تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نگاهی به مهمترین رخدادها و تحولات ورزشی استان اصفهان در سال 95

به گزارش ایرنا، 12 آبان سال 95 همیشه در ذهن ورزشکاران و ورزش ورزش دوستان به یاد خواهد ماند، زیرا ورزشگاه نقش جهان که به خاطر زمان طولانی اجرا به نقش نیمه تمام شهرت یافته بود، در این روز پس از حدود سه دهه فراز و فرود و انتظار بین نسلی همراه با موجی از شادی مردم و ورزشکاران با حضور معاون اول رئیس جمهوری افتتاح شد.
کمبود فضاهای ورزشی و به ویژه ورزشگاه های دارای ظرفیت بالا در سراسر کشور همواره جزو دغدغه های مردم و به ویژه ورزش دوستان بوده، به همین دلیل میزبانی بسیاری از مسابقات مهم و ملی را بر دوش ورزشگاه آزادی تهران قرار داده می شود .
در استان اصفهان نیز که همواره تیمهای ریشه دار و مدعی در لیگهای مختلف داشته نیز کمبود فضای ورزشی و ورزشگاه وجود داشته تا جایی که هواداران تیم فولادمبارکه سپاهان برای حمایت از تیم خود در رقابتهای لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا مجبوربودند مسیری افزون بر 35 کیلومتر را در یکی شلوغترین راههای درون و برون شهری اصفهان طی کنند و برای تشویق این تیم پرهوادار به ورزشگاه فولادشهر، ورزشگاه اختصاصی تیم ذوب آهن بروند.
در این مسیر علاو بر تر ایجاد ترافیک سنگین حوادث جاده ای ناگواری برای هوادران رخ داد.
از بعد سیاسی و تبلیغاتی نیز به درازا کشیده شدن عملیات اجرایی ورزشگاه نقش جهان نیز حرف و حدیث هایی فراوان داشت و سوژه دائم برای سخنرانی گروه های مختلف تبدیل شده بود.
طرح اولیه ورزشگاه نقش جهان با عنوان ورزشگاه بزرگ یا ورزشگاه المپیک (دهکده المپیک) در سال 1367 تهیه شد و کلنگ آن پس از ایجاد مؤسسه ای به نام ورزشگاه بزرگ به منظور پیگیری مراحل ساخت آن، در سال 1368 از سوی مدیرعامل وقت این مؤسسه به زمین زده شد.
فعالیت های ساختمانی این ورزشگاه از اوایل دهه 70 شروع شد و مرحله نخست آن بطور در سال 1381 آماده شد و تیم سپاهان در سال های 1381 تا 1386 بازی های خانگی خود را در این ورزشگاه برگزار می کرد و حتی این تیم نخستین قهرمانی خود در لیگ برتر را در این ورزشگاه جشن گرفت.
این مجموعه در آن زمان حدود ظرفیت حدود 40 هزار نفر در سکوهای بتنی طبقه اول گنجایش داشت و در سال 1386 برای انجام مرحله دوم عملیات ساخت تعطیل شد اما متاسفانه رشد چشمگیری حاصل نشد و این وقفه تنها به تخریب بخش های زیادی از سازه و قسمتها منجر شد.
در اقدامی دیگر از سال 90 تا تابستان سال 91 ورزشگاه نقش جهان شاهد تحرکی موقت بود و برخی از بخش های آن تکمیل شد و اداره ورزش و جوانان استان اصفهان در مرداد سال 92 اعلام کرد مرحله نخست این مجموعه ورزشی با نصب صندلی های طبقه اول استادیوم فوتبال، ساختمان VIP، چمن زمین فوتبال، تکمیل پیست تارتان و نصب اسکوربرد زمین فوتبال بهره برداری می شود، اما این امر باز هم محقق نشد.
سرانجام در 8 آذر 1393، وزارت ورزش و جوانان و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور، مدیریت اجرایی ورزشگاه نقش جهان را برای تکمیل و بهره برداری آن به مجتمع فولاد مبارکه واگذار کردند که این اقدام گامی مهم در تکمیل و بهره برداری از این پروژه ورزشی بود.
در واقع در سال 95 طلسم این ورزشگاه نقش جهان شکسته شد و عملیات اجرایی سازه این ورزشگاه پایان یافت، زمین چمن آن نیز به تکنولوژی روز جهان مجهز شد، عملیات آسفالت ریزی محوطه این مجموعه انجام و در مجموع نقش نیمه تمام با همت دولت یازدهم و هزینه ای افزون بر 800 هزار میلیارد ریال در آبان سال 95 کامل و به بهره برداری رسید .
به گفته مسئولان امر، ایمنی ورزشگاه نقش جهان بر مبنای آخرین استانداردهای فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) است و حتی تیم ملی فوتبال هم می تواند درصورت نیاز در آینده نزدیک بازی خود را در این ورزشگاه برگزار کند.
این ورزشگاه با ظرفیت 75 هزار نفر پس از ورزشگاه آزادی تهران دومین وزرشگاه بزرگ کشور محسوب می شود، ظرفیت ورزشگاه آزادی تهران به 78هزار نفر می رسد، پس از نقش جهان ورزشگاه یادگار تبریز با ظرفیت حدود70هزار نفر و میانرود شیراز با ظرفیت 50هزار نفر به ترتیب در رده سوم و چهارم قرار دارند.

