تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چراغ‌بران؛ رسم دیرینه سال نو میان مردم شهرکرد

‌مردم شهرکرد هر ساله ساعاتی قبل از تحویل سال با حضور در بقعه متبرک امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون با روشن کردن چراغ و آوردن آن به منازل شان، نور و روشنایی را در کانون گرم خانواده شان جاری می‌کنند.

آفتاب‌‌نیوز :

فرهنگ ریشه دار مردم چهارمحال و بختیاری در طول تاریخ، مفاهیم متعددی را در خود پرورش داده است.

‌این فرهنگ مبتنی بر انگاره‌های دینی، مذهبی و اعتقادی بنا شده و از جمله این اعتقادات که شکل آئینی به خود گرفته، آداب و رسوم مربوط به گرامیداشت سال نو و نوروز است.

بر این اساس می توان فرهنگ گرامیداشت نوروز و سال نو در چهارمحال و بختیاری را بر سه مبنای آئین‌های پیش از آغاز سال نو، حین حلول سال نو و پس از تحویل سال نو مورد بررسی قرار داد.

مردم شهرکرد از دیرباز براساس اعتقاد دیرینه، آتش مورد نیاز اجاق خانه و چراغ منازل خود را در این امامزادگان و به دست یکی از سادات، خادمین و پیوستگان به این بقعه متبرکه تهیه می‌کردند.

به همین منظور، ساعاتی قبل از حلول سال نو، کودکان به همراه پدر، مادر و بزرگترهای خود، علاوه بر زیارت تربت آرمیدگان در این بقعه و طلب همت از آنان برای برکت و سلامتی اهل خانواده خود در ایام پیش رو چراغ های نفتی و یا شمع را به دست سادات حاضر در این بقعه روشن کرده و با انتقال آن به منازل خود، نور و روشنایی و گرمای عشق به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) را به منازل خویش متصل می‌کنند.

در این بین، اهل خانه و خانواده مواظبت کامل از شعله های برافروخته شده از چراغ های متبرک در بقعه را انجام می دهند تا همزمان با حلول سال نو این نور متبرک همچنان موجبات گرما و روشنایی خانه و کاشانه شان را فراهم کند.

‌برخی قدمت این آیین سنتی در نوروز را 400 سال و پژوهشگران استانی دیرینه آن را تا 200 سال عنوان می‌کنند.

‌به گزارش ایسنا‌، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این خصوص با اشاره به پیشینه تاریخی این آیین باستانی، اظهار کرد: این آئین که دارای ریشه‌های کهن در هزاره‌های گذشته است، در ایام پس از ورود دین مبین اسلام و پذیرش آن از سوی مردم با شکل جدید اعتقادات آمیخته شده تا حافظ مفاهیم اسلامی و شیعی در میان تاریکی‌های جهل ضد دینی تلقی شود.

مصطفی هادی‌پور بیان کرد: آئین چراغ بران شهرکرد، پنجم دی 1390، به شماره 391 در فهرست آثار ملی معنوی ایران به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا، تمامی علاقمندان به دیدار از این آئین منحصر به فرد دارای قدمت دیرینه در زاگرس میانه در هنگام سفر به چهارمحال و بختیاری در روز و ساعت قبل از حلول سال نو می‌توانند شاهد اجرای این رسم دیرینه و پیوستگی خاطر خود با آن باشند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چراغ‌بران؛ رسم دیرینه سال نو میان مردم شهرکرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..