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 

آرگون: در شرایط کنونى، اقتصاد کشور علیرغم برخوردارى از ظرفیت‌ها و پتانسیل هاى فراوان در حوزه هاى متعدد جهت افزایش رشد و شکوفایى اقتصادى در کشور، داراى مشکلات فراوانى در بخش هاى مختلف ازجمله وضعیت نامناسب بازار کار و بالا بودن نرخ بیکارى به خصوص در قشر تحصیل کرده، مشکلات مالی دولت و بدهى بالاى آن به بخشهاى مختلف وهمچنین تنگناى منابع مالى بنگاه هاى اقتصادى ونرخ تأمین مالى بالا، کمبود تقاضا وپایین بودن قدرت خرید مردم، مسائل وموضوعات مربوط به نظام بانکی ازقبیل بالا بودن مطالبات غیر جارى و انجماد منابع بانکى و بالا بودن نرخ سود سپرده هاى بانکى، وضعیت صندوق‌های بازنشستگی، رشد پایین و کاهش سرمایه‌گذاری در کشور، فضاى نامساعد محیط کسب وکار، پایین بودن شفافیت وفساد ادارى در کشور نهادینه شده، معضلات مربوط به وضعیت منابع آبى وآلودگى هواو حجم وسیع قاچاق کالا وسوخت که مشکلات فراوانى را براى بخش هاى تولید وجذب سرمایه گذارى درکشور ایجاد کرده، از جمله مسائلى هستند که طی سالهاى اخیر کشور را دچار چالش هاى اساسى کرده‌اند.

خروج از این مسائل ومشکلات تنها با استفاده بهینه از منابع کشور وفرصت هاى پیشرو با هماهنگى و همدلى بیشتر بین همه ارکان حاکمیت و عزم همگانى و ریسک پذیرى بیشتر توسط دولتمردان میسر مى شود.  

 
 
 
آیا در سال ۹۵ شاهد رشد اقتصادی بوده ایم؟
 
آرگون: بعد از چندین سال رشد پایین ومنفى در اقتصاد کشور بر اساس آمار و ارقام ارائه شده در سال ۹۵، شاهد رشد اقتصادى بالاى ده درصد بوده‌ایم، اگرچه بخش عمده اى از این رشد ناشی از افزایش فروش نفت بوده است لیکن در این زمینه باید اذعان نمود به غیر از بخش نفت ما در سایر بخش هاى اقتصادى نیز شاهد رشد اقتصادى در کشور بوده ایم که می‌بایستى با هماهنگى وهمدلى بیشتر بین همه بخش هاى فعال اقتصادى و با نگرش سیستمى و پرهیز از بخشى نگرى نسبت به تداوم وافزایش این نرخ، در سالهاى آتى تلاش کرد.
 
 
با توجه به وابستگی شدید کشور به نفت، بازخورد اقتصاد تک محصولی را بیان کنید.
 
آرگون: وابستگى به درآمدهاى ناشى از صادرات نفت یکى از معضلات اساسی کشور طى سالهاى متمادى بوده و سبب شده ایران در ردیف کشورهاى با اقتصاد تک محصولى قرار گیرد، همچنین آسیب پذیرى کشور را در تکانه هاى قیمت نفت افزایش داده و با عنایت به این موضوع که فروش نفت یک درآمد پایدارنبوده ویک ثروتى برای نسل‌های آینده تلقی می‌شود، لذا می‌بایست نسبت به ایجاد وبهبود زیر ساخت های اقتصادى کشور اقدام شود.
 
باتوجه به اینکه کشورمان در حوزه‌های متعدد داراى قابلیت وظرفیت هاى بسیار براى توسعه صادرات کشور وخروج از اقتصاد تک محصولی دارد لذا در این میان می‌توان به صنعت پتروشیمى، توریسم، حمل ونقل وترانزیت، صنایع دستى، محصولات کشاورزى ومعدنى و... اشاره کرد که نیازمند توجه وسرمایه گذارى بیشترى واستفاده ازدانش روز است تا توان رقابت در بازارهاى جهانى راداشته باشد چراکه در حال حاضربسیارى ازمحصولات صادراتى کشور به دلیل ارزان بودن انرژى وسایر منابع در کشور توان رقابت در بازارهاى جهانى را داردکه درصورت حذف یارانه‌ها در این زمینه به دلیل پایین بودن بهره ورى واستفاده از تکنولوژى هاى قدیمى توان رقابت خود را از دست خواهند داد.

این امر چه تأثیراتی بر معیشت مردم گذاشته است؟

 

آرگون: بدون تردید رشد اقتصادى دو رقمى کشور در سال ۹۵ علی رغم افزایش بار روانى مثبت و دمیدن روح امید در اقتصاد فعالان اقتصادى کشور، تأثیر زیادى بر معیشت مردم نداشته چرا که بخش زیادى از رشد اقتصادى کشور ناشى از افزایش صادرات نفت بوده است.

در مدت زمان کوتاهى پس از برچیده شدن تحریم ها، تولید نفت کشور به شرایط قبل از تحریم بازگردانده شد و با تولید مناسب، بازارهاى از دست رفته خود را باز یابند و امید است با اقداماتى که در سال‌های آتى در بخش هاى مولد اقتصادى صورت مى گیرد، شاهد رشد وشکوفایی بیشتر در اقتصاد کشور وبهبود معیشت مردم نسبت به سال جارى باشیم.