***اولین طلای ورزش اصفهان از المپیک توسط سهراب مرادی به دست آمد
ساعت 2:30 دقیقه بامداد 14 مرداد امسال زمانی تاریخی و جاودانه برای ورزش استان اصفهان خواهد بود، چراکه اولین مدال طلای تاریخ ورزش اصفهان از بازیهای المپیک توسط سهراب مرادی در رشته وزنه برداری در دسته 94 کیلوگرم به دست آمد.
مرادی، دارنده دو مدال طلای قهرمانی آسیا و در دومین تجربه المپیکی خود درحرکات یک ضرب کارش را با بلند کردن وزنه 182 کیلوگرمی به پایان برد.
سهراب مرادی وزنه بردار اصفهانی دسته 94 کیلوگرم ایران در بازی های المپیک با مجموع 403 کیلوگرم دومین مدال طلای کاروان ایران را در این رقابت ها به گردن آویخت.
سهراب مرادی در حرکات دو ضرب پس از بلند کردن وزنه 221 کیلوگرم طلای خود را در این رقابت ها مسجل کرد و در حرکات دوم و سوم برای شکستن رکورد دو ضرب جهان که در اختیار ایلین ایلیای قزاقستانی بود به وزنه 234 کیلوگرمی حمله کرد که نتوانست این وزنه را بالای سرببرد و در نهایت با مجموع 403 کیلوگرم مدال طلا گرفت، در این دسته وادژیم استراتسو دارنده مدال طلای پیکارهای قهرمانی جهان از بلاروس با مجموع 395 کیلوگرم مدال نقره گرفت و آئورماس دیژبالیس از لیتوانی با مجموع 392 کیلوگرم مدال برنز گرفت.
سهراب مرادی با کسب مدال طلا هفتمین مدال مدال طلای تاریخ ادوار وزنه برداری در المپیک را از آن ایران کرد، پیش از این محمد نصیری در المپیک 1968 مکزیکوسیتی، حسین توکلی در المپیک 2000 سیدنی، حسین رضازاده در بازی های المپیک 2000 سیدنی و 2004 آتن و بهداد سلیمی در 2012 لندن و کیانوش رستمی در المپیک 2016 ریو شش مدال طلا برای کشورمان کسب کرده بودند.

*** حضور ورزشکاران اصفهانی در المپیک 2016 ریو
به غیر سهراب مرادی در وزنه برداری، گلنوش سبقت الهی در تیراندازی، رضا قاسمی در دو 100 متر و امیر غفور در والیبال کشورمان شرکت کنندگانی از استان اصفهان در بازیهای المپیک ریو بودند.
گلنوش سبقت اللهی، در چهارمین روز بازی های ریو 2016 در مرحله مقدماتی رقابت های تیراندازی زنان المپیک در تپانچه 25 متر با کسب ۵۷۲ امتیاز (۲۹۱ بخش دقت و ۲۸۱ بخش سرعت) از صعود به مرحله نیمه نهایی رقابت های تیراندازی باز ماند.
تیم ملی والیبال ایران که از امیر غفور بازیکن کاشانی خود بهره می برد، در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات مردان بازی های المپیک مغلوب ایتالیا شد و از راه یابی به مرحله نیمه نهایی بازماند تا به رتبه پنجم مشترک بازی های المپیک 2016 ریو اکتفا کند، البته موفقیتها و درخشش این تیم در سالهای اخیر چه در جام جهانی و چه در لیگ جهانی بر کسی پوشیده نیست و غفور نیز در این مسیر نقش پررنگی ایفا کرده است.
رضا قاسمی دونده اصفهانی در المپیک ریو در گروه اول با حریفانی از قطر، نیجریه، بحرین، برونئی، بریتانیا، باهاما، آمریکا و غنا رقابت کرد و با زمان 10 ثانیه و 47 صدم ثانیه در جایگاه هفتم قرار گرفت و از دور مسابقات حذف شد.

