تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




طلای خاکستری چالش است یا فرصت / بیش از 80 درصد پساب‌های تولیدی جامعه بدون تصفیه به اکوسیستم و طبیعت برمی‌گردند

دوم فروردین روز جهانی آب؛

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رشد فزاینده جمعیت و افزایش مصرف آب، قطع بی رویه درختان جنگلها و تغییر اکوسیستم طبیعت، رشد شهرسازی و افزایش صنایع آلوده کننده آب، شیوه های نامناسب و غیراصولی کشاورزی، احداث سدهای مخزنی و ایجاد دریاچه های مصنوعی همگی از عوامل نابودی چرخه منظم آب در سطح جهان است که نوعی تهدید جدی برای جامعه بشریت محسوب می شوند.

دریک قرن اخیر به دلیل افزایش رشدجمعیت و توسعه دامنه فعالیتهای انسان در بخش های مختلف ، مصرف سرانه آب به شدت افزایش یافته است . افزایش مصرف سرانه و نیز استفاده بی رویه از منابع آب سبب شده است که در بسیاری از مناطق جهان به خصوص نقاطی که به طور طبیعی با اقلیم نامناسب و محدودیت منابع آب روبرو هستند شرایط بحرانی کمی و کیفی منابع آب بروز نماید.

درچنین شرایطی استفاده از آبهای نامتعارف از جمله پساب تصفیه خانه های فاضلاب در بخش های مختلف به ویژه در بخش کشاورزی که عمده مصرف آب را به خود اختصاص می دهد . اهمیت ویژه ای می یابد . امروز کاربرد پساب در کشاورزی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا، فرانسه ، آلمان ، مکزیک ، برزیل ، مصر، مراکش ، اردن ، عربستان سعودی ، قطر، چین و ....رایج است .

درکشور ایران نیز در سالهای اخیر، به دلیل محدودیت منابع آب ، افزایش جمعیت، توسعه شهرنشینی ، صنایع ، و کشاورزی و همچنین توسعه و اجرای طرح های متعدد جمع آوری و تصفیه فاضلاب ، کاربرد پساب در اراضی کشاورزی اهمیت ویژه ای یافته و در اولویتهای برنامه ریزی مدیریت منابع آب قرار دارد .

جوامع شهری و روستایی کانون اصلی مصارف آب برای مقاصد شرب ، زراعی ، صنعت و تولیدفاضلاب انسانی می باشند . افزایش مصارف آب و به تبع آن تولید فاضلاب و روند رو به رشد این تولید و هم چنین توجه به استفاده غیر اصولی در وضع موجود ، ایجاب می نماید ، برای جلوگیری از گسترش مشکلات محیط زیستی و هم چنین تامین بخشی از آب مورد نیاز مصارف مختلف از طریق بازچرخانی و استفاده از پساب ها و آبهای برگشتی برنامه ریزی شود.

البته  هریک از گروه های فوق الذکر کیفیت و مشخصات خاصی داشته و کاربرد مجدد آنها می تواند ، اثرات بهداشتی و زیست محیطی مختلفی را به دنبال داشته باشد. فاضلاب های شهری ، صنعتی و کشاورزی از نظر ویژگی های کیفی متفاوت بوده و این تفاوت در مقیاس کم تر در داخل گروه های مختلف از منابع سه گانه مذکور نیز مشاهده می شود . این تفاوت در فاضلاب های خانگی ، مربوط به ویژگی های فرهنگی ، عادات غذایی ، کیفیت آب مصرفی و هم چنین شرایط آب و هوایی و فرایند تصفیه می باشد .

مصارف این منابع جهت پیشگیری از اثرات سوء برمحیط زیست و مخاطرات بهداشتی از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود . توجه به حجم قابل توجه پساب های شهری ، صنعتی و آب های برگشتی ، استفاده مجدد از این منابع بادر نظر گیری مسائل زیست محیطی ، به عنوان راهکاری مناسب جهت جبران بخشی از کمبود اب در برنامه های توسعه و بهره وری منابع آب مدنظر برنامه ریزان کلان کشور می باشد که این موضوع ضرورت تدوین و استفاده از استانداردهای جهانی ، استفاده از پساب در بخش های مختلف مصرف و نیز رعایت ضوابط زیست محیطی مصارف این منابع جهت پیشگیری از اثرات سوء برمحیط زیست و مخاطرات بهداشتی از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود .

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «طلای خاکستری چالش است یا فرصت / بیش از 80 درصد پساب‌های تولیدی جامعه بدون تصفیه به اکوسیستم و طبیعت برمی‌گردند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..