تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خطر ام اس در نوزادان با کمبود ویتامین دی

کودکانی که با مقادیر کم ویتامین دی متولد می‌شوند، بیشتر از کودکانی که مقادیر ویتامین دی بیشتری دارند، احتمال دارد تا در ادامه‌ی زندگیشان مبتلا به ام‌اس شوند.
نویسنده‌ی این مطالعه، دکتر نت مانک نیلسن: به تحقیقات بیشتری نیاز است تا نتایج به دست آمده، مورد تایید واقع شوند، اما این نتایج می‌تواند اطلاعات مفیدی در راستای مباحثاتی که در زمینه‌ی میزان ویتامین دی زنان باردار هستند، ارائه کند.
در بیوبانک دانمارک، نمونه‌های خون خشک شده‌ی آزمایش‌هایی را که از نوزادان می‌گیرند، نگه می‌دارند. در این بین، محققان تمام کسانی که بعد از ۳۰ آوریل ۱۹۸۱ متولد شدند و تا قبل از ۲۰۱۲، مراحل آغازین ام‌اس را تجربه کردند و نمونه‌ی خون خشک شده‌ی آن‌ها در بیوبانک وجود داشت را شناسایی کردند. نمونه‌ی خون این ۵۲۱ نفر، با ۹۷۲ نفر با جنسیت و تاریخ تولد یکسان که ام‌اس نداشتند، مقایسه شد. در این مطالعه، نوزادانی که کمتر از ۳۰ نانومول بر لیتر ویتامین دی داشتند، دچار کمبود شناخته شدند. مقادیر از ۳۰ تا ۵۰ نانومول بر لیتر را مقادیر ناکافی خواندند و برابر یا بیشتر از ۵۰ نانومول بر لیتر، کافی به حساب می‌آمد.
شرکت کنندگان در این مطالعه، بر اساس مقدار ویتامین دی به پنج گروه تقسیم شدند که در پایین‌ترین گروه، کمتر از ۲۱ nmol/L ویتامین دی داشتند و در بالاترین گروه، برابر یا بیشتر از ۴۹ nmol/L. در گروه پایینی، ۱۳۶ نفر مبتلا به ام‌اس و ۱۹۳ نفر عاری از ام‌اس بودند. در گروه بالایی نیز ۸۹ نفر مبتلا به ام‌اس و ۱۹۸ نفر بدون این بیماری بودند. آن‌هایی که در گروه بالایی حضور داشتند، ۴۷ درصد کمتر از کسانی که در گروه پایینی بودند، احتمال داشت تا در ادامه‌ی زندگیشان به ام‌اس مبتلا شوند.
نیلسن تاکید کرد که این مطالعه، اثبات نمی‌کند که افزایش مقدار ویتامین دی خطر ام‌اس را کم می‌کند.
این مطالعه چندین محدودیت داشت. نمونه‌ی خون خشک شده‌ی تنها ۶۷ درصد از افرادی که در این بازه‌ی زمانی دچار ام‌اس شدند، موجود بود تا مقدار ویتامین دی آن‌ها مورد آزمایش قرار گیرد. مقدار ویتامین دی، تنها یک بار اندازه گیری شد. سن افراد شرکت کننده، ۳۰ سال به پایین بود، به همین جهت، این مطالعه افرادی که در سنین بالاتر مبتلا به ام‌اس شدند را در بر نمی‌گیرد. از سوی دیگر، جمعیت دانمارک اکثرا سفید پوست هستند، پس نتایج به دست آمده را نمی‌توان به نژادهای دیگر تعمیم داد.
همچنین نمی‌توان نادیده گرفت که این تاثیراتی را که به نظر مثبت می‌آمدند ،می‌توان با عوامل دیگری در طی زندگی مانند مقدار ویتامین دی در طول زندگی نیز توضیح داد که در این صورت، استفاده از مکمل‌های ویتامین دی برای نوزادان، خطر ابتلا به ام‌اس را کم نخواهد کرد.
ویتامین دی در منابعی مانند مواد غذایی، مکمل‌ها و نور خورشید وجود دارد. ویتامین دی خوراکی عموما در ماهی‌های چرب مانند سالمون و ماهی خال خالی وجود دارد. مقدار ویتامین دی باید به اندازه‌ی توصیه شده باشد، نه بیشتر از آن و نه کمتر از آن.

کانال اخبار آشپزباشی



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خطر ام اس در نوزادان با کمبود ویتامین دی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..