*** حضوراصفهانی ها در پاراالمپیک ریو
پانزدهمین دوره بازی های پارالمپیک 2016 ریو از 18 شهریور ماه 95 با حضور چهار هزار و 350 ورزشکار از 159 کشور جهان به میزبانی شهر ریودوژانیروی برزیل آغاز و 28 شهریورماه با برپایی مراسم اختتامیه پایان یافت.
علیرضا مختاری در رشته پرتاب وزنه، هادی نوری در رشته تیروکمان، ایمان بک زاده در رشته بسکتبال با ویلچر و زینب ملکی در رشته والیبال نشسته ورزشکاران استان اصفهان در این رقابتها بودند.
مختاری در این ماده با ثبت رکورد هفت متر و 87 سانتیمتر به مقام چهارم رسید، او در پرتاب اول وزنه را هفت متر و 56 سانتیمتر پرتاب کرد، پرتاب دومش هفت متری بود و در پرتاب سوم رکورد هفت متر و 69 سانتیمتر را ثبت کرد و در پرتاب چهارم وزنه چهارم و پنجم مرتکب خطا شد و در پرتاب ششم توانست وزنه را هفت متر و 87 سانتیمتر پرتاب کند.
تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران که از ایمان بک زاده بازیکن اصفهانی در آخرین دیدار خود در بازی‌های پارالمپیک ریو برای کسب مقام نهمی به مصاف ژاپن رفت اما در پایان با نتیجه ۶۵ بر ۵۲ مغلوب شد و در رتبه دهم این بازی‌ها قرار گرفت.
ایران در این رقابتها مقابل آلمان و الجزایر به برتری رسید اما مقابل بریتانیا، برزیل، آمریکا و ژاپن شکست خورد.
تیم ملی والیبال نشسته بانوان که از زینب ملکی بازیکن اصفهانی بهره می گرفت با شکست تیم ملی هلند به مقام پنجم پاراالمپیک ریو ۲۰۱۶ دست یافت ، ادامه مسابقات هشتمین روز از بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو و در رقابت‌های والیبال نشسته بانوان، تیم ملی کشورمان برای تعیین تیم‌های پنجم و ششم به مصاف هلند رفت که با برتری مقابل حریف اروپایی خود موفق به کسب عنوان پنجمی این رقابت‌ها در اولین حضور در پارالمپیک شد.
نماینده ایران در رشته تیر و کمان کامپوند، از کسب مدال باز ماند.
هادی نوری تیر انداز اصفهانی حاضر در پاراالمپیک پس از شکست دادن حریف مالزیایی خود، در برابر ژینلیانگ از چین قرار گرفت و با نتیجه 138 - 134 در برابر این حریف چینی شکست خورد. در طول این رقابت، نوری نتوانست در ستی، بهتر از حریف چینی کار کند و ست‌های اول تا پنجم، به ترتیب با نتایج 27-27، 28-28، 28-27، 26-26 و 29 - 26 به پایان رسید و در نتیجه از کسب مدال بازماند.

*** قهرمانی تیم فوتبال ذوب آهن در جام حذفی فوتبال
تیم قدیمی و ریشه دار ذوب آهن اصفهان در سال 95 پر فروغ ظاهر شد و با شکست تیم استقلال تهران در فینال، مقام قهرمانی جام حذفی باشگاه های کشور را بدست آورد.
در این دیدار که نهم خردادماه در ورزشگاه 15 هزار نفری نفت و گاز اروندان خرمشهر برگزار شد، تیم ذوب آهن در ضربات پنالتی با نتیجه 6 بر 5 از سد استقلال گذشت تا سفید و سبزپوشان اصفهانی جام قهرمانی را برای دومین سال پیاپی و چهارمین بار در طول تاریخ این رقابتها بالای سر ببرند.
بازیکنان ذوب آهن هر 5 ضربه پنالتی خود را (مهدی رجب زاده، مهدی مهدی پور، مسعود حسن زاده، سید محمدرضا حسینی و هادی محمدی) به گل تبدیل کردند اما علیرضا رمضانی هافبک استقلال ضربه پنالتی خود را هدر داد تا آبی پوشان از دستیابی به جام قهرمانی بازمانند.

*** کسب مقام قهرمانی در سوپر جام فوتبال ایران
مسابقه سوپر جام ایران، 29 تیرماه بین استقلال خوزستان به عنوان قهرمان لیگ برتر و ذوب آهن اصفهان به عنوان قهرمان جام حذفی در ورزشگاه فولاد شهر اصفهان برگزار شد و نماینده اصفهان موفق شد جامی دیگر را به ویترین افتخارات خود بیافزاید.
در این دیدار در حالی که استقلال خوزستان در پایان نیمه اول با نتیجه دو بر صفر از حریف خود پیش بود ذوب آهن موفق شد در ١٢٠ دقیقه با نتیجه ٤-٢ پیروز و فاتح سوپر کاپ ایران شود.