 

 اقدامات دولت در حوزه حمایت از تولید داخلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

آرگون: طی سال گذشته و به منظور بهبود شرایط تولیدات داخلى توسط دولت اقداماتى از قبیل: پرداخت تسهیلات به بنگاههاى کوچک ومتوسط، پذیرش اظهارنامه هاى تسلیمى مالیاتى بنگاههاى تولیدى کوچک ومتوسط توسط سازمان مالیاتى وقطعى نمودن مالیات عملکرد براى سالهاى ٩٤ و ٩٥، در زمینه حمایت از تولیدات صورت پذیرفته گرچه این اقدامات لازم به نظر مى رسد ولى کافى نبوده و نیازمند توجه بیشترى در این حوزه هستیم.

در شرایط کنونى یکى از مشکلات عمده اقتصادى درحوزه تولید کشوربالا بودن نرخ سود سپرده هاى بانکى، جذب منابع مالى توسط بانک ها، وجود تنگناى مالى بنگاههاى تولیدى وبالا بودن نرخ تسهیلات بانکى است که فعالیت هاى تولیدى را غیر اقتصادی کرده و جهت رونق فعالیت هاى تولیدى نیازمند کاهش نرخ سود سپرده‌ها وهدایت منابع مالى به سمت تولید هستیم واز دیگر اقداماتى که مى تواند منجر به رونق فعالیت هاى تولیدى در کشور شود، مبارزه با قاچاق کالا واستفاده از دانش وفناورى هاى روز دنیا، ارتقا کیفیت کالا‌ها ومحصولات تولیدى وتوسعه صادرات است.
 

 اقدامات انجام شده تا چه میزان به افزایش نرخ اشتغال منجر شده است؟

آرگون: بدون شک اشتغال وبالا بودن نرخ بیکارى یکى از مسائل وچالش‌هاى اصلى کشور است و توجه به این امر از اولویت بسیار بالایی برخوردار بوده و مى توان چنین قلمداد نمود که عدم بهره مندى مناسب از نیروهاى جوان و تحصیلات کرده بزرگترین اتلاف منابع کشور است که در صورت سرمایه گذارى واستفاده از آن مى تواند موجب پیشرفت وسازندگى کشور شود.

اقداماتى به منظور افزایش نرخ اشتغال در کشور صورت پذیرفته، اما پاسخگوى برآورده نمودن خواسته متقاضیان کار نبوده است وتقاضا براى کاربسیار بیشتر از فرصت هاى شغلى ایجاد شده است که در این زمینه نیازمند کارآفرینى وحمایت از کارآفرینان در کشور هستیم.
 
 
 مجموعه فعالیت‌های دولت در جهت افزایش صادرات و واردات کشور را نام ببرید.
 
آرگون: در شرایط اقتصادى امروز کشور توجه به امرصادرات نه تن‌ها امرى لازم بلکه امرى واجب وضرورى بوده و یکى از راه هاى برون رفت از شرایط رکودى وباز گشت رونق به نظام اقتصادى کشور تلقی می‌شود که در این زمینه ایجاد نظام یکپارچه گمرکى جهت تسریع در فعالیت هاى گمرکى وکاهش توقف کالا در سیستم گمرک که موجب کاهش هزینه‌ها وپایین آمدن بهاى تمام شده کالاهاى صادراتى ووارداتى شده، همچنین اقداماتی برای تسریع در بازگشت مالیات ارزش افزوده صادرکنندگان صورت پذیرفته که این امر در صورت اجراى کامل موجب تقویت صادرکنندگان مى شود.
 
 
 آیا روند افزایش رشد اقتصادی همسو با کاهش نرخ تورم بوده است؟
 
آرگون: کنترل افسارگسیخته تورم طى سالهاى گذشته یکى از اقدامات بسیارخوب دولت یازدهم بوده به نحوى که پس از سالهاى طولانى، کشور در سال ٩٥ تورم تک رقمى را تجربه کرد که امید است با کنترل این نرخ، شاهد موجبات رونق اقتصادى، رشد مستمر وباثبات، با کمترین نوسان توام با تورم تک رقمى در سالهاى آتى باشیم.
 
 
 آیا اقدامات دولت همسو با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بوده است؟
 
 
آرگون: در حال حاضر اقتصاد اولویت اول کشور است و باید به دنبال پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور باشیم، در وهله نخست باید قوانینی که مانع اجرای اقتصاد مقاومتی است، اصلاح شده و این موضوع را باور کرد که اقتصاد مقاومتی باید اجرایی شود.

در این زمینه دولت اقداماتى براى اجرایى نمودن سیاست هاى اقتصاد مقاومتى انجام داده است لیکن براى اجرایى نمودن کامل آن نیازمند وحدت وهمدلى بیشتر در بخش هاى مختلف هستیم لیکن برخى دیگربه صورت کامل با سیاست هاى کلى اقتصاد مقاومتى منطبق نبوده است چراکه تعدادى از مشکلات عدم اجراى کامل سیاست هاى اقتصاد مقاومتى ناشى از مشکلات ساختارى در نظام اقتصادى کشور بوده ونیازمند اصلاحات در نظام اقتصادى کشور است.

توسعه بخش خصوصى، خروج دولت از فعالیت هاى اجراى در حوزه اقتصادى، فعال شدن در حوزه سیاست گذارى ونظارت از مهمترین فعالیت هاى که مى بایستى صورت پذیرد، همچنین بهبود محیط کسب وکار براى افزایش سرمایه گذارى فعالان اقتصادى وجذب سرمایه گذارخارجى ومبارزه جدى وعملى بافساد براى اجراى سیاستهاى اقتصاد مقاومتى امرى لازم وضرورى است.
 
انتهای پیام/



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هدررفت سرمایه نسل آینده، مدال افتخار دولت وقت/ آیا روند افزایش رشد اقتصادی همسو با کاهش نرخ تورم بوده است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..