تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آداب و رسوم زنجانی ها در عید نوروز/ از خانه تکانی تا گره زدن سبزه در سیزده به در

ساعت: 10:42 منتشر شده در مورخ: 1395/12/30 شناسه خبر: 1067945

مردم استان زنجان نیز همچون مردم سایر استان های کشور دارای آداب و رسوم مختلفی در ایام نوروز هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  موج رسا; در میان جشن‎‎های ملی،  جشن‏های ویژه عید نوروز مهمترین و بزرگ‎ترین جشن‏های استان زنجان به شمار می‏رود.  

جشن‎های عید نوروز نخستین جشن ایرانیان است که از زمان پادشاهی جمشید مرسوم شده و در فرهنگ ایرانی به ثبت رسیده است.  
نوروز یا به زبان محلی «بایرام» بزرگ‎ترین و شکوهمندترین جشن ایرانیان است که از هزاران سال پیش در نخستین روز سال نو با آیین‏های ویژه و با شکوه بسیار درر گستره ایران زمین برگزار می‏شود. 
در استان زنجان آداب نوروز همچون دیگر استان‎ها با مراسم‏های چهارشنبه‌سوری، خانه تکانی، سبزه عید، چیدن سفره هفت‌سین، خرید لباس نو و آداب دید وو بازدیدهای نوروزی همراه است. 


 
*دید و بازدید از بزرگ‏ترها در عید نوروز 
در کنار همه اعیاد و آداب و رسوم در استان زنجان، حفظ حرمت و احترام به بزرگترهای فامیل و منطقه زندگی از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است به گونه‎ایی که اولین روز و اولین منزلی که مورد دید و بازدید در اعیاد به ویژه عید نوروز قرار می‏گیرد منزل و خانواده بزرگ‎ترین عضو خانواده بوده و پس از آن دید و بازدیدها بر حسب بزرگی و حرمت و در نهایت فامیل نزدیک صورت می‎گیرد. 


 
*عید نوروز و مراسم «هدیه‌بران» به تازه‏ عروس‏ها 
همزمان با عید نوروز در استان زنجان مرسوم است که برای تازه عروس‏ها هدایایی به عنوان عیدی برده می‏شود. 
در این مراسم خانواده عروس و داماد شادی‏کنان هدایای خود را در داخل سینی و پارچه‏های سنتی چیده و روی سر یکی از دختران مجرد فامیل می‏گذارند و بهه خانه زوج جوان می‏روند. 
 دادن هدیه به تازه عروس‏ها در همه مناطق استان زنجان مرسوم است و هر منطقه و روستایی آداب ویژه خود را در این زمینه دارد. 


*گره زدن سبزه‎ها و آرزوهای جوانان 
 در پایان تعطیلات 13 روزه نوروزی اهالی استان زنجان به گردشگاه‏های طبیعی و به دامنه کوه‎ها و باغ‎ها پناه برده و آخرین روز تعطیلی‎های نوروز را با صرف ناهارر در بیرون از خانه و گره زدن سبزه به پایان می‏رسانند. 
در روز طبیعت یا 13 فروردین جوانان استان زنجان با نیت قلبی برای گره زدن سبزه‏ها آرزوهای خود را از خداوند خواسته و برای برآورده شدن آن دعا می‏کنند. 
گره زدن سبزه عید نوروز در روز طبیعت شادی و نشاط بسیار زیادی را در دل جوانان ایجاد کرده و این رسم محلی با وجود سپری شدن سال‏ها همچنان پا برجاا است. 
مردم با گره زدن سبزه‎ها غبارها را از دل خود بیرون کرده و خود را برای آغاز سال جدید آماده می‎کنند. 


 
*آداب و رسوم مردم زنجان در اعیاد 
مردم شهر زنجان با توجه به قدمت تاریخی و فراز و نشیب‎های بسیار در طول زمان خود، آداب و رسوم، فرهنگ و خصلت‎های ویژه‎ای دارند. 
رسم‎های مختلف و خلق و خوی اقوام مختلف طی سال‏های طولانی شکل گرفته، سینه به سینه به افراد یک جامعه منتقل می‌شود و در طول سال‎ها، زنده و پاا برجا می‎ماند. 
مراسم اعیاد مذهبی و ملی، مراسم عمومی و عزا، نوع لباس پوشیدن و جشن‎های محلی جزو آداب و رسوم مردم شهر زنجان به شمار می‎روند که از اهمیتت بسیار زیادی برخوردار است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آداب و رسوم زنجانی ها در عید نوروز/ از خانه تکانی تا گره زدن سبزه در سیزده به در»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..