*** قهرمانی تیم شهرداری کاشان و سومی سپاهان در بیست و نهمین دوره لیگ برتر هندبال
شهرداری کاشان در نخستین سال حضورش در این مسابقات با قهرمانی در لیگ برتر هندبال کشور سال آینده به عنوان نماینده ایران در رقابت های هندبال قهرمانی باشگاه های آسیا شرکت خواهد کرد.
هفته پایانی لیگ برتر هندبال باشگاه های کشور 23 اسفندماه با برگزاری پنج دیدار به پایان رسید که تیم شهرداری کاشان با غلبه بر میهمانش هیات هندبال مرودشت فاتح عنوان قهرمانی این دوره از رقابت ها شد، کاشانی ها در این دیدار با حساب 30 بر 29 پیروز شدند.
در سایر دیدارها تیم نفت و گاز گچساران نفت نیز با غلبه بر هپکوی اراک نایب قهرمان شد و تیم سپاهان اصفهان در کرمان با پیروزی بر مس عنوان سومی را از آن خود کرد.
بیست و نهمین دوره از لیگ برتر هندبال با حضور 10 تیم ۲۱ آبان ماه استارت خورده بود و 23 اسفندماه به پایان رسید.

*** قهرمانی تیم فوتسال گیتی پسند در لیگ برتر
تیم فوتسال گیتی پسند با پیروزی برابر یاسین پیشرو قم در هفته آخر لیگ برتر فوتسال به عنوان قهرمانی ششمین دوره لیگ برتر فوتسال باشگاه های کشور دست یافت.
گیتی پسند در سال‌های 1391 و 1395 به مقام قهرمانی و در سال‌های 1389، 1390، 1392 و 1393 به مقام نایب قهرمانی سوپر لیگ فوتسال ایران دست یافت.
این تیم همچنین در سال 1391 مقام قهرمانی و در سال 1392 نایب قهرمانی لیگ قهرمانان فوتسال آسیا را بدست آورد.

*** قهرمانی و نایب قهرمانی ذوب آهن و سپاهان در لیگ برتر والیبال نشسته بانوان
در پایان چهاردهمین دوره رقابتهای والیبال نشسته بانوان که با حضور ۶تیم ذوب آهن اصفهان, فولاد سپاهان اصفهان, هیات خراسان رضوی, هیات لرستان, هیات کرمان و هیات مازندران در محل فدراسیون جانبازان و معلولین برگزار شد، در پایان این رقابتها تیم ذوب آهن اصفهان قهرمان شد و تیم های فولاد سپاهان اصفهان و شهدای غواص کرمان دوم و سوم شدند.

*** نایب قهرمانی بانوان ذوب آهن در لیگ برتر والیبال
این تیم موفق شد با 9 برد و 2 شکست و کسب 29 امتیاز پس از تیم بانک سرمایه جایگاه دوم را بدست آورد، بانک سرمایه در نخستین حضور خود در لیگ برتر والیبال بانوان عنوان قهرمانی را تصاحب کرد.

*** قهرمانی تیم وزنه برداری ذوب آهن در لیگ برتر
این تیم در رقابت های لیگ برتر باشگاه های کشور برای سومین بار متوالی موفق شد با کسب 2878 امتیاز به مقام قهرمانی این دوره از رقابت ها دست یابد.
همچنین پس از تیم ذوب آهن، تیم رعد پدافند با 2834 امتیاز به مقام نایب قهرمانی رسید و تیم مناطق نفت خیز جنوب نیز با 2819 امتیاز سوم شد.

*** قهرمانی تیم فوتبال بانوان آینده سازان میهن نجف آباد
در پایان رقابت های لیگ برتر فوتبال بانوان کشور، تیم نجف آباد با 47 امتیاز قهرمان شد، تیم شهرداری بم با 46 امتیاز نایب قهرمان شد و تیم شهرداری سیرجان هم با 45 امتیاز عنوان سوم را به دست آورد.
تیم بانوان قشقایی شیراز نیز در این رقابت ها عنوان هفتم جدول رده بندی را به خود اختصاص داد.
در رقابت های فوتبال لیگ برتر بانوان کشور 10 تیم حضور داشتند و به صورت دوره ای یا هم بازی کردند.
***
بیش از 200 هزار ورزشکار سازمان یافته، هم اکنون در استان اصفهان فعالیت می کنند و حدود 90 هزار نفر از این آمار را بانوان به خود اختصاص داده اند.
این استان دارای 997 باشگاه خصوصی مشترک آقایان و بانوان، 152 باشگاه خصوصی ویژه بانوان و 440 مکان ورزشی زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان است.
گ / 6020 /
گزارش از علیرضا حکیمیان*** انتشار: محمد سلطانمرادی

انتهای پیام /*



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نگاهی به مهمترین رخدادها و تحولات ورزشی استان اصفهان در سال 95»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..