تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




كاشان؛ شهری با سال 360 روزه!

كاشان؛ شهری با سال 360 روزه!به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهر کاشان که به دارالمومنین معروف است؛ گر‌چه دارای آب و هوای گرم و بیابانی است اما گنجینه‌ای از تاریخ مردان و زنان سرزمین ایران اسلامی را در دل خود جای داده و با وجود این آب و هوا، شهرها و روستا‌های خوش آب و هوای نظیر قمصر و نیاسر و مشهد اردهال را در کنار خود دارد.  
 
مردم كاشان و آران و بیدگل از یك ماه قبل از عید نوروز مانند دیگراستان‌های ایران به تمیز كردن خانه و اصطلاحا خانه تكانی می پردازند.  
 
مراسم اسبندى کاشان  
 
مردم کاشان و آبادى‌هاى آن ماه‌هاى سال را سى روز حساب مى‌کنند و يک سال را سيصد و شصت روز و حساب پنج روز باقيمانده را جداگانه نگه مى‌دارند و آن‌را پنجه مى‌نامند که براى آن آيين و رسم خاص دارند. پس با اين حساب، بيست و پنجم بهمن‌ماه تقويم رسمى شب اول اسفند است که آن‌ را شب اشبند رعيتى يا زراعتى مى‌نامند و عقيده دارند که هر ساله پانزده روز قبل از رسيدن ماه اسفند، باد معتدلى مى‌وزد که به آن باد اسبند مى‌گويند و آن‌را پيک بهار مى‌دانند. معتقد هستند با فرا رسيدن اسفند ديگر کمر سرما مى‌شکند و در بهار و عيد نوروز هوا معتدل مى‌شود.  
 
در شب اسفند دکان‌دارها، دکان‌هاى خود را چراغانى مى‌کنند. آرايش دکان‌هاى سبزى‌فروشى خيلى زيبا است. سبزى‌فروش‌ها ريشه‌ٔ پيازچه‌ها و تربچه‌ها را با رنگ‌هاى آبى و زرد و سبز و قرمز رنگ‌آميزى مى‌کنند و آنها را با رنگ‌هاى شاد و زنده به‌طرز زيبايى بر سکوى دکان مى‌چينند و منظرهٔ زيبايى مى‌سازند.  
 
بنک‌‌دارها با چيدن کپه‌هاى برنج و عدس و نخود و لوبيا و ماش و کشمش پلويى و تخم‌مرغ رنگ کرده، بساط خود را رنگين و مزين مى‌کنند.
 
اهالى کاشان در شب اسفند زودتر از شب‌هاى ديگر چراغ خانه آنها را روشن مى‌کنند و براى شام هم حتماً پلو مى‌پزند که تا سال ديگر همين وقت اجاق خانه آنها روشن باشد. در اين شب غذاى خانواده چلوماهى دودى يا چلو با کوکو است يا کشمش پلو مى‌خورند؛ يعنى يکى از اين پلوها بايد در سفره آنها باشد. هم‌چنين شگون مى‌دانند که پنير و ماست بر سفره بگذارند. بعضى‌ها يک خورش قديمى درست مى‌کنند که اسم آن نتار يا نثار است. سر سفره هم هفت‌سين مانند سير؛ سنجد؛ سرکه؛ سيب؛ سماق؛ سمنو؛ سبزى و سنگک مى‌چينند. در اين شب افراد خانواده، تخم‌مرغ‌هاى تازه را کف دست خود مى‌گيرند و مى‌گويند: اين مايه است و امسال سرمايهٔ بيشترى خواهيم داشت. بعد از خوردن شام شب اسفند، شبچره مى‌آورند. شبچره عبارت است از: آجيل؛ پرتقال؛ ليمو؛ سيب و هندوانه که معتقد هستند بايد حتماً در اين شب هندوانه بخورند تا از گزند عقرب‌هاى کاشان در امان بمانند.  
 
در این شب به تازه عروسان نیز هدیه می‌دهند كه این شب یا شب اول اسفند بود و یا شب عید كه برخی از خانواده ها سهم برنج و روغن خود را برای خانواده عروس می بردند و در كنار هم می‌خوردند.   
 
 
البته در قدیم ازدواج ها فامیلی بود و یك طایفه دورهم جمع می‌شدند. در این شب نوعی مراسم به نام حنا‌بندان نیز برگزار می‌شد و برای روز عید دست و پا و سرشان را حنا می‌گرفتند.   
   
مراسم سیزده بدر در روز سیزده فروردین هم در این مناطق طبق آیینی برگزاری می‌شود. در این روز هركس تازه عروسی داشت چادری سفید به سر او می‌كرد و به یك زیارتگاه یا امامزاده می‌برد و این روز را با رفتن به دشت چمن زار سپری و تعطیلات عید نوروز را به پایان می‌رساندند.   
 
 
انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «كاشان؛ شهری با سال 360 روزه!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..